sunny_82 Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Hei! Er ny bruker men gammel leser her. Er litt overasket hvordan flere rakker ned på andre her inne. Jeg er gravid, uheldigvis ikke sluttet 100% med å røyke, skal ha planlagt ks. Ikke er jeg god nok mor siden jeg ikke har klart å slutte å røyke, jeg er tjukk i hue siden jeg ikke ønsker KS, å jeg er tåpeleg som skal ha unge nr. 3 i en ung alder 26. (har et forhold som har vart over 10 år, har hus, hjem, bil og er lykkeleg ) Jeg er dum som ønsker å gå hjemme med barna mine (jeg jobber kun kvelder og helger) Nei, jeg er ikke fra Kristiansand, men har vurdert å flytte ned, for der er det vanleg. Her skulle en tro jeg var gal som vil gå hjemme med de små. Mi mening er at barna ikke har utbytte av barnehagen før den dagen de viser interesse for å leke med andre barn. Hva som skjer her i disse dager? Eller er det jeg som er tjukk i hue for jeg har jobbet som sekretær for jordmor/helsesøster og kommunelege å sett så mangen skrekk eksempel på både KS å foreldre som jobber mye og mer eller mindre overser ungene sine? Skrekk eksempel på små nurk som har vært i syden å blitt svært syke. ( Legene her anbefaler at en skal vente til ungene er 3 år) Nå jobber jeg på en kiosk å ser mangen gravide som kommer å kjøper røyk. De står å venter lenge til butikken er tom før de våger å kjøpe. Flere sender også veninner, samboer eller familie. (Jobber på en liten plass, der alle kjenner alle) Tipper flere av disse sier nei når de blir spurt om de røyker. Jeg blir bare lei og overrasket over all den hakkinga. En ting er at alle har forskjellige meninger,men vær så snill å ikke hakk på andre! Hadde de som er værst våget å hakke sånn på den andre face to face? Å all klaginga på skrivefeil? SMS å dialekt er jo et stort problem i denne norge i dag. Skolene sliter for elevene skriver stiler som de skriver en SMS. Vi skulle skrive 3-4 sider. Nå skriver de en halv side! Ikke hakk sånn fordi om vi skriver litt dialekt. Tenk på alle de som er her som kanskje ikke kan norsk helt og!
Brillefint - Jadda! Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Mye på hjertet i dag, Sunny? Godt å blåse ut i allefall!
sunny_82 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Godt å få blåse ut litt ja! Får høyre så mye negativt om ting og tang! Deprimerende! Lure på om de som hakker, tenker på at de som de hakker på vett at vi andre kanskje tar det ganske hard. Jeg har ikke ammet mine små, har ikke fått melk. På sykehuset fikk jeg hjelp, tabletter og nesespray. Kom hjem å satt med pumpa hele tiden, men var skikkele heldig hvis det kom mer en 20 ml. Å hvilken støtte får jeg? Etter 3 mnd. med pumping å styr med matinga, får jeg beskjed av helsesøster om å fortsette. Her inne fikk jeg bare beskjed om at det blir sikker unger av de som ikke blir ammet og. Enkelte leger og sykepleierene på sykehuset var frekke. Så til alle de som hakker og er negative mot andre, flere med meg tar slike ting personlig!
Brillefint - Jadda! Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jiiizez... Du har ikke møtt mye fortåelse skjønner jeg. Huff... Håper det har ordnet seg for deg?
sunny_82 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2008 Har lært litt mye. Som førstegangs mor da jeg var 20, trodde jeg på lege og jordmødre. Å hva de som er eldre en meg med flere barn sa. Må hvis ikke høyre på noen lengre!
Mali Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Og så er det typisk her inne at de som skal være så imot denne "hakkingen" på andre, bruker argumenter som nettopp er "hakking" andre veien..... Hvis det var dette du virkelig var opptatt av hadde du jo bare skrevet nettopp at du synes alle skal la være å "hakke" på hverandre?! I stedet gir du et spark i ræva til foreldre som jobber og har barna sine i barnehage, som reiser til syden, og om jeg ikke misforsto helt, (ikke helt enkelt å skjønne hva du egentlig mener om dette: planlagt ks/ skrekkeksempler??), så sparker du de som tar ks litt i ræva også!! Og èn ting til, hvis du er enig i at det er et problem i Norge idag at folk skriver på dialekt/ feil, burde du kanskje gå foran med et godt eksempel?? I og med at du faktisk skal følge opp tre (foreløbig..) barn på skolen mener jeg!
