2hærligegutter Skrevet 9. august 2008 #26 Skrevet 9. august 2008 Jeg fatter ikke hvordan dere klarer hverdagen med barn som ikke skal kunne gråte. Av erfaring så vet jeg at ferber funker bra, og at baby ikke kan bli bortskjemt på bæring/oppmerksomhet er bare tull. Jo mer du bærer, leker/aktiviserer de desto mindre vil de ligge for seg selv. Jeg syntes det er greit at de kan ligge litt for seg selv, de trenger ikke å få full oppmerksomhet hele døgnet. har 2 gutter og vet at hvis jeg sitter ved senga eller bysser til de sovner en periode, så må det avvennes ellers så våkner de for å sjekke om jeg er der og da er det en eneste runddans natten igjennom. Bukte ferber på eldstemann etter 8 mnd alder og det funket veldig bra, og han er i dag en trygg og blid gutt på 5,5 år, som er enkel å legge. på minsten har jeg hatt faste legge rutiner siden 6 ukers alder, han får pupp, sang og natta. Ligger innimellom å sutrer litt men aldri mye
2 hjertegull :) Skrevet 9. august 2008 #27 Skrevet 9. august 2008 D virker som om ikke alle får med seg hva som egentli står i inleggene her.. Som Calypso sier, så er det snakk om gråting ALENE, og ikke gråting pumktum.. Tror heller ikke barna tar skade av å klage litt, å sutre.. Tror heller ikke kolikkbarna tar dirkete skade av å gråte (som en misforsto tidligere), for da har de jo noen sammen med seg.. Det som ble diskutert er å la dem ligge alene og gråte, til de sovner av utmattelse..
Aibell Skrevet 9. august 2008 #28 Skrevet 9. august 2008 Igjen da, at noe fungerer er ikke det samme som at det er bra for barnet. Vold som disiplin fungerer også helt ypperlig, men det gjør det jo ikke riktig av den grunn. Og en annen ting, hvordan vet du at de blir bortskjemte av bæring? Mitt inntrykk av deg er at du ikke en gang er villig til å prøve, jfr tråden din om at minstemannen din ville bare være på armen (korriger meg om jeg tar feil). Min datter er ni måneder og leker kjempefin for seg selv, hun maser ikke etter oppmerksomhet og hun aktiviserer seg selv. Og jeg har båret henne tidvis over halve døgnet.Fra hun ble født til hun var rundt 4 måneder så så og si bodde hun i bæretøy. Hvis teorien din stemmer så burde hun overhode ikke vært i stand til å tilbringe to sekunder alene. Hun burde i hvert fall ikke sitte fornøyd på gulvet i halv annen time og leke. Spør du andre bærere så vil de fortelle deg nøyaktig det samme, de har ikke mer klengete barn, det går gjerne andre veien. Forskning viser at barn som blir båret gråter 45% mindre som spedbarn. Barn som ikke får behovene sine dekket maser, de kommuniserer på den eneste måten de kan at de mangler noe. Jeg kjenner jeg blir provosert når man slutter å ta i bruk argumenter og begynner med synsing og bruker utsagn som "tull".
Aibell Skrevet 9. august 2008 #29 Skrevet 9. august 2008 Dette var til 2hærliggutter om det var noen tvil om det.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 9. august 2008 #30 Skrevet 9. august 2008 Mamman til leah: blir litt lettere sjokkert over det du skriver om at abrn har GODT av å gråte ved leggeitd eks... og å styrke lungene sine... nå vet vel du som alle andre at det var slik de trodde før i tiden da! Lungene trenger ikke gråting for å styrkes! Jeg lar aldri gullet mitt GRÅTE alene, araldri gjort det heller... han har sutret JA! men jeg har aldri latt han gråte... til gjengjeld så har jeg fått en trygg unge som eks hvis han slår seg roer seg utrolig fort! Han vet at mamma/pappa er der for han... og det går sååå utrolig fort over... Og det har vært VÅR filiosofi.. At vi vil han skal føle seg trygg! Og når det gjelder kveldssoving så har vi ønsket at han skal sovne som en "lykkelig baby" ikke som en "ulykkelig" som tror "at-mamma-og-pappa-har-forlatt-han"... Men det er jo oss da!
hormonia&alienimagen3 Skrevet 9. august 2008 #31 Skrevet 9. august 2008 Er det ikke sånn at de bør ikke gråte i maks så og så lang tid uten at du tar dem opp?Eks: 3 mnd baby skal ikke ligge lenger en to minutter etter det må du inn og vise at du er der og "bryr" deg men samtidig statuerer du poenget ditt... Lar Thia gråte litt om jeg vet det bare er for at hun er bare overtrøtt eller div. Hun er fortsatt veldig trygg og kjenner meg igjen i det du skriver L-O-V-E....For slik er datteren min og...Men det er vel mellomting på å la ungen gråte i en halvtime og å kaste alt og reagere med en gang...
