Gå til innhold

Ang uføreforsikring!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvilke kriterier som må oppfylles for å få tegnet uføreforsikring? Har forstått at man må ha "legeerklæring" på at du er frisk før du får tegne uføreforsikring, men hva sjekkes? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som regel legen i forsikringsselskapet som leser legeerklæringen og som på den måten vurdere din risiko for å bli ufør. Dersom du har stor risiko for å bli ufør, vil de ikke tiolby deg forsikring.

Dvs; desom du har stort sykefravær, mye sykemeldinger for samme eller sammenliknende diagnoer, er ofte til legen fro de sammen plagene etc, vil de anta at du ha større risiko fro å bli ufør sammenliknet med de som ikke har plager/aldri er sykemeldt.

har du f.eks vært langvarig sykemeldt for tilbakevendende ryggplager, stadig henvisninger til fysio eller rehabiliteringsopphold, vil de anta at du har større risiko fro å bli ufør enn andre uten tilsvarende plager.

Det er altså ikke bare din tilstand pr. dags dato som bestemmer om du får forsikring, også tildligere plager etc kan påvirke.

Skrevet

Ok, tusen takk for godt svar! Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer å tegne uføreforsikring, er at moren min er ufør pga fibromyalgi.. Lurer på om de kan nekte meg uføreforsikring pga muligens arvelig sykdom?

Skrevet

Jeg måtte fylle ut et langt skjema over diverse sykdommer og plager, men husker ikke om det var noe om arvelighet med. Men med disse sleipe forsikringsselskapene ville ikke det forundre meg. Mannen min er f.eks plaget med pollenallergi, og hvis han blir ufør pga allergi vil de ikke dekke det.

Håper du får ordnet forsikringen!

Skrevet

Vi leverte ikke noen legeerklæring, men måtte svare på ca 20 sider med spm :)

Du MÅ være 100% ærlig når du svarer også da fordi forsikringsselskapet sjekker det opp.

Vi må blandt annet betale mer for min samboers forsikring fordi han har hatt en ryggplage og fordi han røyker.

Skrevet

Vi trengte heller ingen legeerklæring, men måtte skrive opp hvem som var fastlege så de kunne ta kontakt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...