Mali Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Og et lite spark til all helsepersonell og folk som er eldre enn deg!! Ha, ha, ha =)
sunny_82 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2008 Eg sier jo bare at dette er mine meininger. For enkelte plasser har du ikke lov til å ha meninger. Mi mening er at jeg ikke vil til syden før de små er over 3 år, jeg små har ikke utbytte av barnehagen før de viser interesse for andre barn. osv. osv. Jeg sier ikke at det er sånn det er, dermed basta. Som andre gjør mot meg. De meiner eg er gal som går hjemme med barna, de meiner eg er gal som ikke vil til syden. Jeg har hull i hue som er så dum at jeg ikke ønsker KS, å jeg Må, får ikke lov av legene å føde vanleg. så jeg har lært meg å ikke høyre etter på andre, for andre gir ikke uttrykk for at det er den enkeltes meninger, men de ønsker å få frem at de har rett. De fleste tinga klarer de ikke bevise om er rett eller galt.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Da jeg gikk på videregående, for 17 år siden, lærte vi om klasseskille. Den gang hevdet forskerne at vi ikke lenger har klasseskille i Norge, ihvertfall ikke økonomisk. Et annet klasseskille ville utarte seg, nemlig når det gjelder informasjonstrøm. Den gangen tenkte jeg ikke noe særlig over det, kanskje fordi informasjonstrømmen ikke var så stor. I dag, derimot, ser jeg hva forskerne mente den gangen. I dag blir vi "bombet" med informasjon, også fra mer eller mindre useriøse kilder. Det nye klasseskillet blir mellom dem som evner å SORTERE all denne informasjonen. Hva mener jeg, hva mener naboen, hva mener forskeren, hva mener legen osv... Hvem har rett? Å si, som sunny_82 at "jeg har lært meg å ikke høyre etter på andre" er, etter min mening, galskap. For å trekke egne slutninger *må* man vite alternativene. Man kan, desverre, ikke stenge informasjonstrømmen der man ikke er enig selv. Videre skrives: "for andre gir ikke uttrykk for at det er den enkeltes meninger, men de ønsker å få frem at de har rett." Noen annet vil være en logisk brist. Vi gjør da alle det vi selv mener er best for oss selv/barna våre, eller??? Dette innlegget er ikke for å "hakke" på synnu_82, jeg kunne loike gjerne ha quotet fra et ennet innlegg, men nå var det hennes innlegg som lå nederst og derfor det jeg quoter fra. En annen ting. Jeg kan ikke skjønne at man føler seg "hakket på" for sine valg, hvis man er sikker på at man har gjort det rette!
sunny_82 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2008 Jeg er sikker på at det jeg gjør er rett. Etter snart 6 års erfaring fra leger, jordmødre og sykepleiere. Har vært litt deprimert i lange tider, for jeg hørte på alt de fortalte meg. Jeg måtte lære meg å ikke høre på alt de sier. Noe informasjon er jo god, men i dette landet som det feks. er ammehysteri og "alle" barn "må" gå i barnehage, har jeg valgt å ikke følge rådene til helsepersonalet. Å spør jeg "personen i gata", sier jo det samme som helsepersonalet. Da jeg ble gravid for første gang leste jeg boka til Gro Nylander, mamma for første gang. Dette er jo en kjempe god bok. Men det står jo ingenting om alle de som sliter skikkeleg med amming. Bøker og blader som handler om barn er jo hovedfokuset på at barna skal gå i barnehage. Det er ikke forsket her i landet på hvordan barna blir når de blir voksne, av å vokse opp i barnehage og SFO. Noen som er heldige har jo besteforeldre eller søsken som kan passe barna, men andre må bruke SFO og barnehage. Leste en forskningsrapport fra England, å han MENTE at barna kunne ta skade av å gå i barnehage. De fikk mindre fantasi både til å leke med seg selv og klare seg selv. Jeg MENER at ungene som vokser opp i dag blir "institusjons" unger. De går i barnehage fra ca 7-4 og går på SFO når de starter skulen. Det er mye klager på foreldre for ungene har ikke matpakke, skikkele klær eller noe.
