Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre nå da????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i juni, hadde prøvetid på 3 mnd og har ikke skrevet noen kontrakt ennå... Fik vite for halvannen uke siden at jeg er gravid. Siden jeg jobber i et privat, lite firma uten mange ansatte, så ville jeg være ærlig og fortelle det med en gang... Skulle jeg aldri ha gjort..! Like før jeg skulle gå i dag, kom sjefen min med oppsigelsen... Hun sa det var pga feil på oppgjøret (for lite penger), ved flere tilfeller. jeg viste at oppgjøret har vært feil noen ganger, og vi har tidligere prøvd å finne ut hvorfor og sette inn tiltak som skal hindre det... Nå hadde jeg ikke hørt noe om at det var feil på oppgjøret på noen uker og regnet derfor med at dette gikk greit og at det ikke var noe feil lengre. Men idag fikk jeg altså oppsigelse pga det.... HUn sa at hun ikke trodde at jeg stjal fra kassa, men at hun ikke hadde råd til å ha meg annsatt når det ble feil stadig vekk.. Har oppsigelse ut mnd :( Jeg er GANSKE sikker på at hvis jeg ikke hadde fortalt henne at jeg var gravid, så hadde det ikke kommet noen oppsigelse...

Så nå er jeg da 7 uker på vei og står snart uten jobb.... Var ikke akkurat sånn her jeg hadde sett for meg at det skulle bli =( Skal søke en haug med jobber nå til uka, og jeg skal allefall ikke si noe om at jeg er gravid til mulige fremtidige sjefer på intervjuet... men hva hvis jeg ikke får meg noen jobb før magen syns, hva gjør jeg da da?? Uff, er så fortvilet og uttafor, gråti flere timer i dag.... prøver å tenke at det ordener seg, men jammen ikke lett akkurat nå...

Har heldigvis en samboer som støtter meg masse og forteller meg at det kommer til å gå bra, men åssen skal vi kanskje klare oss på bare en jobb frem til babyen er 1 år?? Uff, fortvila nå......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så fortvilende. Tror dessverre hun har rett til det, i og med at du var i prøvetid :(

Men jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du snart finner en jobb. Det ordner seg alltid.

Skrevet

gå til legen å sykemelde deg pga.foreksempel kvalme.

du kan gå sykemeld frem til permisjonen og få full utelling på foreldrepenger.

har du manlig lege er ikke de noe prroblem.

Skrevet

Dette høres ytterst useriøst og uprofesjonelt ut av arbeidsgiver!

Etter aml §65 er en gravid arbeidstaker vernet mot oppsigelse på grunn av graviditeten. Det vil si at man ikke er beskyttet mot oppsigelse som følge av vanlig driftsinnskrenking. Det er arbeidsgiver som må bevise at oppsigelsen er saklig begrunnet i annet forhold enn graviditeten.

Ta kontakt med arbeidstilsynet og NAV for å få råd videre. Selv om det er tøft må vi stå opp for rettighetene våre.

Lykke til videre, både med graviditeten og å få ordnet opp i dette! :o) Da har i allefall loven på din side.

Skrevet

jeg vet vi er skjermet mot oppsigelse pga graviditet, men jeg kan jo ikke direkte bevise at det er derfor jeg ble oppsagt... hun sier det er pga oppgjøret og det som er feil ved det. Og det er jo en gyldig grunn skulle jeg tro... Bare så frustrende å vite at det mest sannsynlig ligger mer bak det! :(

Takker for gode råd, skal ta kontakt med NAV til mandagen!

Skrevet

Ja, og jeg hadde jo heller ingen kontrakt =( Uff, ikke gøy nei, men som du sier så pleier det å ordne seg til slutt... Må bare prøve å se positivt på ting :)

Takk for gode ord!

Skrevet

Hei.

Hvet det er noe som sier at har de sagt deg opp grunnet innskrenkninger så kan de ikke ansette andre i den stillingen din uten at du får tilbudet først! Ville forhørt meg ja.

