siddismamma Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 I mine engelske babybøker og blader står det advarsel om at dyne ikke må brukes til barn under 1 år. Her anbafaler man pysjamas sammen med sånn sovepose som man trer armene gjennom eller babytepper, evt begge deler dersom det er kaldt. Jeg hadde tenkt å kjøpe babydyne, men nå ble jeg litt i tvil. Skal dere bruke dyne? Finnes det noen norske anbefalinger på området?
Gjest Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Vi har brukt dyne hele tiden med nr 1, og nummer 2 kommer også til å gjøre det når den tid kommer.
Mrs. Bouquet Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 Har aldri hørt at det frarådes å bruke dyne. Ikke noe fra offentlige faggrupper i alle fall.
Gjest Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Det er fordi det ikke skal være noe løst i sengen som babyen kan dra over hodet men når babyen har blitt så gammel at han/hun klarer å dra dynen over hodet så klarer de å dra den vekk igjen også. Vi brukte dyne sist og skal ha dyne denne gangen også
3xMamma :) Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 Jeg brukte dyne på mine to da de var små. Etterhvert gikk jeg over til Voksipose. De tenker vel på at de kan komme under dyna å bli kvalt kanskje, men det skal vel litt til. Vet at ellers i Europa får man disse ekle syntetiske teppene (blæ), da velger jeg heller dun og ull. Har aldri hørt at noen har frarådet dyne her. Og ja, jeg skal bruke dyne på neste også
zethaline Skrevet 9. august 2008 #6 Skrevet 9. august 2008 Jeg brukte/bruker dyne til mine 4 barn.Har heller aldri hørt at det er blitt frarådet og alle jeg kjenner brukte/bruker også dyne til sine små;-)
Gjest Skrevet 9. august 2008 #7 Skrevet 9. august 2008 jeg brukte dyne til førstemann..og kommer til å gjøre det med nr to også
☆twinkle twinkle Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 dynen som jeg hadde til nr en var så lett at når hun sparket mye gikk den over hodet.Ekkelt å finne henne under den selv om jeg er ganske sikker på at hun fikk luft hele tiden. Jeg skal ha en dyne pose denne gangen..må bare finne en. Kan skjønne hvordan små barn kan bli kvelt viss dyna er for tung.De spreller jo ganske mye..
LapScouse Skrevet 9. august 2008 #9 Skrevet 9. august 2008 Hei og hå! I England er de helt "nazi" på å ikke bruke dyne, og at man må legge babyen helt nede i cot'n osv osv. Vi fulgte de guidelines som ble gitt og som vi leste da vi bodde der, som førstegangs-mor tror jeg man gjør det Men da vi kom til Norge, og det var kaaaaldt på babyen brukte vi dyne, og merket at James sov MYE bedre! Gjør det du vil du. James begynte i bhg da han var 10 mnd, og da sov han med dyne der. Jeg jobber på shopping center og ser til stadig babisser med dyner. Tror det er helt normalt. Vet ikke hva jeg kommer til å gjøre med nr. 2 selv. Hun er ventet i nov, og da er det jo bikkjekaldt her. Tror jeg ser det an. Britene er litt mer på Togs enn vi er her i nord, rart det der. Amming og, er det heelt annerledes på. Når venter du?
siddismamma Skrevet 10. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk for svar. Har termin i slutten av nov, og ser for meg at det kommer til å være ganske kaldt i leiligheten her da. Jeg ville hvertfall ikke sovet med bare teppe på. Retningslinjene her borte virker ganske hysteriske på enkelte ting. Jordmor ble feks. helt stresset da jeg sa at jeg spiser litt leverpostei innimellom og at jeg av og til spiser peanøtter.. Men på den andre siden så er anbefalingen ang. alkohol at man bør prøve å være avholdende, men hvertfall ikke drikke mer enn 1-2 enheter oftere enn 1-2 ganger i uka (!!!!!). LapScouse, bor du i England nå?
LapScouse Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Hei igjen! Jeg venter i begynnelsen av nov! Vet du hva du får? Hatt begge scans og gleder deg? Jeg har fått to scans i Norge, men bare fordi vi skulle sjekke hjertet andre gangen. Vi bor i Norge nå, flyttet hertil i desember 2007. Jeg er fra en øy utenfor Bergen og har bodd i Liverpool i 2 år- der min kjære er fra. Enn du?¨¨ Jeg spiste ikke leverpostei eller peanøtter da jeg bodde der borte.. mens her anbefaler de jo å spise leverpostei. Menne... jeg fant aldri "skikkelig" leverpostei i England på Tesco, Asda etc. , fant bare duck liver pate og andre ting med ææækel konsistens. Rart med den der alkohol "anbefalingen"... og dumt. How's London at the mo', any good? Kram
hannes Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Dersom du er redd for at dyna skal gli opp over hodet til ungen kan du dytte den ned mellom madrassen og senga/bagen i bunnen, slik at den ikke beveger seg oppover.
☆ fødeklar ☆ Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 heisann, enda en scouser her inne, kjekt!! både jeg og min mann kommer fra liverpool, men har bodd utenfor bergen i 10år. Jeg og reagere på hvor forskjellig informasjonen er mellom england og norge. men heldigvis finner vi ut av det til slutt selv, og gjør det som føles riktig og naturlig for oss. No er nå jeg 3. gangs fødende så er litt mer avslappet enn når jeg var 1.gangs. er forresten 4 dager på overtid:-(
Gurine Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Når jeg og søsknene mine var små så brukte min mor sånne votteklyper på dynene slik at vi ikke skulle få de over hodet, og heller ikke få sparket de av oss hvis det er kaldt. Dette har jeg brukt til mine også. Hvis man fester dyna nederst i senga med sånne klyper, og på hver side oppe, så er man sikret. Det er slike klyper med liten "strikk" mellom som brukes for at små barn ikke skal få dratt av seg vottene når det er kaldt
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 eg har kjøpt noko liknande i babyutstyrsbutikken: små klyper som du festar i jvart hjørne av dyna. På kvar klype er der ein ring som du trær inn på sprinklane i vogga. Då klarer iallfall ikkje babyen å få dyna over hovudet. Om det funkar, vil vonleg vise seg snart. Vi brukte ikkje noko slikt til forrigemann, og det gjekk då fint med han, men eg tilhøyrer den vesle gruppa av mødrer som vert meir hysteriske for kvar unge.
ChellBell - har født! Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Ah! Votteklyper var genialt!! Takk for tipset )
siddismamma Skrevet 12. august 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. august 2008 Tusen takk for smarte tips. Da kjøper jeg dyne m,ed god samvittighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå