Gå til innhold

Hvordan får dere de små til å sovne på kvelden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å gi henne mat i sengen min før jeg legger henne i hennes egen seng og det fungerer veldig bra. Da sovner hun fort og sover hele natten. Er bare redd det er en dårlig vane, at hun blir avhengig av å bli ammet for å sovne.Det vil jo komme en tid da hun ikke ammes mer. Noen som har erfaring med dette? Hvordan gjør andre det når de skal sovne for natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det samme som deg, ammer henne til hun sovner. Var selv usikker som deg og lurte på om det var en dum vane å ha. Men har hørt fra flere at de har gjort akkurat det samme mens barna er små. Men jenta mi sover ikke hele natta som ungen din:( Vi har vært på ferie i en mnd nå og da begynte hun med litt lengre soveøkter. Hun lå da i bagen til vogna si, mens hjemme nå legger jeg henne i sprinkelsenga hennes. Første økt sover hun nå rundt 3 1/2 time, deretter våkner hun rundt annnen hver time. Gjett om jeg har vært trøtt denne uka:) Men det er vel en overgang, håper jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ammer du henne til hun sovner? eller ammer du og deretter legger henne våken i sengen?

 

i starten var jeg flink. jeg ammet ham og vekket han om han sovnet så la jeg han våken i sengen. da sovnet han fint av seg selv. men så var vi på ferie osv og alle rutiner ble ødelagt. nå legger han seg i 20 tiden. han får da pupp på rommet i en stol. han sovner stortsett. men jeg prøver å "riste litt " i han sånn at han våkner. så legger jeg han halv våken. han gråter litt da så da sitter jeg ved siden av han og legger hånden på magen hans og "bysser" litt på hanl mens jeg synger litt og sier hysj hysj. da pleier han å roe seg fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsstell først med klutvask, evt bad, og pysjamas. Så ammer jeg henne slik at hun skal være skikkelig god og mett. For tenker at da sover hun gjerne lenger. Hender at hun sovner med puppen. men våkner alltid når tar henne opp for å rape og så legger henne i sprinkelseng. Da ligger hun og pludrer en stund før hun sovner. Så har ikke tenkt at det er noe dumt med ammingen sånn sett.

 

Nå har vi nettopp begynt å legge henne tidligere, rundt halv-åtte åtte er hun i seng. Da tar det gjerne lenger tid før hun sovner for er ikke helt vant til ny rutine. Må se til henne flere ganger og gi henne smokken fordi hører hun "klager". Gjerne til rundt ni. Igår gråt hun også og sovnet ikke uten at jeg satt ved siden av sengen. Så leggeritualet tar tid... Men til gjengjeld sover hun ganske bra utover kveld og natt med noen noenlunde faste måltider underveis som jeg kan leve med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere la jeg henne våken i sengen, men i det siste har hun sovnet ved puppen. Da fungerte det bra at jeg vugget henne i søvn. Syns jo det er litt ille å vekke henne også når hun først har sovnet.

Syns dette med soverutiner er vanskelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei det er ikke enkelt nei, men håper det blir lettere etter hvert. Hun har alldri likt vuggen, men kan ikke bruke vogna eller, for hun vokser jo ut av den. Det er mye skriking her før hun sovner ja, men litt av det må man jo tåle, men med måte. Hun skal helst ha meg i nærheten, sli har det vært fra første dag på sykehuset også. Må liksom ha en finger å holde i for å sovne, det kan jo være tryggheten det er snakk om. Vi bader ikke mere enn 2-3 ganger i uka, for de er jo ikke skitne de små, så det blir ikke en del av legginga eller. Har vært på campingen i hele sommer, så hun er så å si vant til at vogna er senga hennes. Så det skal bli godt når de store barna begynner på skolen å komme i vanlige rutiner igjen. Jeg prøvde også med amming på sengen den første tiden, men det gikk ikke. Det kan bli en dårlig vane, men du må for all del ikke begynne sånn med flasken hvis du må starte med det noen gang. Tror alt dette blir bedre etter hvert, bare man tenker fornuftig og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nøye med å ikke venne han til å ikke bli trygg/ få sove uten min hjelp. Jeg prøver å gi han mestringsfølelsen/ tryggheten det er å klare å sovne på egen hånd. Alt er jo en vane for disse små!

 

Hvis han sovner med puppen, vekker jeg han (lar han ikke sovne inn tungt), før jeg slukker lys og gir smukk, og går ut av rommet. Funker kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og hvis han begynner å skrike, er jeg der med en eneste gang og gir smukken. Sånn skjønner han at det ikke er skummelt å ligge alene i et mørkt rom.Mamma vil alltid komme hvis det blir ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynner kveldsstellet sånn ca kl 20. Da er det vask/bad og bleie skift. Så får lillegutt melk på flaske. Jeg ammer, men har for lite melk til at han blir ordentlig mett på kvelden, men etter at jeg begynte med flaske så har det gått ganske fint. Han får litt pupp også rett før leggetid. Som regel sovner han ved puppen, men han klarer å sovne på egenhånd også.

 

Sover hele natta gjøe han slett ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...