Maren og snella Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Hei sunny_82, Når jeg leser innlegget ditt, så lurer jeg litt på hvorfor du vanker inne på kranglesiden? Det er nok av tråder og forumer på BIM hvor man kan få støtte for de valgene man tar. Tåler man ikke kritikk, så bør man ikke legge inn noe som helst her. Eller lese trådene for den saks skyld. Jeg er enig med A1973 i at man må filtrere ut den informasjonen man velger å ta til seg. Man skal jo tross alt ikke tro alt man leser. Spesielt på forum. Det er veldig greit å bruke disse sidene til å lufte tanker, ideér og stille spørsmål man kansje ikke tør/har lyst til å stille i andre fora. Men man skal ikke bruke dette som en hovedkilde, det er mye subjektiv "synsing" ute og går. Jeg syns det er kjempeflott at du velger å være hjemme med barna dine, de som har lyst og har den økonomiske mulighetene til å det bør absolutt gjøre det. Men jeg vet ikke om det riktig det du skriver at mye av kreativiteten til barn forsvinner med å begynne i barnehagen. Gubben min jobber i barnehage og forteller stadig historier om barn som har tilbrakt dagen blandt løver og tigere i jungelen, de har selvfølgelig kun vært på ett rom med en klatrevegg og noen puter, men i fantasien har de virkelig vært på langtur. Det heter seg at flere hoder tenker bedre enn ett. Nå vet ikke jeg hva dine barn har av leker, men det er fryktelig mange leker som omtrent leker for barna, og det tror jeg ikke er særlig utviklende.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Sunny_82: Barnehage vs. ikke barnehage er en helt annen debat som jeg har tid til å gå inn på akkurat nå. MEN det jeg vet er at det vil være nesten håpløst å forske på hvordan barnehagebarn vs. ikke barnehagebarn blir når de er voksne. Dette fordi det vil være umulig å isolere de forskjellige faktorene som spiller in pga. at det skjer altfor mye fra man er barn til man er voksen. Jeg vil tro det er derfor det ikke finnes så mye forskning på dette feltet. Videre... Det finnes uttallige forskningsrapporter og jeg kan banne på at bare man leter lenge nok, så finner man er rapport som støtter ens eget syn. Det er derfor viktig å vite litt mer om forskningsrapporten, hvor kommer den fra, hvem har skrevet dem, hvilke kilder er brukt, hvilke metoder er brukt osv... før man kan ta stilling til noe som helst. Det holder ikke at det har stått i VG om en eller annen forkningsrapport.... Og ja, jeg er enig med Maren i Myra (?), hvis man ikke tåler å få kritikk av sine egne handlinger, så la være å skrive her da! Den som er med på leken, må tåle steken!
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 PS. Det finnes forresten mange norske forningsrapporter som sier at barn stort sett har godt av å gå i barnehage.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 PS, igjen... At morsmelk er det beste for barnet er alle enige i. Man kan da ikke si noe annet fordi noen sliter med å amme?
Bare™ Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 Nå har du klaget på alle de vanligste diskusjonstemaene her på bim. Hvor lang tid går det før du er drittlei hele bim da, tro?
starfire Skrevet 11. august 2008 #16 Skrevet 11. august 2008 Hei synny_82, Må nok si meg enig med Maren i myra; lurer også på hvorfor du er inne på krangle dersom du tar deg nær av denne hakkinga, det finnes jo så mange andre forum på BIM. Synes det er flott at du vil være hjemme med barna dine mens de er små. Den forskningsrapporten fra en eller annen brite som mener barn får dårligere fantasi av å gå i barnehage, tror jeg rett og slett ikke noe på. Har både gått i barnehage og jobbet i barnehage, har en bror som gikk i barnehage og en søster som ikke gikk i barnehage. Den som har minst fantasi av oss tre, er hun som ikke har gått i barnehage. Selv lekte jeg sikrus med to ballonger, en bamse, en dukke og en rokkering og min mor er 100% sikker på at jeg faktisk VAR på sirkus i min fantasi. Jeg pekte høyt og utbrøt "SE ELEFANTEN!!!", vrei meg i stolen min da klovnene kom og ble litt redd da tigrene kom på banen. Jeg tror alle barn har godt av å gå i barnehage. Ikke bare pga sosialisering, men man har da muligheten til å følge barnets utvikling og kan oppdage f.eks ADHD på et tidlig tidspunkt. Mtp diskusjoner om rettskrivning og det du nevner om de som kanskje ikke kan norsk så godt, er det jo faktisk enda viktigere at man passer på at man skriver korrekt norsk, ikke på dialekt og unngår SMS språk. Tenk så mye lettere det er å lese et innlegg som ikke er skrevet på dialekt. Selv om din dialekt for deg er forståelig, betyr ikke det at den er det for andre. Kanskje de som skriver på dialekt skulle tenke over det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå