Labambie Skrevet 8. august 2008 #26 Skrevet 8. august 2008 Forskjell på når et barn gråter når du er der enn om det er forlatt til seg selv og aleine. For 40 år siden ble de som hadde kolikkbarn anbefalt å legge de på et rom lengst unna der de selv var, så de slapp å høre på det. Ingen (normale) hadde gjort det i dag. For 25 år siden ble folk anbefalt å putte øreplugger i ørene og la ungene skrike seg i søvn. Det er ikke så veldig anbefalt lengre det heller...
2 hjertegull :) Skrevet 8. august 2008 #27 Skrevet 8. august 2008 Det er jo ikke skrikingen som er problemet, eller diskusjonstemaet her.. Kolikkbarna som gråter å gråter blir vel ikke lagt ned for å skrike seg i søvn....!! De har jo vondt.. Dette gjelder friske barn som blir tvunget til å ligge i sengen sin å gråte fordi man ikke klarer å finne andre måter å lære dem gode søvnvaner på...
hallais Skrevet 8. august 2008 #28 Skrevet 8. august 2008 Og om 25 nye år er det noe annet som gjelder... Verden er ikke svart/hvit!!!
Aibell Skrevet 8. august 2008 #29 Skrevet 8. august 2008 Her i huset er det bare to, den minste sovner i bæretøy mens jeg synger eldstemann i søvn. Ingen tårer, tar ca 10 minutter. Eldste er tre, minste er 9 måneder. Minste legges så i min seng, våkner så vidt og ammes tilbake i søvn. Jeg går ikke rundt med minste på armen, det er kun når hun skal sove at hun har ekstra behov for kroppskontakt. Om storebror trenger voksen hjelp for å sove så legger pappaen seg med han. Jeg kan ikke fatte at måten vi gjør ting på en så mye mer styr enn din, forskjellen er at våre blir hørt når de forteller at de trenger hjelp til å sovne. Om jeg oppfattet deg riktig vel og merke.
hallais Skrevet 8. august 2008 #30 Skrevet 8. august 2008 Jeg mener at jeg kjenner barnet mitt godt nok til å se om hun er redd/har vondt eller om hun bare ikke har lyst til å sove.... Er hun redd/har vondt må hun selvfølgelig ikke ligge å gråte!
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 8. august 2008 #31 Skrevet 8. august 2008 Jeg er helt enig med BAREMEGSELV over her, jeg lar ikke mitt barn ligge å hyle hvis det har det ondt/redd. Jeg kjenner dem så godt at det ser jeg. Men jeg har aldri trengt å la mine barn HYLE seg i søvn for det har dem aldri gjort.Ei heller har dem hatt behov for å bli bært i bæresæle for å sovne inn.Enkelte barn har mere behov for nærkontakt. En mor kjenner sitt barn best og gjør det som er best for sitt barn. Dette er jo en "diskusjon" og alle har jo selvfølgelig forskjellige meninger. Min mening er at et barn ikke tar skade av å små grine/ sutre litt ved legging. Det er ikke snakk om å la dem HYLE i timer. Så temaet er vel for eller i mot tekniken og da er det jo alltid FOR eller IMOT. Jg er for.
anneli84 Skrevet 9. august 2008 Forfatter #32 Skrevet 9. august 2008 helt enig med ene innlegget over her. man lar ikke ett kolikk-barn ligge og gråte. for man vet jo att det har vondt... og som det står i de fleste artikler om barn over her, så er det en grunn til at babyen gråter. og i mitt tilfelle vil jeg vel anta at hun gråter av separasjonsangst, og jeg lar henne ikke ligge og gråte når jeg vet hun er redd. men jeg tror også at man kjene sitt eget brn best, og kan etterhvert se om det er "trass" og bare ikke vil sove, eller om babyen er redd og fortvilet... moro med en ordentlig diskusjon her!! hehe
mamma til to skjønnel :-) Skrevet 9. august 2008 #33 Skrevet 9. august 2008 Helt enig med mamma til 2 tette! Jeg har to barn som begge har gjennomgått Ferber metoden for å lære seg å sovne selv. Før vi begynte var det slik at barna gråt og var fortvilet om kvelden fordi de ble overtrøtte. Klarte ikke finne roen i det hele tatt. Vi bysset og bar i søvn, ammet i søvn, strøk på hode i senga. ALT ble prøvd. Det var GRIN, GRIN, GRIN. Så prøvde vi Ferber - og gikk inn hvert 2, 3 minutt. Roet ned, strøk litt over kinnet og sa vennlig "sove nå, lille venn". Inn og ut, inn og ut. Med andre mann tok det en eneste kveld for å få henne til å sovne, og nå er hun HELT fantastisk enkel å legge og hun virker så takknmelig over at vi har funnet en måte som gjør at hun sovner før hun er FORBI hysterisk sliten. Dessuten er det forutsigbart. Hun legges kl. syv. Det begynner hun å kjenne igjen etter kveldsrutiner og hun får smokken og sovner uten gråt. Jeg synes det er helt dustete å la ungen få søvnproblemer til de er flere år fordi det skal være så grusomt at barnet gråter noen minutter. Tilogmed helsestasjonen sier at noen barn må gråte for å klare å sovne. ALt med måte. Gjør det du føler deg vel med. Og la andre holde på med sitt.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 9. august 2008 #34 Skrevet 9. august 2008 Mener ikke å være "high and mighty miss perfect" her men er det ikke selvfølge at når barna skriker er det pga en mangel eller behov for noe??? Sluttet og amme etter to og en halv uke ,men hadde aldri noe problem med legging.. Det er jo naturlig ting; du legger ungen i senga med smokk og bamse går ut og kommer tilbake etter 2-3 minutter,så etter fem ,så ble det om hun begynnte og gråte ordentlig...Noen dager roer hun seg ikke i det hele tatt og da koser jeg med henne til hun roer seg og sovner,så prøver jeg en gang til...Men har forsåvidt aldri hatt problem med å få henne til å sove,for hun sov til og med når hun fikk MM hele natten... Eneste er ett måltid til tider,spørs litt på hvor tidlig hun legger seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå