lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Sukker/kaker/godter Guttungen(8 år i dag) blir helt umulig, merker på han at han selv ikke har kontroll over kroppen sin, og klarer ikke "sjerpe seg" når han får sukker. Merket det på han i dag, og merker det på han hver gang det er selskap og slik ting. Har også fått telefon fra hans kompiser som sier at han er sånn og sånn og gjør sånn og sånn. Jeg spør da om de har vært å kjøpt/spist godter, og ganske riktig, det har de. Fortalte han da at sånn blir han bare når han får sukker, han må bare la vær å kjøpe/spise godter når de er sammen. Han blir helt vill, løper, hopper, klarer ikke sitte i ro, plager andre, det være tanter, onkler, meg, andre besøk ol. Tok han for meg i ste, helt stille og rolig snakket jeg til han mens jeg holdt han fast, sa at nå må du høre, nå setter du deg ned, eller ihvertfall slutter å plager. Da hadde jeg, bestemora, samboern, onkelen og min tante snakket til han flere ganger. Slapp han da, og han fortsatt på samme måte. Da tok jeg han hardt i armen og geleidet han inn på rommet, sa han kunne gå ut og løpe litt eller sitte til han var rolig. Han satt ikke der, men begynte heller å hærje med onklene sine, noe som forøvrig var greit, bare han ikke plagde noen. Har fått testa han for ca 2 år siden, og de mente da at han har ikke ADHD, til det var han for smart, kunne lese og skrive før han begynte på skolen, er en kløpper i matte ol. Blir bare gal av han, unngår helst å ta han med på besøk, han er urolig og svært aktiv hele tiden. Han får så og si ikke sukkertøy, men han er jo nå kommet opp i den alderen at det snart ikke lenger er jeg som bestemmer alt. Tar gjerne i mot råd og meninger, synspunkter ol.
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Er ingenting i veien med IQen til barn med ADHD, så det var nå et merkelig grunnlag å si at han ikke hadde det på.... (Hvem testa han egentlig?) Mange med en slik diagnose utmerker seg gjerne på et spesielt felt, og er ganske mange av dem som faktisk er gode i matte. De vanligste kjennetegnene er jo uro(men ikke hos alle), problemer med å holde på med en aktivitet over tid (når den ikke er spesielt fengende), problemer med å avslutte en aktivitet de liker godt, problemer med å styre impulsene og lignende. De "vet" mange ganger at de ikke kan/skal gjøre det de gjør, og ønsker heller ikke å gjøre det, men klarer allikevel ikke å la være... Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om å få han testa på nytt, og det skikkelig! Men når det er sagt er det også endel barn uten noen annen diagnose som blir "hyper" av sukker....
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye, har også 2 barn som er akkurat slik du beskriver, og veldig mange jeg kjenner sier også at barna deres blir veldig urolig og "ville" av spesielt sukkerholdige ting... Fikk et tips engang at ved å drikke 1 glass melk etter noe sukker holding, så vil barne roe seg litt ned, og det hjelper utolig på mine barn... :0)
Gjest Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Ok, siden du skriver at det er etter inntak av noe søtt han blir slik har jeg et forslag. Det finnes økologisk godteri i en del butikker. De innholder ikke et hav av ulike e-stoffer og har ofte et lavere sukkerinnhold enn annet godteri. Dette er absolutt verdt å prøve.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2008 Han er ganske vill ellers også, og er ganske lik den første beskrivelsen over her. Blir bare ekstra ekstra vill av godter. Må nok prøve med slikt økologisk, men det er jo vanskelig å begrense inntaket nå når han begynner å bli så stor at han kan og vil kjøpe selv.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2008 Tror, men husker ikke helt at det var noen fra bup som testet han. At han kunne både lese og skrive og sitte og konsentrere seg med lyst betonte ting over lengre periode mente de at da kunne han ikke ha ADHD. Jeg er egentlig ikke interessert i å medisinere han, men det kunne jo være greit å ha en diagnose, vi har vel krav på litt mer da. Tenker på avlastning, ekstra lærer på skolen ol. Kanskje noe mer også?!
Gjest trønder25århar1avhver06og08:) Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Takk for tipset om melk etter snop =) (skal prøves)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå