Gå til innhold

Om man føder helt alene i hele verden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må man tenke på etter at babyen er født. Hvor klipper man navlestrengen og med hva.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på nrk sine nettsider å se på jordmødrene, der ser du litt hva en gjør med barnet etterpå... Eller søk på fødsel på youtube så ser du sikkert noen hjemmefødsler... Men ønsker du å føde alene da?

Skrevet

Nei, jeg ønsker ikke å føde alene, men jeg bor langt fra folk både med båt og bil, kan det ta VELDIG lang tid og pappan til barnet jobber på nordsjøen. Vet jo ikke akkurat hvilken tilstand man er i til å ta seg så veldig av babyen etter at man har presset den ut heller. Bare litt overnervøs kanskje..

Skrevet

Det går nok bra:)

Men folk har nå alltid gjennom tidene fødet alene uti busjen, så om du hadde fødet alene hjemme så hadde det nok godt bra for det om.

selv om det nok ikke er noe ønskelig fødesitvasjon...

Men masse lykke til...:)

Skrevet

Takk for litt trøst. Trengte det nå.

Skrevet

Spør jordmor neste gang du er på kontroll, hva du bør og ikke bør gjøre dersom dette skjer!

Du kan jo også enten bo hos noen, eller at noen bor hos deg hvis du er aleine når termin nermer seg, skjønner at du er nervøs for dette, er jo ikke drømmen det akkurat, men det går nok bra :-)

Lykke til med fødsel! :-)

Skrevet

Ikke kutt navlestrengen, men har du noe å "knyte" den med, bruk en skoliss eller lignende. Knyt ca 5-10 cm fra magen til babyen.

Vent til neste rie, og få ut morkaka. Så kan du bevege deg til telefon, hvis du ikke allerede har fått ringt 113.

Pass på å holde babyen varm!

(Og la babyen suge brystet så fort du får lagt babyen til, sånn at morkaka kan komme, hvis den ikke kommer ut av seg selv)

Amming setter ofte igang etterriene, som er viktig for at livmora skal trekke seg sammen, og slutte å blø.

Tror ikke du har noe å være redd for.

De fleste fødsler varer mange timer =o)

Skrevet

Vi kan stole veldig på at vi har et instinkt, som "forteller" oss hva vi må gjøre i sånne situasjoner.

Skrevet

Herre gud så dum jeg er på området. Jeg er ikke HI, men har liksom tenkt at jeg burde lære meg litt om dette i tilfelle rottefelle, ante ikke engang at morkaken kom etterpå, trodde den kom først jeg.. Og etter rier hadde jeg ikke hørt om. Her må det nok leses opp endel!

Skrevet

Kunnskap er makt ;o)

Jo mer du leser, jo tryggere blir du på din egen fødsel.

Les!!

Jeg husker jeg lånte alle bøkene på biblioteket om svangerskap og fødsler, og slukte alt jeg kom over....og det hjelper på smertene å vite hva man går til. Og dessuten står det ofte om hva man skal gjøre i visse "krisetilfeller".

Skrevet

Om du har tenkt å få ambulanse og dra på sykehus etterpå trenger du ikke gjøre noe som helst annet enn å presse ut barnet og holde det varmt når det er ute. Å binde for/klippe navlestrengen har ingen som helst hast. Navlestrengen slutter å pulsere og lukker seg igjen helt av seg selv, så det er ikke slik at barnet forblør om du ikke binder for navlestrengen. Knyttingen er mer "for sikkerhets skyld" i forhold til at det ikke skal komme bakterier etc inn den veien til barnet etter at den er klippet.

Om du, som vi ved våre 4 hjemmefødsler, ikke har tenkt å få jordmor/lege hjem eller dra til sykehus, så venter du til navlestrengen har sluttet helt å pulsere og blitt hvit, binder så for med et kokt snøre/bånd på to steder og klipper mellom dem med en kokt saks. Hvor du klipper spiller ingen rolle, siden du etterpå kan knytte på nytt nærmere barnet og så klippe mer av slik at navlestumpen ikke blir så lang om det trengs. Babyen trenger du så ikke gjøre noe mer spesielt med annet enn å holde den varm og tørr, la den begynne å die osv.

Morkaka lar du så komme i en skål eller lignende og undersøker den nøye etterpå for å være sikker på at den er hel. Dette for å vite at det ikke er rester igjen inne i livmora.

En fødsel er i utgangspunktet ingen stor "heksekunst", men vil anbefale deg å lese instruksjoner skrevet for "nødfødsler" hvor du får nøyaktige beskrivelser for hva som konkret bør gjøres i ulike "krisetilfeller". Det finnes bøker på temaet "Emergency childbirth" å få kjøpt på nettet.

Skrevet

Tør folk virkelig føde aleine? Jeg skjønner at HI er redd siden hun bor litt langt unna befolkning osv. men da hadde jeg søren meg bodd hos familie eller venner i tiden før termin altså.. ALT kan jo skje... gutten min ville ikke ut.. og rommet ble fullt av leger og barnepleiere osv.. det er jo kjempe risikabelt å føde aleine.. de som f.eks må ha hastesnitt da.. tenk om de hadde sittet i stua aleine.. det hadde jo gått helt galt.

nei kom deg til nærmeste by..!!

Skrevet

Noen som vet hvor stor prosent sjanse det er for å dø hvis man føder heeeelt alene?

Skrevet

Dette har du sikkert mer greie på enn meg, oktaviastar. Men er det virkelig sant at barnet ikke kan forblø om man ikke knyter navlestrengen? DU mener kanskje at man ikke trenger å knyte med mindre man klipper?

Jeg husker nemlig en sak med en ung jente som fødte alene, klippet navlestrengen hvorpå barnet blødde ihjel.

Skrevet

Lenge trodde folk at sykehusfødsel var tryggere enn hjemmefødsel. Så nå fødes bare én av 50 barn hjemme ( i Norge, mindre enn 0,5 %). Men når det er forventet en normal fødsel, har ikke forskning funnet noen større risiko ved å føde hjemme (WHO 1985). Det er kanskje til og med tryggere, da det er mindre fare for infeksjoner (det er færre bakterier i et gjennomsnittshjem enn på de fleste sykehus). Noen ganger kan det føles som om du ikke har noe valg. Folk har en tendens til å formene at du skal føde på sykehus, særlig dersom det er ditt første barn. Valget er ditt, men det kan være avhengig av tilgangen på en hjemmejordmor.

Skrevet

Tja, jeg har hatt to forventa normale fødsler som begge har endt med keisersnitt, i begge tilfeller ville vi begge dødd om vi ikke hadde vært på sykehus. Men for enkelte (ikke nødv HI, men de misjonerende hjemmeføderne som har hatt flaks så langt) ser det ut til at prinsippet om den hellige naturlighet aldri har blitt trukket til sin naturlige konsekvens - nemlig at det "naturlige" er at svært mange kvinner og barn dør i fødsel.

Skrevet

Om en venter med å klippe navlestrengen til den har sluttet å pulsere og faller sammen, lukker seg og blir hvit, blir det ingen bløding ved klippingen. Om man derimot klipper over den pulserende blodfylte navlestrengen med det samme barnet er ute kan det komme så mye blod at barnet kommer i fare. Det å klippe navlestrengen før den har sluttet å pulsere bør man uansett aldri gjøre fordi barnet da ikke får alt blodet sitt fra morkake/navlestreng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...