fuglebiff Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Er i uke 36+4 nå, og går på Klexane siden jeg er arvelig disponert for blodpropp. Tenker mye på fødselen, og har lyst på en mest mulig naturlig fødsel, med badekar og akupunktur som smertestillende. Men har hørt veldig mye positivt om epidural, og har tenkt på dette hvis smertene skulle bli for ille.. men nå har jeg lest i et vedlegg om epidural fra jordmor at gravide som går på blodfortynnende ikke kan ta epidural..?! :/ Har noen erfaringer med dette..?
NormaJean Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 vel, jobber som sykepleier hvor vi har mange pasienter med epidural og som går på blodfortynnende (får klexane, fragmin, heparin o.l) Har aldri vært et tema på min avdeling at det ikke skal gå. så med ett lite forbehold i og med jeg ikke jobber med fødende, så vil jeg nok si at jeg ikke tror det er noen problem. men ring fødeavdelingen din og spør for da får du et ordentlig svar. her inne på BIM så kan man jo høre så mye rart;)
allegodetingertre Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 Jeg går selv på klexane og skal ha planlagt keisersnitt. Fikk beskjed av legen på sykehuset at jeg IKKE skal sette sprøyte samme morgen som snittet (ikke noe problem for meg for jeg pleier å sette sprøyten om kvelden). Jeg får vel epidural eller spinalbedøvelse tenker jeg.
krish Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Jeg går og tenker på det samme som deg om dagene. Er 37 uker og har gått på Klexane siden uke 30 pga DVT og lungeemboli. Jeg har fått beskjed om å ringe føden tidlig for å avklare om jeg skal ta eller ikke ta sprøyten hvis noe starter, tar sprøyte morgen og kveld. Ang epidural vil det være mye opp til anestesilegen om han vil stikke eller ikke, hvor lenge det er siden du satte siste Klexane sprøyte, og trolig verdien av Anti- Xa dersom du har tatt slike prøver... osv... Men det lureste for deg er jo å ringe føden for evt få sikrere svar i akkurat din situasjon!
fuglebiff Skrevet 9. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2008 Tusen takk for svar!=) Det er nok lurt å ringe fødeavd å spørre, skal gjøre det! Hadde tenkt å ta det opp med jordmor på neste kontroll, men det er en liten stund til, greit å vite før da. I tilfelle fødselen skulle starte før den tid, aldri godt å vite!
mumrikka fødeklar Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Dette er mitt andre svangerskap der jeg går på klexane... sist så var det aldri snakk om at jeg ikke kunne få epidural pga dette, men vet at jeg den dagen jeg fikk epidural ikke hadde satt noe sprøyte.. Ellers tror jeg ikke det er noe problem... Men jeg ble satt igang forrige gang og så det starta jo ikke av seg selv, så kanskje greit å sjekke.. ( har ikke tenkt på det jeg)..om man skal droppe klexane den dagen man kjenne noe skjer...
Reiki 73 Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Hei. Jeg er og arvelig disponert for blodpropp. Har Leiden syndrom (aktivert protein c resistens.) Eneste jeg vet er at en skal helst ikke sette klexane sprøyta samme dag som fødsel hvis en kan unngå det pga økt fare for blødning under og etter fødsel. Jeg brukte ingen smertestillende under sist svangerskap for 11 år siden, men men kunne nok fått epidural, men da var ikke leidensyndromet så godt kjendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå