Gå til innhold

Tar dere solarium ..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...nå når dere er gravide? Jeg har styrt unna, men har fryktelig lyst. Vet det ikke skal være farlig, men kvier meg likevel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt noen gjør det.. Men det bør ikke være mer enn 10 min hver gang ;)

Gjest leelu25- GRAVID nr. 2 i mars09
Skrevet

Nei, kunne ikke falle meg inn. kan umulig se for meg at det har noen helsemessig GOD effekt på det som skjer i magen. I hvertfall ikke i 1.trim.

Kjøp deg en god selvbruningskrem, det har jeg brukt i mange år.

Ikke får du rynker eller hudkreft av det heller :)

Pumpeflasken fra Loreal er genial :)

Skrevet

Men solbruningskremen inneholder vel kjemiske stoffer som reagerer etter at du har smurt deg slik at brunfargen kommer... Aner ikke hva slags stoffer det er snakk om, men høres jo ikke helt optimalt ut det heller...

Skrevet

Vær obs på at det kan være stoffer i disse kremene, feks koffein. Du skal jo helst ha minst mulig av det...

Jeg solte meg foresten under svangerskapet. Jeg hadde ikke noe problem med det, hadde på vifte og dekte magen hvis det vart for varmt!!

i moderate mengder er det ikke noe poblem sa min lege, men vær obs på at du blir raskere brun, fortere brent og mulig pigmentflekker.

Skrevet

Det er nok lurest å holde seg unna... da slipper man i allefall å gruble.. Jeg tok ikke solarium med førstemann heller, men et par ganger før jeg visste aT jeg var gravid. Denne gangen tok jeg solarium en gang før jeg testet positivt. Selvbruningskremer har jeg aldri brukt, men har hørt at det skal være det beste alternativet uansett :)

Gjest leelu25- GRAVID nr. 2 i mars09
Skrevet

Ja mulig det er stoffer i dem som alt annet, men det var jordmoren min som anbefalte meg den jeg bruker sist jeg gikk gravid, så det tror jeg nok er helt trygt. Det skal stå på pakkningen om kremen ikke anbefales grukt av gravide :) Jeg bruker den kun i fjeset og på armene og leggene.. med andre ord: der det syns når jeg går i knebukse og skjorte på jobb :)

Solarium er ikke farlig det heller, men jeg ser for meg at strålene skader mer enn det en krem gjør :) Er ikke spesielt glad i solarium når jeg ikke er gravid heller jeg da.

Skrevet

Det er jo ikke farlig å ta solarium når man er gravid. Hvorfor skulle det være anderledes enn å sole seg ute?

Og det er absolutt ikke farligere i første trimester. Det har ingen innvirkning på utviklingen av fosteret, eller kan gi noen skader.

Det som sies er at så lenge du føler det komfortabelt så er det ok. Man skal passe på å ikke bli overopphetet, hvis det blir ubehagelig varmt for deg blir det det for babyen også.

Det største skaden som kan skje er nok at du blir solbrent ( og får solskader seff ;-))

Med forrige mann tok jeg solarium til jeg nesten ikke fikk igjen topplokket på solariumet.

Det viktigste er å bruke fornuft

Skrevet

Det er helt trygt å ta sol når du er gravid.... Altså, mulighetene for hudkreft vil jo alltid være der, men det skader på ingen måte babyen, verken i 1 trimester eller i 3 trimester.... Ta sol og kos deg, men alt med måte ;)

Skrevet

I bladet Gravid nummer 1 2008 sto det litt om soling både ute og i solarium. Her står det:

Ekspertene sier at gravide kan oppholde seg i sola og i solarium. Strålene går kun ca 0,5mm inn i huden, så babyen vil ikke bli berørt av det. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og bli ujevnt brune når de soler seg. I tilegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm, så kun korte økter i sterk sol anbefales.

Så kos dere jenter. Jeg skal selv ta sol da jeg gifter meg om 14 dager og kunne tenkt meg litt farge. Jeg får heller passe på at jeg ikke blir for varm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...