Gå til innhold

ferbers søvn metode


anneli84

Anbefalte innlegg

http://www.babyverden.no/templates/Article____4362.aspx.

 

her er en annen enn hysj metoden, som damene på jobben pratet om. funket visst veldig bra denne og. hun ene pleide å amme sønnen i søvn, og de brukte bare en uke på denne metoden, så sov han stor gutt i senga si=) bare sa natta og slukket lyset. da skravlet han litt med seg selv, og sovnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er jo lov å bruke vett. du skal jo inn der og roe ned. ekke meningen du skal lukke døra og vente på at ungen skal sovne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende er ordet!

Du var raskere enn meg, Labambie, derfor kan jeg ikke annet enn å

supplere:

 

http://www.aftenposten.no/helse/article745695.ece

 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1083020.ece

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/12/06/416701.html

 

Vel og merke avisoppslag, nyttig likevel.

 

Ferbers metode kan potensielt gi barnet ditt en svakhet for angst og depresjoner, jeg for min del tar ikke den sjansen. Det finnes alternativer som ikke innebærer å gråte, og i hvertfall ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at dette er hårreisende.. Jeg ville heller ALDRI latt mitt barn skrike seg i søvn på den måten, å selv om du skal bruke vett som du sier å gå inn å roe ned, så står det jo helt klart i "oppskriften" hvor lenge du må vente.. Aldri i livet om mitt barn får ligge opp til en halv time å gråte!! Det strider mot all fornuft i mitt hode.. Å jeg mener det burde stride mot all fornuft i en hver mammas hode, og ikke minst hjerte!! Syke syke tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaja. lar jo ikke tulla mi ligge å hyle jeg heller... men om det er sutring bare liksom.... jeg får ikke brukt den metoden på celine. for hune gir seg ikke med å skrike uansett hva jeg gjør... hun ligger fortsatt sammen med meg enda hun er 8 mndr.. prøvd å legge henne både i seng og i vogn, men hun har ikke sjans.. hyler som en stukken gris. er jo forsåvidt ikke synd på henne heller, for hun slutter og hyle, og smiler bredt med en gang jeg tar henne opp. "jeg vant muttern=" hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at så små barn faktisk ikke har evnen til å være utspekulerte. Det er en evne vi lærer ganske langt uti... Kan være mange grunner til at det er sånn, hadde nok sjekket ut alt før jeg gikk på ferber gitt..

Kanskje hun har vondt i ryggen? I hodet? I rompa? Blir tett når hun blir lagt? Det kan være så masse da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at de ikke kan være manipulerende før ved 5 årsalder.. (en av linkene ovenfor)..

Mia får også lov å ligge å klage litt på kvelden etter vi har lagt henne, men med det samme hun begynner å gråte går jeg inn.. Det har vi hatt som en gylden regel helt fra hun var nyfødt. Hun skal ikke trenge å gråte for å få vår oppmerksomhet..

Jeg vil råde alle til å ta en titt på de linkene som nevnes ovenfor, syns den "sov godt lille baby" og den artikkelen fra aftenposten var gode..

 

Jeg virket nok litt opprørt i mitt tidligere innlegg her, og det er fordi det er akkurat det jeg blir.. Jeg blir sint og provosert og utrolig lei meg på vegne av de barna som blir utsatt for ferbers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig... er jo en grunn til at ho fortsatt ligger på puppen om natta. finner ho den ikke når ho våkner er det leven... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, du kan tenke hva du vil om meg, men jeg sier dette likevel; jeg synes faktisk at du skal syns synd på henne!

Jeg tror overhode ikke hun tenker "jeg vant muttern", Jeg tror heller hun tenker noe slikt som; "åh der er du endelig, hører du ikke at jeg trenger deg? det er noe jeg mangler, jeg har det ikke helt bra, men endelig er du her, så du kan hjelpe meg å finne ut hva jeg trenger.. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får samme reaksjon som deg! Jeg blir opprørt og sint. Og forferdelig lei meg på barnas vegne.

 

Jeg synes det er så trist med den holdningen en del har til barna sine. Det virker som om de tror at barn er små villdyr som må temmes. Og de skal helst være selvstendige og begynne på universitetet i en alder en ett år (satt på spissen, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som er gift med min samboers bror, hun ammet de to første barna på natta til de var ett og ett halvt år!! :) Slå den! Så lenge tror jeg ikke jeg holder ut... :P

 

Jeg mener ikke å være ekkel, men jeg blir så provosert.. Beklager om jeg tråkker noen på tærne, det er ikke meningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trur du hang deg litt opp i at jeg la ut linken. jeg har ikke prøvd den selv jeg. sier jo at ho ligger med meg.. har prøvd å legge ho i senga si før, men orker ikke hylingen. får like vondt i hjertet mitt jeg....

bare hørte på jobben at den var så effektiv. har ikke satt meg så ille inn i det.

og nok en gang.. ho ligger sammen med meg, og sover på puppen. ho blir tatt opp av lekegrinden med en gang ho begynner å gråte. eneste sted ho kanskje må hyle litt er i bilen på tur, men kan jo ikke ha ho på fanget heller. men blir mye stopping. hehe=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, jeg må le litt her.

 

En baby på 8 mnd får ikke angst problemer hvis den må små grine/ sutre i 5 minutter av gangen. Den metoden består jo av at en ska ha gode legge rutiner, samme hver kveld, samme tid, så skal en legge barnet, si natta evt synge osv. Etter dette skal en da la barne ligge og gå inn hver 5 min og gi en kos, si natta og legge barnet ned, gjenta dette til barnet sover.

