Gå til innhold

Dette har jeg funnet ut om DOPPLERE (angelsound/babywatcher)!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg trålet nettet for info om hvordan et doppler apparat kan påvirke et foster. Dette finner jeg av opplysninger og det samme blir sagt i all "litteratur" (vet ikke hvor sikre kildene er, men flere er forhandlere av produktet) jeg har funnet; Det er IKKE påvist skader på hverken foster eller mor ved bruk av ultralyd-doppler, men "forskningen" baserer seg på den bruk som FAGPERSONELL (lege,jordmor etc.)benytter ved kontroll av sine gravide. Det presiseres at man ikke har kjennskap til eventuelle skader det kan ha ved hjemmebruk, men man regner med at det ikke skulle være noen større fare -OBS-MODERAT bruk forutsatt. Jeg leste også flere steder

at man ikke bør bruke apparatet i mer enn 10 minutter av gangen..

Konklusjonen må vel være at et slikt apparat bør brukes med forsiktighet..!!? Man er trossalt ikke hos jordmor/lege hver dag gjennom et helt svangerskap- og det er jo kontrollen hos dem og deres bruk av doppler som utsagnene om at ultralyd-doppleren ikke er skadelig baserer seg på!!!

Jeg er selv en av dem som falt for fristelsen til å gå til innkjøp av en "Angelsound". Er jo veldig koselig og betryggende å høre hjertet til den lille slår... Men nå, etter å ha lest det jeg har gjort, vil jeg begrense bruken BETRAKTELIG.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg. Syns faktisk det er helt tussete at folk skal sitte å lytte på hjertet til babyen hjemme. Så utrolig unaturlig!

Skrevet

Er nok ikke så unaturlig for f.eks ei som tidligere har gått med et dødt foster i flere uker uten å vite om det. Da kan det nok være en trygghet å vite at en kan høre etter om det fremdeles er liv der inne når en føler for det. Har selv gått igjennom en MA der jeg gikk med et dødt foster i flere uker uten å vite det, og er gravid på ny. Det er ikke noe særlig å gå og være redd hele tiden heller. Nå er jeg så heldig at jeg har " åpen linje" til sykehuset og får ul når jeg ber om det, men for de som ikke har det kan det nok være god hjelp med et slikt apparat. Så jeg synes ikke det er tussete. At en må prøve å begrense bruken, ja selvfølgelig, men det skjønner vel de fleste.

Skrevet

Synes også at de som syns det er betyggende med doppler må kunne bruke det, i moderate mengder såklart, men det er jo ikke tussette i det hele tatt!! Har kjøpt en slik selv, er førstegangsgravid og hadde måtte vente til i uke 20 med å høre hjertelyden hvis jeg ikke hadde kjøpt den selv! Har brukt den i ny og ned, latt tanteongene og samboer, besteforeldre og tanter og onkler høre, synes det er kjempe koseli! Hvis det er lite liv en dag kan jeg å ta den i bruk så jeg er sikker på at alt er i orden.. I tillegg har jeg den neste gang jeg er med barn, synes det er råtrivelig og jordmor har sagt det ikke er noe fare med å bruke den, velger å tro på henne, men samtidig så er det greit å forholde seg til det at man ikke skal bruke den for ofte!

Skrevet

Jeg er en av de som har gått med dødt foster i mange uker..Har til og med en doppler liggende som jeg har lånt av ei venninne. Hadde aldri i livet turt å bruke den, jeg hadde jo fått panikk aldeles hvis jeg en dag tilfeldigvis ikke hadde hørt hjerteslagene (og det skjer jo iblant selv om alt er i sin skjønneste orden). Nå er jeg kommet så langt at jeg kjenner liv hver dag så nå er det ikke noe problem, men jeg tror personlig at en kan bli livredd av dopplerne. Er fosteret dødt så merkes det tidsnok likevel....men selvfølgelig så er det bra for de som blir beroliget av det.

Skrevet

jeg spurte jordmoren min om det, og ho sa at en skjelden gang om jeg er engstelig for at noe er galt, så gjør det ingenting å sjekke med doppler. Men daglig bruk anbefalte ho ikke! ikke ukentlig heller.. men sånn hvis jeg ikke har kjent spark på ei stønn, så kan det være greit og ta en liten "titt" for å berolige seg selv :) For det er bedre for babyen at man selv er rolig :)

så bruk den med god samvittighet, men med måte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...