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 9. august 2008 #32 Skrevet 9. august 2008 Jeg har 3 barn under 3 år... Jeg har ikke latt noen av mine gråte mer enn noen sekunder de første par månedene. Grensen føler jeg er ganske klar. De første ukene blir gråten svært intens om de ikke får respons på gråten sin, derfor mener jeg det er viktig at jeg slepper det jeg har i hendene for å trå til.. Etterhvert som ukene går, vet de at de ikke er alene. Hvertfall er det slik jeg tolker det, siden gråten får mer en "klage-lyd". Da kan jeg la det gå et par minutter. Har aldri latt barna bare hyle til de stuper. Kan kankjse forstå at enkelte kan bli så slitne av grining, at de velger det, men har selv aldri vært i en slik situasjon-. Klart kan det være litt trasig de få gangene alle barna mine hyler i kor... men jeg kan se komikken i det også! Det er jo litt sprøtt med 3 tette. Det er alltid minstejenta som får respons først, de andre to vet at deres tur kommer. På nr.2 hadde vi en liten "hylekur". Hun ville ha pupp hele natten, noe jeg ble sliten av. HUner ei bestemt lita frøken, men jeg bestemte at nok var nok. Hun var 8 mnd. Vi lå på samme rom, så hun kunne se meg, fikk flere måltid per dag, så pupp skulle ikke være nødvendig. Da bestemte vi oss for at hun bare skulle få grine. Hun ble illsint. Det var litt sånn at vi måtte le av henne. Etter 2 timer ble det stille, og natt pupping ble det slutt på! Fikk trøst av pappan mellom kulene altså, men ikke noe pupp! Synes det er stor forskjell på en 2-månting og en 8- månting jeg da..
Stratos med 3 barn Skrevet 9. august 2008 #33 Skrevet 9. august 2008 To tette her og det der går i grunnen veldig greit
2 hjertegull :) Skrevet 9. august 2008 #34 Skrevet 9. august 2008 Jepp, det var i gamle dager man trodde lungene måttemodnes med gråting.. Derfor sier mine besteforeldre til meg at jeg bare skal la henne gråte.. Men ettersom forsking viser at lungene er ferdig utviklet ved fødsel, så er det ingen som kan la barna gråte med den unnskyldningen at de skal trene lungene... Så det så!
Bergene Skrevet 10. august 2008 #35 Skrevet 10. august 2008 Må si jeg blir sjokkert av enkelte innlegg her, gråting er ikke bra for barnet, det styrker IKKE lungene!!! Bæring sjemmer IKKE bort babyen, babyer kan ikke bli skjemt bort på kjærlighet og nærhet. Bæring gjør at de får dekket behovet sitt for fysisk kontakt sånn at de etterpå ønsker å ligge alene. De er alt skjemt bort (siden det er det dere kaller det) på nærhet fra magen, så de trenger derfor mye nærhet etterpå også sånn at det blir en myk og forsiktig overgang til livet utenfor magen.
Nætte;mortil2 Skrevet 10. august 2008 #36 Skrevet 10. august 2008 Jeg bærer tuppa mi når hun trenger det, hun sover med meg om natten også, er snart to måneder... Og hun er trygg, gråter veldig lite og kan være lenge på gulvet å kikke på lekene sine.. Som førstemann var! Filosofien min er sørgelig enkel:jeg gir barna mine det de trenger....... Førstemann tok jeg en liten sovekur på da han var nesten 5 mnd, men uten gråt!!!!! Og vi brukte noen få kvelder på det... Barn gråter fordi de trenger noe.. At de noen ganger må gråte fodi ting skjer tror jeg jo de ikke tar skade av, men unngår det så mye jeg kan..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå