Gå til innhold

fødselsdepresjon og tilbakefall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk fødselsdepresjon en stund etter fødselen. Det grusomste jeg har opplevd i hele mitt liv. Fikk det ikke slik at jeg ikke likte barnet men jeg klarte ikke fungere. Hadde det fryktelig vondt uten jeg visste hvorfor, klarte ikke spise eller fungere i hverdagen, gikk ned 13 kilo (var fra før slank) Pinte meg gjennom 6 mnd før jeg prøvde tabletter i samråd med min lege. Etter et par måneder med medisin begynte jeg å komme meg oppover igjen (hadde jevnlige samtaler med legen) Begynte å få livslysten og matlysten tilbake, la på meg 10 kilo igjen og følte jeg ble "meg selv" igjen.

Etter 5-6 mnd med tabletter begynte jeg å trappe ned, sluttet helt for 2 mnd siden. Merket ingenting før nå. Har hatt det ille igjen siste to ukene og det vonde kommer tilbake, har null matlyst, orker ikke ut å snakke med folk og har det vondt. Har prøvd å kontakte legen min men hun har ferie.

Kanskje jeg sluttet for fort med tablettene? noen som har opplevd det samme? eller som kan trøste/oppmuntre meg litt?

Er så lei nå, føler jeg har livet på vent. Vil bare ha tilbake mitt "gamle meg" positiv og glad i livet som jeg egentlig er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Det første som slo meg var at du har sluttet for tidlig med medisinene. Det sies at etter du er frisk skal det gå 6 mnd før du begynner å trappe ned, og det har jeg gjort begge gangene jeg gikk på Cipralex.

Jeg startet ni mnd etter første fødselen min, og gikk på det ett års tid før jeg sluttet. Det var nok for tidlig, fordi jeg fikk tilbakefall etter noen mnd. Startet igjen og gikk på det 6 mnd etter jeg var frisk. Trappet ned og var ferdig til jul nå, og har vært frisk siden.

Det er ingen skam og gå tilbake til legen og få nye medisiner. Og om medisinene hjalp deg sist så bør du virkelig vurdere å starte med de på nytt igjen. Tenk også på nye samtaler med enter lege, psykolog eller psykiatrisk sykepleier.

Det er nok helt sikkert en årsak til at du er blitt trist igjen, og det må gjøres noe med før du kan bli ditt "gamle jeg".

Håper du går til legen igjen og at han hjelper deg med en løsning som passer for deg. :-)

Ønsker deg masse lykke til og sender deg en god klem fra en som har vært der du er.

Skrevet

takk for du tok deg tid til å svare. Godt å ikke føle seg alene her i verden.

Jeg har time hos legen onsdag neste uke så da blir det vel cipralex igjen. Jeg som var så glad for at jeg hadde det så bra og klarte slutte med tablettene. Før jeg trappet ned kunne jeg nesten ikke fatte at jeg kunne ha det sånn men nå sitter jeg i det igjen:(

Da jeg begynte på tablettene ble jeg mye verre første måneden før det ble bedre, så gruer meg til det om det blir ny periode med tabletter.

Skrevet

Hei igjen.

Du er slettes ikke alene iallefall, det er kanskje bare et tema ikke alle ønsker å snakke om..

Jeg følte det sånn at det var forventet at jeg skulle være lykkelig småbarnsmor jeg, og var flau når jeg var alt annet enn det.. :-S

Heldigvis finns det leger og andre helsepersonell som har lang erfaring med dette. Kanskje du kan prøve noe annet enn Cipralex som ikke gir deg den triste starten? Eneste bivirkning jeg hadde av Cipralex var at jeg var kvalm og uvel, men aldri sånn at jeg ble veldig mye dårligere.

lykke til hos legen, skal tenke på deg. :-) Syns du er flink jeg, som tør ta tak i dette igjen! Klem til deg. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...