Gå til innhold

Jeg venter tvillinger - er dette normalt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og har noen spørsmål (ja mange spørsmål)

Om dere orker å svare hadde det vært veldig fint

1. Hvordan vet jeg om det er en eller to eggede ?

Min far har to eneggede tvillingsøstre

Min svigermor har to toeggede tvillingbrødre.

Har dette øket vår sjanse til å få tvillinger eller er dette bare rene tilfeldigheten..

2. Er det større sjanse til å få tvillinger når jeg har vært gravid før og er over 35 år ?

3. Symptomene mine kommer og går, nå sliter jeg med:

- oppblåsthet, uvel, litt kvalme, svimmel, veldig trøtt, hvit utflod, kløe og ømme bryster med mer håranlegg.. , jeg tisser mye, spiser både veldig mye og bare litt, veldig tørst og vondt i korsryggen... Er dette vanlig ?

4. Kan jeg kjenne livmoren min når jeg er i uke 7 ? Når kommer den opp over bekkenet ?

5. Jeg er veldig sinna og lettrørt, jeg griner for ingenting og ler i absurde situasjoner, jeg er sinna og sur på mannen min bare han smiler til meg, og i både går og i dag kjente jeg en intens trang til å slå til denne damen som spiste en kjeks, og en annen dame som så vidt rørte ved et papirark i hånden sin...

6. Alle lukter og lyder er blitt så forsterket og jeg føler en sånn agresjon mot alt som er urettferdig..

Kjære snille gravide/ mødre - er dette vanlig

Er dette vanlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok helt normal mamsen ;)

Med det meste! Hormoner kan gjøre folk sprø ;)

Plagene dine høres også normale ut. Jeg innbilder meg at med tvillinger kan man kanskje få litt ekstra hormoner, siden det er 2 barn og ikke 1.

Om de er eneggede eller toeggede aner jeg ikke hvordan du finner ut, kanskje de ser det på UL? Det kan sikkert jordmor svare deg på :)

Når livmoren kjennes er jeg ikke sikker på, men det står på " fra uke til uke" her inne, du finner artikkelen på hovedsiden. Jeg mener også å ha hørt at når man har tvillinger i familien så øker det sjansen til de andre også, men om det er sant aner jeg ikke. Jeg har også hørt at tvillinger er mer vanlig i alderen fra 35 og oppover, fordi damen da fort kan "slippe" to egg istedet for ett. Men om det er sant da det får du ta med en klype salt ;)

Hormonene roer seg nok bittelitt etterhvert :)

Lykke til!

Skrevet

Har ei venninde som venter tvillinger nå.... ;:) kjempe koselig da:)

det er svært sjeldent at man kan finne ut om de er eneggede eller toeggede før fødselen...Noen finner det ikke ut før baran begynner å bli eldre heller.... men man kan ta en dna test når de er født foå finne ut om det er en -eller toeggede..:)

man har større sjangs for å få tvillinger om man er over 30 år, toeggede tvillinger kan være arvelig, men eneggede er bare un derfundig fenomen som intreffer av og til....:)

heldig du er:)

gratulere så masse:)))

Skrevet

Hei Aprilmamma!

Jeg er mor til tvillinger paa ett og 4 mnd gravid med nr. 3.

Da jeg gikk gravid med tvillingene hadde jeg masse masse sporsaal jeg ogsaa.

1. Jeg fikk vite at det var eneggede fordi skilleveggen imellom dem var saa tynn. Dette kunne de se allerede i uke 10. Og etter hvert som jeg fikk flere ultralyder ble de mer og mer sikker. 100% sikker er de nesten aldri (bare hvis det er gutt og jente da er det to eggede)

Hvis du er heldig kan du se paa ultralyd om de er 2 eller 1 eggede.

Eneggede tvillinger er ikke arvelig, men toeggede kan vaere arvelig.

2.Man har ogsaa storre sjanse paa aa faa tvillinger naar man er over 35.

3. De symptomene du nevner virker veldig kjent, og jeg kan love deg at alt er virkelig dobbelt saa ille naar man har to inni der (ikke for aa skremme deg, men vaer forberedt)

Naa som jeg er gravid med en merker jeg veldig at det var utrolig mye vanskeligere med to. Det som slepte meg igjennom svangerskapet var gleden av aa skulle faa to smaa engler.

4. Paa meg kunne de kjenne livmoren ganske tidlig ( uke 9 tror jeg, husker ikke helt) Saa det er nok mulig at du kjenner livmoren allerede)

5. Det er utrolig frustrerendes aa fole seg slik som du beskriver. Det er viktig aa snakke med mannen sin om det, slik at han klarer aa forstaa hvorfor du er slik.

6. At luktene blir forsterket er veldig vanlig ( lydene har jeg haldri hort noe om..)

Til slutt vil jeg bare onske deg lykke til, hold ut!!

Det er helt konge aa vaere tvillingmor!!

Men det er et drittsvangerskap som man bare maa igjennom.

Husk at hvis folelsene dine blir for ille, kan det vere lurt aa snakke med legen om det. Kanskje det kan kan vere lurt aa ta antideprisive piller...

Vennlig hilsen Marit

Skrevet

heihei

Jeg lærte i biologi på vgs at eneggede var en mutasjon på eggene og kan skje alle i alle tilfeller og aldre(mer vanlig etter 30)

To eggede er arvelig men dette bare fra mor til datter..Sannsynligheten for dette øker også med alderen..

Begge mine bestefedre hadde tvillingsøstre men INGEN av deres barn eller barnebarn har fått tvillinger naturlig.Søstrene derimot..Det kryr av tvillinger i deres familier..

D var det jeg kunne svare på... :D lykke til med svangerskapet

Håper det blir flott!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...