Gå til innhold

Internett gjør jobben til legen min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter det store utbruddet av listeriose høsten 2007 anbefaler folkehelseinstituttet gravide å unngå halvmyke/myke oster som er lagd av upasteuriserte melkeprodukter. På fhi.no kan man lese: at ved neonatal infeksjon er det høy letalitet og Intrauterin infeksjon kan føre til fosterdød. Videre står det at "neonatal listeriose kan, dersom smitten har skjedd intrauterint, opptre som prematuritet med nedsatt allmenntilstand og symptomer på multiorgansvikt. Dersom smitten er skjedd i fødselskanalen eller nosokomialt kommer symptomene etter tre eller flere dager i form av meningitt."

Hvorfor får jeg ikke som førstegangsgravid et kostrådskjema å følge av legen min, eller hvorfor nevner han ikke engang i en bisetning at jeg bør holde meg unna dette? Greit at gravide er nødt til å prøve og tilegne seg så mye informasjon de klarer selv, men akkurat dette var jo mye mer alvorlig enn hva jeg trodde.

Jeg som har spist mykoster basert på upasteurisert melk siden begynnelsen av svangerskapet mitt, risikerer altså å få et barn med multiorgansvikt eller hva verre er, om det finnes - fordi jeg aldri fikk vite om dette. Først nå - etter masse INTERNETTSURFING skjønner jeg jo at jeg må kutte helt ut den dyrebare smelteosten min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det ikke massevis av lister med "ting du ikke skal spise som gravid"? Hvis legen din skal pugge denne og ramse opp til alle h*n har inne til konsultasjon - tror du pasienten husker alt h*n sier? Jeg er enig i at h*n bør gjøre deg oppmerksom på at du bør vurdere kostholdet ditt og henvise til en sånn liste, men da syns jeg h*n har gjort nok.

Det er mye mer enn ost av upasteurisert melk det anbefales å holde seg unna. Overraskende mye. Bare fordi VG har blåst opp forsidene sine om akkurat dette betyr det ikke at barnet ditt får multiorgansvikt.

Tenk på alt folk har fått i seg FØR det viste seg at de var gravide. Det går som oftest bra. Senk skuldrene, slutt å spise osten fra nå av og surf etter babyutstyr eller noe annet koselig! :-)

Skrevet

Hvis legen din skulle informere deg som du sier om alt som kan føre til intrauterin fosterdød så ville han skremt vannet av deg og brukt hele timen på å snakke om

-hva du skulle spise,

-hvor du ikke under noen omstendighet skulle reise,

-hvilke sykdommer du bør ha hatt som barn

-hvilke sykdommer du bør krysse fingrene for at alle ungene du møter er vaksinert mot i fare for at dine egne vaksiner (i håp om at dine foreldre var lure nok til å gi deg dem) ikke skulle ha maksimal virkning.

Mener du virkelig at dette er legens jobb? Utrolig hva man skal kreve av dem vil nå jeg si!! Selvfølgelig synd at han ikke hadde en brosjyre klar til deg, men å finne frem til matportalen sine sider er vel ikke helt umulig?

Listeriose er uhyre sjelden, men som du har lest fatalt om det skulle oppstå i svangerskap, derfor disse forholdsreglene. I Norge er vi heldigvis fryktelig heldige med smittesituasjonen!

Skrevet

Har spist det jeg har lyst på jeg... da får jeg så øra henger som våre lomper her. Men at man røyker...Det er liksom ok.. *ristepåhodet*

Skrevet

Poenget var at det står ikke på internett om dette forekommer uhyre sjeldent, ergo blir man mer skremt av å sørfe rundt etter informasjon om noe man har hørt via venner enn hvis legen bare kunne gitt meg et kort oppdatert rundskriv fra folkehelseinstituttet om hvilke matvarer det faktisk er reell fare ved. Ettersom jeg nå har fått ordentlig svar på det jeg i utgangspunktet ikke bekymra meg noe for - men som jeg etter lang tid falt under presset for å bekymre meg for - har jeg skjønt er folkehelseinstituttets advarsler mot mykost er basert på en enorm mediaoppblåsning om noe som faktisk så og si aldri skjer. Jeg trodde nemlig et øyeblikk at dette var vanlig forekommende og DERFOR reagerte jeg på at legen min ikke kunne informere meg kort om det.

• 1 måned senere...
Skrevet

Burde ikkje legene strengt talt bare komme på en så lur i ide som å lage et skriv om det. Skrive litt om hva man kan spise og ikkje spise, kanskje referere til nettsider en trygt kan stole på.

Et generelt skriv om ting en skal være forsiktig med hadde kanskje vært lurt. En må være ganske geek for å få med seg alt en skal passe seg for. Og hvem skal man stole på, for alle skriver jo forskjellige ting.

Er ikkje alle som surfer nettet ned og opp i mente fordi de er blitt gravid.

Men dette var nå bare min mening!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg syns virkelig ikke det er legens oppgave.

Er vår egen oppgave å sette oss inn i slike ting, normalt så stikker man jo ikke til legen før uke 12, å i de 12 første ukene er det vår oppgave å få med oss slike ting.

Rimelig sikker på at dette har stått i begge mine svangerskapsbøker.

Skrevet

en ting til, hadde det vært vanelig, da ville legen sikkert ha opplyst oss om det. Akurat som de fraråder oss å drikke alkohol og røyke undersvangerskapet. Slike ting som virkelig er skadelig, får vi jo bedskjed om.

Men jeg holder meg uansett til rettningslinjene på matportalen, bare for å være på den sikresiden.

Skrevet

Fastlegen min har sluttet, veldig dumt for han var en utrolig dyktig lege. Så når jeg var på min første svangerskapskontroll fikk jeg en turnuslege. Ingenting galt med det tenkte jeg for de fleste turnusleger er jo veldig flinke:)

Men all informasjonen jeg fikk den legetimen satt legen og leste opp fra babyverden.no. Stakkars mann var smålig rød i kinnene hehe. Har heldigvis en super jordmor som jeg har gått til siden.

Men gir en ny mening til "internett gjør jobben til legen min" :P

Skrevet

Det er bare å kjøpe en bok, eller låne en på bibloteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...