☆Mathilde Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Jeg er andregangsfødende i oktober og er 32+0 uker i dag Jeg hadde det jeg vil kalle en rimelig lang fødsel, på 24 timer. Jeg husker jeg var totalt utmattet som en følge av tom mage og ingen søvn disse timene. Selve riene var helt overkommelige hele veien. Selvfølgelig var de vanvittig vonde, men sånn er det jo bare. Som sagt varte fødselen en god stund og jeg slet veldig med utmattelsen. Hvordan er det med fødslene til dere som har født to ganger her inne ?? Var fødsel nr 2 kortere ? Lettere ? Noen tips om hva jeg burde spise hvis jeg ikke får i meg mat før/ under fødselen denne gangen også. ? Det er jo så viktig at blodsukkeret holder seg oppe under veis
Turtelduen Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Heisann! Dette er min 4 og jeg må si at jeg holder ut fordi jeg ikke syns det har vært skremmende... Min første startet med tegning på morran, gikk hele dagen med murring og etter sex på kvelden startet riene. Jeg rakk å spise før jeg dro til sykehuset kl 1 på natta. Gutten var ute 13.20 neste morra... Men det satte ikke noe støkk i meg, du brukte ennå lengre tid da... Men min andre tok 6 timer fra jeg kom til sykehuset og min tredje tok 3 timer fra jeg kom til sykehuset... Så det har gått lettere og lettere. Jeg fikk bare saft under fødslene jeg, orket ikke annet... Men jeg ble tilbudt brød... Har ikke no annet tips, ønsker deg bare lykke til!
Santi og gjengen Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Min første fødsel tok 12 timer, og jeg var fullstendig gåen etter denne og slet veldig i barseltiden fordi jeg var så utslitt. Fødsel nr 2: Hadde lette rier(trodde det bare var kynnere), men dro på sykehuset pga seteleie, og der fant de ut at jeg hadde 10cm åpning. Så ja, det var myyyyyye lettere gang nr 2. Tredje gang gikk vannet midnatt, riene kom igang 20 min etter, og to timer etter var hun født, hvis jeg husker riktig. Jeg skal ta med meg sportsdrikke denne gangen. Men hvis det skjer på dagtid, skal mannen min få løpe ned og kjøpe iskald slush til meg...mmmmm
snæparguri Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 min første fødsel varte i 27 timer.hadde ikke sovet noe natten før heller så jeg også var utmatett når jenta var ute.fikk ikke i meg noe som helst annet enn isbiter.når pressriene begynte ,å min samb spurte om jeg ville ha noe å jeg svarte isbiter.sa jordmor at jeg fikk ikke mer isbiter.kun saft eller brus.kroppen min hadde ikke energi til å fordøye flere isbiter + få ut ungen.så en kan si at jeg var utbrent. hvis d går like lang tid denne gangen skal samboeren min ha sportsdrikk klar om andre ting som får opp blodsukkeret.jeg har ei veninne som bor 1 min å gå unna sjukehuset så er d noe spes jeg vil ha som de ikke har i den lille sjukehuskiosken som er der jeg skal føde så har hun sagt hun skal skaffe d. jeg skal for min egen del tvinge i meg så langt jeg klarer drikke som får opp blodsukker.tviler på at jeg får i meg mat denne gangen heller
Gjest Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Ha en pakke med wasa sin grove knekkebrød.... husman ettelerannet. Det er langsomme karbohydrater og vil holde blodsukkeret stabilt en god stund. ( jeg tyr til det selv når jeg kjenner jeg trenger stabilt blodsukker.... ett tørt knekkebrød... ikke spes. godt men god efekt.) Og drikk kald saft!!! Mine fødsler har vært raske.... nr 2 varte to timer mindre..... 6 t og 4 t men ingen kan svare deg på hvor lang tid fødselen din nr to vill ta... du må bare vente å se. Men de aller fleste vil nok svare at det er lite sansynelig at den varer like lenge som sist. Men lykke til! Håper du kan glede deg!
☆Mathilde Skrevet 8. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2008 Takk for alle fine tips! Sportsdrikk skal jeg skrive opp på huskelista med en gang!! At jeg ikke har tenkt på det! Jeg håper bare jeg har fått sovet litt på forhånd før fødselen! Søvn er så gull verdt før en hard , fysisk økt !! Må få med det at jeg gleder meg enormt mye til den store dagen også. Jeg hørtes kanskje litt negativ ut, men på tross av utmattelse hadde jeg en flott fødsel sist også! Ingen følelse er bedre enn den du har når fødselen først er over! Jeg klarer nesten ikke vente på å hilse på lille jenta vår!!
bryomamma***høygravid*** Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 Hei, jeg hadde en rimelig lang fødsel første gang, 48 timer fra de første svake rier til jeg var i mål! Fødte nummer to nå for en uke siden og hadde bestemt meg for å få epidural så fort som mulig, og det fikk jeg da det var 4-5 cm åpning, og det kan jeg anbefale, for da kjente jeg ingenting før det var på tide og presse, og da hadde jeg jo masse krefter etter å ha slappet av hele natten, så gullklumpen var ute på 4 press. Selv om dette var den "feige" varianten, så kan den anbefales, hvorfor ha så inmari vondt, når det er helt unødvendig! Fødsel nr to tok litt over 30 timer fra de første svake riene, så ikke så veldig mye kortere i mitt tilfelle.
Turtelduen Skrevet 9. august 2008 #8 Skrevet 9. august 2008 Jeg kan også anbefale epidural... Har hatt det til alle tre og har kommet til himmelen hver gang! Men bryomamma, om jeg skulle regnet med de første svake riene varte mine fødsler slik da: 30 timer 13 timer 15 timer Jeg regner bare fra da jeg har kommet til sykehuset jeg, fordi det er da jeg har skikkelig vondt. Det før er jo bare bagatell...
☆Mathilde Skrevet 9. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2008 Jeg fødte uten medisinsk smertelindring med nr 1 og har ingen planer om noe annet denne gangen heller. Full forståelse til alle som velger epidural. Men for min egen del vil jeg jo kjenne at jeg føder. Føler at jeg ikke hadde vært gjennom en fødsel hvis jeg ikke har født naturlig. Det skal jo gjøre vondt. Og det er jo faktisk mulig at din fødsel med nr to hadde gått mye raskere uten epidural. Det sies jo at epiduralen kan forlenge en fødsel med mange timer. Nei, her blir det nok naturlig fødsel denne gangen også! Så lenge ikke det skjer noe under fødselen som fører til at epidural er eneste alternativ.
bryomamma***høygravid*** Skrevet 9. august 2008 #10 Skrevet 9. august 2008 Kan hende det hadde tatt kortere tid, men jeg ville heller at det skulle ta lenger tid uten smerte! Men tro meg, du kjenner at du føder selv om du har epidural! Det var like vondt å trykke ut nr to! Så for meg virket ikke epiduralen når press riene kom i allefall. Og det er jo fint, for det er jo fint å få med seg at ungen kommer ut!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå