Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Er en skikkelig bortskjemt drittunge.... Hun er 6 år og klarer absolutt ingenting selv, må ha hjelp til alt, og moren hennes og sambo behandler henne også som en liten baby som ikke klarer noen ting selv.. Kan ikke være normalt og være 6 år og ikke klere og kle på seg selv eller tørke seg selv etter og ha vært på do.. Syntes nesten litt synd på henne, for hu kan jo bli det mobbeofferet når hun begynner på skolen nå... Har sagt ifra til sambo at han må la henne prøve ting selv, så hu lærer det, men det går kanskje en time, så har han glemt det, og hjelper henne med alt igjen... Noen flere med barn på den alderen som er så hjelpesløse?? Og har dere noen tips om hvordan hun skal bli litt mer selvstendig?? Vil liksom ikke blande meg for mye heller, for hun er jo "bare" stebarnet mitt, men er skikkelig bekymret for hvordan det skal gå med henne på skolen....
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Det hadde jo vært fint om du hadde lært deg og skrive riktig.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 det er flott at du bekymrer deg...men etter det lille du skriver bør du rette pekefingeren mot deg selv først.. du skriver: ...bortskjemt drittunge.. ...klarer absolutt ingenting selv... ...kan ikke være normalt at en på.... ..."bare" stedbarnet ditt... dette er bare utdrag i fra det lille du har skrevet..men med ei slik holdning gir du henne ihvertfall ikke det beste utgangspunktet en 6åring kan få? Hva med å endre holdning å heller fokusere på kvalitetene hennes, og det hun er god til? En ting til jeg synes er veldig fint her inne, det er at enkelte kaller samboers barn for "bonusbarn"... litt bedre enn "bare" stebarn kanskje??
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Sett opp do regler først. Fortell samboeren din at dette er svært unormalt og at de fleste barn kan gå på do helt av seg selv fra 4-5 års alderen eller tidligere. Eller, om jentungen vil ha hjelp til å tørke seg i rumpa, så kan han faktisk gi henne litt riktig brettet toalettpapir i hånden sin og fortelle henne at hun er stor nok til å tørke seg selv i rumpa. Om hun nekter å tørke seg i rumpa, så si at da skal dere kjøpe bleier og la henne gå i de. Nytter ikke å oppføre seg som tjeneren til ungen. Sett hardt mot hardt. Unger kan lukte frykt.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 Jeg også la merke til måten du skreiv innlegget på HI, i starten trodde jeg ikke du kunne fordra ungen siden du skreiv det du skreiv, men skjønner bekymringen din og syns det er flott at du bryr deg, kjenner noen stemødre som ikke kunne ha brydd seg mindre om stebarna sine nemlig! Fortsett å minn samboeren din på at hun faktisk skal på skolen nå, der har de ikke tid til å passe på henne slik som i barnehagen, det er ingen som kommer å tørker henne på skolen, det er ingen som kler på henne før hun skal ut osv. (Selvfølgelig hadde nok noen på skolen gjort dette i starten, men det hadde nok fort blitt innkalt til møte men foreldre da!) Det er vel bare å fortsette med det du har gjort til nå, prøve å få henne til å gjøre ting selv, samboeren din gjør kanskje alle disse tingene for henne fordi det er enklere, går fortere å gjøre det for henne og av gammel vane kanskje, viktig å prøve å hjelpe han til å vende om på vanen, og ikke minst snakke med moren til barnet om dette, er lett å sette seg fast i en "god" vane...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 9. august 2008 #6 Skrevet 9. august 2008 er det du som er HI kanskje?? jeg mener at ut ifra det lille hun skriver så er det ikke rart om jenta har dårlig selvtillit! Ikke et positivt ord om henne! Poenget mitt er at om HI selv begynner å prate mer positivt til henne (noe jeg ikke kan vite om hun allerede gjør, men det lyser ihvertfall ikke igjennom i innlegget hennes) så vil kanskje denne "hjelpesløsheten" snu? kanskje hun vil ha ønske om å gjøre noe å oppleve mestring?? Ikke lett å svare på et så stort spørsmål ut ifra et så lite innlegg... alt vi har å svare på er det hun skriver selv...
