Gå til innhold

Noen som legger 3-6-åringene senere i helgene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3-åring maser hele tiden om å få være lenger opp om kveldene.

I ukedagene går det ikke - da jeg vet han trenger minst 10timer søvn.

Men jeg vurder å la ham være litt lenger oppi i helgene. Før har jeg alltid lagt ham til samme tid - for legger jeg ham senere vil han allikevel stå like tidlig opp om morgenene etter.

Men jeg lurer på om barn kan finne en rytme på dette?

Kanskje over tid? Om jeg lar han være oppe lengre i helgen - vil han tilslutt da kunne sove lengre dagen etter? Så nå i ferien at han kunne sove frem til kl.07 - noe som er helt fantastisk for oss.

Noen som legger barna senere i helgene? Står der da opp til vanlig tid uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan godt gjøre det, selv om "helgerutinen" gjør at hun er i seng til halv åtte likevel. Erfaringsmessig på vår 3åring så handler det mer om aktivitetsnivå gjennom dagen enn leggetid på kvelden, om hun sover lenger dagen etter. Hun er trøttere i ukedagene enn i helgene, selv om hun legges tidligere i ukedagene, og sover glatt til halv åtte i ukene, mens i helgene er det stadig halv sju/sju (tidlig nok for oss). Men jeg tar det mer på hva vi gjør. Er vi ute (på besøk feks) så er jeg ikek så nøye på hjem-tidene i helgene som i ukedagene siden jeg da vet hun har mulighet til å ta igjen det tapte dagen etter v/behov.

Skrevet

Nå i sommer har min 3,5 åring fått være litt lengre oppe. MEN, hun våkner til vanlig tid for det, på morgenen..! Og blir lettere sur på dagen.

Så vi kommer ikke til å legge så mye senere i helgene, enda. Vi er ikke like raske som i hverdagen, duller litt mer, men legger seg nesten til samme tid som ukedagene.

(Hun blir så sur hvis hun ikke får 12 timers søvn i døgnet, er veldig avhengig av søvn..)

Skrevet

Vi lar ikke noen av barna være lenger oppe vanligvis fordi de ikke tar igjen søvnen dagen etter enda (prøver innimellom) og da blir de vanvittig sure og grinete og da blir det jo en kjip helg. Er begynt å tenke på å la eldstemann som blir skolegutt nå få være oppe litt lenger, men det blir litt utprøving først på hvordan han takler det før de blir noen fast regel av det...

Skrevet

Vi har alltid holdt på leggetidene også i helgen, ihverrtfall til de er i 10-årsalderen.

Ellers blir det så vanskjelig å komme inn igjen i rytmen på mandagen.

Men i ferien har vi latt det gli litt ut.

Skrevet

Takk for svar! Ble klokere:)

Blir nok samme rutiner her i helgene også da. Med litt "slakk" innimellom. Det er jo ikke på død og liv så viktig at han legger seg kl.19 - men har hørt om dem som legger småbarna sine i 21-tiden. Har aldri forstått hvordan det skulle ha fungert for oss.

Skrevet

Vi har en 2 åring og en 5 åring, og vi har alltid lagt ungene senere i helger/ferier. Hos oss sover de 12 timer uansett dvs. legger vi de kl 21.00 sover de til kl 09.00. Kjempedeilig synes vi. Aldri noe problem når mandagen kommer heller. Skyldes nok at vi alltid har gjort det sånn så det har blitt en vane for dem.

Skrevet

Nå er pjokken 5 år da, og kan godt legge seg litt senere i helger, og da sover han lenger på mårran. Men da han var yngre gjorde han IKKE det. Og da ble han mer gretten dagen etter. Men i ferier fungerte det sånn at han sov ikke lenger første dagen, kanskje ikke andre dagen heller, men så begynte han å sove lenger dagene etter.. heldigvis. Ikke så kult å stå opp kl 7-8 når man har 1-2 uker fri (jul og påske feks). Og i alle fall ikke sommerferien med 4-5 uker ferie.

Skrevet

Nå viser vel forskning at å forskyve leggetiden i helga går ut over nattesøvn, konsentrasjon og humør til langt ut i påfølgende uke og frarådes derfor. Gjelder for både små og store. Når det er sagt: min legger seg stort sett kl 8 (6år) uka rundt, og en og annen gang kan kl bli ni eller halv ti, men aldri som en fast helgerutine, mer om det skjer noe spesiellt, og det kan like gjerne være midt i uka. Og da går det greit. Me han står jo like tidlig opp da, så det resulterer jo bare i mindre alenetid alt i alt.

Skrevet

Vi har barn som trenger mye søvn. I helgene sover de lenger enn på uekdagene - virker nesten som de tar igjen det de taper med å stå opp tidlig i uka. Vi må som oftest vekke de i ukedagen:)

Allikevel holder vi stort sett på rutinen i helgene også. Ikke fordi vi nødvendigvis må, men frodi ungene er vant til at slik er det. Etter barne-tv er det kveldsmat, tur på badet, kanskje litt lesing og så i seng.

Er vi borte eller ute på aktiviteter kan vi godt være litt slappere på leggetid på f.eks lørdag siden vi vet vi ikke må dra de opp tidlig neste morgen. Men foreløpig er dte ingen av de som maser om å få være lenger oppe. De er egentlig glade i å legge seg:)

Vi lar de iallefall ikke være oppe kun for å være oppe. Men hvis det er noe spesielt som skjer så er vi ikke så strenge på leggetid i helgene eller ferier

Skrevet

Bekalger å si det, men dette er neppe grunnen, er nok mer at dere er svinheldige :-) Tro du meg, vi har prøvd dette mye og ofte, speiselt med eldstemann, men våres barn våkner tidlig uansett når de legges på kvelden selv om vi legger dem senere over en lenger tid. En stund trodde jeg at det kanskje var noe man kunne gjøre med dette og vi hadde gjort noe galt, men så møtte jeg en som hadde to barn som alltid var slik du beskriver, altså sov 12-13 timer uansett når de la seg og mente det var pga at de var vandt med det og så fikk nummer 3 som våknet klokken 6 hver morgen uansett når han ble lagt og ble sur og grinete om han var blitt lagt sent. Så det var nok mest tilfedlig at de to eldste sov lenge dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...