Gå til innhold

Northern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Du har jo 6 barn.... bare lurte litt på noe... er noen av de født før termin. Jeg er nemlig på dine kanter og begynner å bli litte bitte granne nervøs fordi jeg skal hjem og føde. Og er nå i uke 36... Så langt så godt, men hadde ikke tenkt å reise hjem før i uke 38.. det er bare det at jeg nå for første gang har begynt å bli en smule urolig.

Hilsen fra MM

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh ja, for et flyselskap lar jo deg fly hjem fra USA til Norge, i uke 38 for å føde... :)

Skrevet

1.gangen fødte jeg 10 dager før termin. De 3 andre kom mellom 3 og 7 dager før UL termin, mens de to siste ble satt igang henholdsvis på selve termin, og i uke 37 pgs sv.forgiftning.

Er du 1.gangs, føder du nesten helt sikkert ikke før i uke 40, men hvis du begynner å ha mye kynnere eller føler nesting syndrome, så bør du kanskje tenke på å reise litt tidligere...lykke til.

=o)

Føder du her, blir barnet amerikansk statsborger ;o)

Skrevet

Takk for svar. Senker skulderne nok en gang... iiiik. Er liksom ikke den mest nervøse typen, men gleder meg til å komme hjem for dette.. har ingen forsikring heller (ok... har en reiseforsikring, men den slutter å gjelde for fødseler i uke 36)

Skrevet

Hvorfor er du i USA så langt uti svangerskapet?

Skrevet

Fordi jeg besøker en venn, også kalt BF.

Skrevet

Nord, vest, øst og sør....

Med silkerotter og andre skadedyr... hmmm

Syntes nå ikke det var sååååå galt å spørre en 6 barnsmor om litt råd når man er alene på et annet kontinent og gravid for første gang. Hvis jeg hadde blitt spurt om råd hadde jeg nok anbefallt HI og ta det ganske så med ro i allefall. Jeg sto vannski i 8 måned og det var ikke lurt. Ang. fly. Man spør ikke om tillatelse...

Skrevet

Og hvis hun føder underveis kan hun bare si "you didnt ask!"

Skrevet

Hi, hi.. men det skal vel litt til for en førstegangsfødende å entre et fly, uten noe tegn på fødsel, for så å føde midt over atlantern... det vinduet er ganske så lite da... Flyr like opp til termin selv og er ikke nevneverdig bekymret.

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg vært meget urolig - beklager!!

Jeg hører også det at førstegangs ikke føder før termin, men i min barselgruppe fødte 6 av 7 førstegang 1-2 uker før.

Min fødsel som førstegangs var 8 dager før termin, og tok 4 timer fra første tegn.

Ang at man ikke må si noe - det kan vell tenkes at flyselskapet spørr hvor langt du er på vei - og vil ha dokumentasjon før du går på flyet??

Og sitte der nede uten forsikring?

Supersmart.

Skrevet

Hvis HI sjekker sykehusene rundtom der hun bor, kan hun finne et sykehus som behandler uansett forsikring eller ikke. Mange sykehus har behandling for alle, uansett om de kan betale eller ikke. Det er ytterst FÅ sykehus som nekter om du ikke har forsikring.

Iallefall, HI, gå til ei legevakt el.l og få målt BT før du reiser hjem, eller kjøp et apparat selv. De koster ikke særlig mye. Elektroniske BT apparater får du kjøpt tilogmed på wal-mart.

Skrevet

Ble spurt om dokumentasjon på fly enda jeg bare var i ca uke 30. Trodde ikke du fikk fly så seint i svangerskapet jeg??

Skrevet

Hun kan i verste fall bli nektet, ja.

Skrevet

Faktisk noe av det mest utrolige jeg har lest!!

Oppfølgning nå på slutten, du synes ikke at det har noe for seg skjønner jeg? Regner ikke med at du går til noen sjekk der borte?

Hun slipper nok å føde i veikanten om hun skulle føde i USA, men det kan jo bli et dyrt barn. Og da blir det jo færre turer til Boyfriend.

Værste fall nektet? Ganske garanter mener jeg.

Synes at det er rart at dere som virker litt eldre og erfarne faktisk beroliger og ufarliggjør situasjonen.

Skrevet

Nå er det ikke livsfarlig om hun skulle finne på å føde her i USA,da.

Og jeg er ikke typen som sitter her og skremmer livskiten ut av ei gravid dame. Kanskje nettopp fordi jeg er eldre og erfaren?

Skrevet

Må flire litt jeg, er nemlig i en ganske lik situasjon... dvs. Jeg flyr regelmessig til usa under svangerskapet. Og begynner å bli ganske tung. Usa er ikke et uland, der fødsel er forbundet med en håpløs gjeld (fattige folk får også barn her borte). Babyer blir SKJELDEN født på fly. Og JA det er helt mulig å komme seg på fly med stor mage. Ingen har hittil spurt om den legeerklæringen jeg har. Og nå har jeg flydd gruelig mange ganger frem og tilbake.

Skrevet

Hadde overhode ikke hatt noen problemer med å føde barn i USA selv.

Men, det er ikke som er poenget her.

Flott at du beroliger, men etterhvert som man lever livet så oppdager man ofte at man kan trenge en plan B....

Mine råd til HI når hun først har satt seg i denne situasjonen:

1. Dra hjem nå.

2. Kan du ikke, regn med at det er 50 % sjanse for at du blir nektet.

3. Finn derfor ut hvor du evnt kan føde i USA.

Strutsementaliteten fungerer så dårlig når man først får problemer, og det å lete etter det sykehuset du burde dra på når du er i fødsel kan jo være relativt stressende.

Nå bor ikke jeg i USA, og kjenner det kun fra hyppige ferier og jobb, men er det ikke slik at man har rett på fri helsehjelp om man tjener under er grense og da bruker disse sykehusene? HI er nå ikke amerikansk stasborger, og tjener kanskje over denne grensen - og da er jeg sikker på at de vil ha pengene sine de også..

Skrevet

Og du flyr også i uke 38?

Fløy mye selv i svangerskapet, men orket ikke etter uke 33 - men det er min erfaring, og ikke noe jeg prøver å dytte på andre (men sjefen min ble sur for kona hans fløy til uke 37, så det var jo rart at jeg ikke orket)

Ble heller aldri spurt, mens jeg har hatt to venner som tidlig i svangerskapet ble spurt (ikke store).

Selvsagt blir babyer sjelden født på fly...1. ikke mange gravide som flyr.2. de flyr ikke etter uke 38 - som faktisk er innenfor termin (føder du uke 38, så føder du til termin).

Skrevet

Lurer på hva som skjer om fødselen strater på flyplassen. Har forstått det slik at amerikanske myndigheter ikke er spesielt keen på at utlendinger føder barn i landet. Kanskje hun får føde i lasterommet på flyet eller noe:-)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Lasterommet på flyet er jo uansett _i_ landet, når flyet står på flyplassen.

Dessuten stiller de ambulanse til rådighet tvert de hører det er en fødende kvinne. Uansett hvilket land hun tilhører i utgangspunktet. Det kan jeg garantere deg.

;o)

Vet denne tråden er gammel, men dumper jeg borti noe jeg bare må svare på, så...ja, da kan jeg ikke hjelpe for det.

Skrevet

Om en fødsel starter på flyet, så må flyet nødlande på nærmeste flyplass. Dette koster vanvittig med penger for flyselskapet, og det er der derfor dem ikke vil ha med gravide som ikke har lenge igjen til termin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...