Her hadde jeg stått på, ikke lov å si opp noen på den måten! Er bedriften organisert? Er du? Da er det lett å få hjelp fra organisasjonen,så kan de ta saken for deg:)

Lykke til uansett:o)

Skrevet

Fy f...! Slike historier gjør meg så vanvittig sinna! Selv om du er i prøveperioden er det slik at arbeidsgiver skal ha en veeeldig god grunn til å si deg opp. Du skal ha vist at du på en eller annen måte er særdeles uskikket til å utføre jobben før de kan si deg opp - selv i prøvetida! Dersom de virkelig mistenker deg for å stjele, bør jo dette være bevist før de sparker deg! Særlig når dere i samarbeid har satt i gang tiltak for å finne ut av avvikene.

Jeg ville tatt kontakt med både NAV og eventuelt fagorganisasjonen din. Be om hjelp der du kan få det! Av prinsipp mener jeg at man bør ta slike kamper - diskriminering av gravide er ikke lov! Men, på den annen side er det tungt for både kropp og sinn å gå gjennom en eventuell sak mot arbeidsgiver når man er gravid. Du må nesten bare vurdere dette ut fra "kamplyst", helse og rett og slett hva du orker...

En slik situasjon kan føre til store påkjenninger, både fysisk og mentalt. Jeg ville fulgt det rådet du fikk lengre opp her. Ta kontakt med legen din og få sykemelding. Det er selvfølgelig ikke helt "riktig" å utnytte systemene på en slik måte, men denne situasjonen er det ikke du, men arbeidsgiveren din som har satt deg i! Det er lov å være litt kynisk når man rett og slett ikke har noe annet valg. Gjør denne situasjonen deg deprimert eller syk på annen måte så har du faktisk rett til sykemelding.

Føler veldig med deg, og krysser fingrene for at alt ordner seg for deg!

Skrevet

Eg blir meir og meir sikker på at fråverande samvittigheit og manglande evne til å føle empati er ein av føresetnadene for å bli sjef i ei bedrift i Norge i dag.

Sjølvsagt burde du ideelt sett stå på og krevje det du opplagt har krav på: å få behalde jobben din. Men hugs på at dersom du skulle klare å få igjennom dette, blir det ein del av kvardagen din vidare. Du skriv at det er eit privat, lite firma med få ansatte. Du skal muligens sjå fjeset til denne sjefen kvar dag etterpå, og det kan jo bli ei påkjenning i seg sjølv, når du no har oppdaga kva han/ho synest om å ha deg der i din tilstand.

Eg var i ein liknande situasjon i mitt fyrste svangerskap. Min sjef sparka meg ikkje, for eg var såvidt ferdig med prøvetida. Men han gav uttrykk for kva han meinte om det han kalte å "spekulere i trygdeordiningar", og det vart ikkje direkte artig å gå til jobben etter det...

Eg hadde latt denne jobben segle sin eigen sjø, og gjort alt eg kunne for å få kva som helst anna. Og IKKJE fortalt noko før dei såg magen min sjølve. Eg trur faktisk ho har rett til å seie deg opp sidan du ikkje eingong har gått ut prøvetida di. Spesielt sidan ho har ein annan mangel å henge det heile på. Dessverre.

Skrevet

Jeg skal ringe NAV i morgen og høre med dem... Men det ang. sykemelding... Når man har blitt sagt opp og så blir sykemeldt, så vil vel bare sykemeldinga løpe til oppsigelsen er ferdig? Alstå, gjelder ikke oppsigelsen som vanlig da? Har tenkt tanken, men liker ikke å utnytte systemet sånn, men hva skal man gjøre da? Blir så fortvila jeg.... :s

Skrevet

Har du en lege som virkelig støtter deg, så sykemelder han deg.

Men merker du at du ikke får han med på dette ,meld deg da på nav så fort som mulig. Du får du om ikke noe annet arbeidsledighetstrygd f fra den dagen du ikke har jobb lenger. Hadde du sagt opp selv hadde du måtte vente i to mnd. (skrekk og gru) Kan ta lang tid med behandling også. Da får du i hverfall penger.

Jeg har aldrig blitt sagt opp, men jeg har sagt opp selv under sykemeld, men med god støtte fra lege.

Ønsker deg veldig lykke til. klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...