Jeg personlig fatter ikke hvordan dette kan være så ekstremt fælt for barnet.Hvis barnet er helt hysterisk kan en ta det opp roe det ned og legge det igjen.Ikke ta det utav soverommet osv.

 

Jeg har kanskje ikke barn som HYLER i flere timer, men de jeg kjenner som har gjennomført dette så har det fungert utrolig bra.

Bestemmer en for å gjennomføre det så må en gjennomføre det fult ut.Det kan bli litt grining i 1 time første kvelden men det vil minke for hver kveld.En baby på 8 mnd som ikek vil legge seg, da vil jeg si at dere er faktisk seint ute å gjennomføre dette.En baby får bare mer og mer vilje etter hvert som dem blir eldre og det blir utrolig mye vanskeligere å gjennomføre legge rutiner.

 

Og du som sier at et barn ikke blir utspekulert før dem er 5 år? HAHAHAHAHA, det vil jeg tro.En 2 åring er faktisk kjempe smart og skal love deg at dem prøver seg.

 

Så du HI, jeg støtter deg fult ut.Gjør det du føler er best.Men hvis du bestemmer deg for å gjøre dette er det lurt du er bestemt, har evt samboer,og så går dere inn annen hver gang.Eller at han gjennomfører det da vi mødre ofte er litt "bløtere" for barne gråt.

 

Min HS sa at en skal gå fra rommet og gå inn med 3-5min mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, kanskje jeg hang meg litt opp :) Ikke meningen..

det med bilkjøringen ja, synes det kan være ett slit å kjøre alene, spesiellt hvis vi skal langt, kan jo ikke stoppe hele tiden, siden jeg ikke når bak til henne i stolen, uansett er jo ikke det forsvarlig å sitte å snu seg på den måten heller hele tiden..

bør kanskje heller ikke "ta en britney" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig prøver de seg å skal teste grenser åsså videre, det jeg sa var at det sto i en av linkene ovenfor at barn ikke lærer seg å bli MANIPULERTE før ved 5 årsalder.. Forskjell der...

Der sto også at ferbers brukes på barn mellom 5 og 6 mnd, eller 16 og 18 mnd..

Uansett støtter jeg ikke den typen behandling av barn!! Under noen som helst slags omstendigheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg mamma til 2 tette.

Har prøvd ferber selv og da har hun aldri sutret/grått i mere enn fem minutter av gangen.. og kun vart i tre dager.. så har hun sovnet av seg selv.

 

For meg handler det om å sette grenser som gir trygghet(lærer at senga er trygg).

Og har ei utrolig trygg og harmonisk jente på snart 4 år!!!

 

Alle må få gjøre det de mener er best for sitt barn, så full respekt for de som velger noe annet, men at den metoden er skadelig har jeg ikke tro på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det at det finnes flere ting som tilsier at dette faktisk KAN være skadelig for barnet? Om du gidder ta deg bryet med å klikke på de liksom??? Selvom du kanskje ikke TROR det er skadelig, hva om det er det da? Hvorfor i pokkers navn vil man ta sjansen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke på det faktisk... Før trodde man ikke på bakterier heller. Man trodde også at fysisk avstraffelse var best for barnet. Forskning viser at blant annet senteret for empati krymper om barnet må gråte alene. Det finnes også en genkonstellasjon som gjør noen barn ekstremt sårbare. Vet du om barnet ditt har en ekstra sårbarhet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar "sjansen" fordi jeg ikke sluker alt jeg leser rått...

Likedan som jeg heller ikke tar alt helsesøster sier for god fisk..

Jeg leser og jeg lytter og så gjør jeg meg opp en mening om det, og så følger jeg mammahjertet mitt, som faktisk ikke er av is...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 2 år har lagt seg som et lys hver kveld siden hun var 4-5 mnd. Det samme har min sønn som nå er 8 mnd.

Ingen av dem har tatt skade av å lage rutiner og være bestemt rundt dette med legging.Som en over her sier så er det viktig å vise at sengen er et trygt sted.

 

Litt små sutring kan det hende det blir i 5 minutter av og til, men hjelpe meg da.

Hvorfor er det greit at ungen må grine i bilen når du kjører og ikke i sengen sin i 5 minutter?Si meg hva er forskjellen?

En passer jo på at barnet er friskt,mett,tørr osv før en gjør dette.

 

Mine har lagt på eget rom fra dem var 5mnd/ 7 uker.Gått strålende.

 

Dette er min menig, hva dere gjør får være helt opp til dere.Bare glad det ikke er jeg som har en unge på armen hele tiden fordi dem ikke skal gråte.

Hva gjør du da med 2-3 unger og en av dem trenger hjelp eller skal legges og du har en baby til som skal legge seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd denne metoden, men de første 4 månedene skreik lillegutt seg i søvn mange ganger. Han skreik seg ikke bare i søvn, han skreik i flere timer hver kveld. Kolikk. Når du har forsøkt alt og de likevel skriker så er det ikke så mye å gjøre enn å la de skrike seg i søvn.

Er skriking så farlig, så stakkers alle kolikkbarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg bare!!

Har aldri hatt en onge som må være på armen hele tiden får at den ikke skal gråte jeg. Jeg har lært jenta mi gode søvnvaner på andre måter enn å la henne ligge å skrike helt alene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 5 mnd har lagt seg uproblematisk siden hun var nyfødt! Hun har sovet i egen seng hele veien, men på vårt rom siden det anbefales. (Jeg sluker ikke alt jeg leser rått jeg heller, men enkelte ting er jo åpenbare!)

 

Jeg mente ikke at hun skriker i bilen, gjør hun det så stopper jeg da selvfølgelig om jeg kjører alene.. Derfor er det tungvint når vi ikke er med begge to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...