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #7 Skrevet 9. august 2008 Ja, jeg spurte etter råd fordi jeg virkelig bryr meg om denne ungen, og er livredd for at hun skal bli mobbet på skolen.... Grunnen til at jeg skriver som jeg skriver er fordi jeg er skikkelig frustrert over situasjonen nå, og dere må ikke tro at jeg kaller henne det mens hun hører på eller noe, vil da ikke ødelegge selvtilliten hennes heller. Grunnen til at jeg skrev "bare" stebarnet mitt er fordi hun er bare det i hennes mors øyne, og jeg har ingenting med oppdragelsen hennes å gjøre ifølge henne Er derfor jeg spør om råd her, og jeg håpet kanskje at jeg skulle få noen hint på hva jeg skulle gjøre uten at mora mener jeg blander meg for mye, men på dette forumet her er det ikke lett og få hjelp, man blir jo bare rakket ned på med en gang.... Og beklager virkelig skrivefeilene mine, men noen ganger går det litt fort, men kjedelig at det er det folk skal bemerke.... HI
Den drygaste Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 jeg skal gi deg er råd, slutt å kalle andres barn for borskjemte drittunger. greit nok at du er sur og grinete for at samboeren din har vært seksuell aktiv med andre kvinner før deg, men det er ikke datterens skyld! tenk om dere hadde skilt lag og han hadde funnet seg en etter deg og hun hadde vært slik med ditt barn! det er vondt for en liten jente at foreldrene ikke er glade i hverandre lenger og det er enda verre å ikke bli akseptert hos den nye kjæresten! så tenk deg om hva du gjør med den stakkars lille jenten!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #9 Skrevet 9. august 2008 Herregud for en hakking da! *risterpåhode* Er det rart ferre og ferre slutter å spørr om råd om personlige ting her inne?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Kan folk slutte å lese alle innlegg med sinnabrillene på? Om en gidder å bruke litt tid til å lese hele innlegget her burde det ikke være så vanskelig å forså at det er skrevet i frustrasjon. Jeg forstår godt fra første innlegg her at HI bryr seg om stedattere sin. Det slo meg over hode ikke at dette var en måte hun snakket til stedatteren sin. Uansett, er helt enig i at en unge på seks år burde klare de tingene du nevner her selv. Du kan godt blande deg litt inn når hun er hjemme hos deg. Oppmuntre henne til å prøve disse tingene selv og fortsett å minne samboeren din på dette. Det siger vel inn tilslutt.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Jeg leste ikke innlegg med sinnabriller (har ikke skrevet innlegg på denne tråden før nå), men reagerte voldsomt på måten det er skrevet på. Virket agressivt. Jeg vet ikke så mye om 6-åringer, kjenner bare en, og hun også ber noen ganger om hjelp til å tørke seg. Tror det er mest for oppmerksomheten sin skyld (de er på besøk hos noen, men hun vil ha moren sin for seg selv) men det vet jo ikke jeg. Du må vel ta dette opp med mannen/samboeren din, du kan i hvert fall ikke gjøre noe på egenhånd, det kan da virke negativt om du har en belærende/agressiv fremgangsmåte ovenfor jenta. "Nå må du da klare dette, bla bla bla.."
Gifteklar:0)) Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Hva har skrivingen hennes med stedatteren å gjøre?
Gifteklar:0)) Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Hva er det hun gjør med " den stakkars jenta"? Herregud, skjerp dere. Hva skal jenta gjøre når hun begynner på skolen og hun må på do?Rope på læreren? Dere henger dere for mye opp i skrivemåten, hva med å heller komme med tips?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Vet du, jeg har en som skal til i 2.klasse nå. Jeg hjelper til med å tørke etter at hun har bæsjet enda. Ikke for at jeg vil hun skal være baby, men hun sliter med UVI og da er det viktig å få vekk avføring på en skikkelig måte. Jenter får jo også UVI lettere enn gutter. Hun bruker også bleie om natten enda....... Blir ikke tørr, og det har med modenhetne å gjøre, ikke hennes men kroppen hennes sin modenhet. Av og til hjelper jeg henne med klær og sko også, selv om hun stort sett klarer dette selv. Og slik er det med hennes venner også........ Og hun blir ikke mobbet for dette. Så ikke bekymre deg så mye, hun vil raskt oppfatte hva som er forventet så fort dere ikke er i nærheten(som på skolen). Og da vil hun også klare det selv:) For jenta deres er dette nok en grei måte å få litt oppmerksomhet, også, dette med å ville ha hjelp til det meste:) Kvinner er jo kjent for å gjøre seg litt hjelpesløse, slik at menn kan være helter;) Kanskje hun bare har lært dette tidlig, og bruker det både på mor og far?
Gifteklar:0)) Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 Trodde det var forventet at ungene skulle klare å kle på seg selv og tørke seg selv da de er begynt på skolen?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #16 Skrevet 10. august 2008 Skulle gjerne likt å vite hvem av de som har svart på dette innlegget som er stemødre, og hvem som ikke er det. Faktisk så kunne jeg lett ha gjettet meg fram til det. Det er akkurat som at når noen skriver om sine stebarn, og innlegget muligens er litt negativt vinklet eller at den som skriver er litt frustrert, så betyr det at vedkommende "hater" stebarnet sitt. De som ikke er stemødre tror visst at alle stemødre er slemme og "hater" stebarnet sitt. Snakk om å være trangsynt! Hilsen stemor/bonusmor til verdens snilleste 6-åring.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 tror ikke akkurat hun blir mobbet for dette på skolen. Da datteren min begynte på skolen trengte hun fortsatt hjelp til mange ting, som å ta på regntøy, ulike klar, på do osv. Men når de begynner på skolen så lærer de desse tingene gradvis etterhvert. Jenta mi er nå 8 og får fortsatt hjelp til mye, men klarer også mye selv.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 og det er mange unger som får hjelp til å ta på uteklær og diverse i 1.klasse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå