Gå til innhold

Må bare lufte litt frustrasjon. Langt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk brått bekkenløsning forrige uke, av den verste sorten med store smerter i symfysen. Ble mye verre av å være på jobb, der jeg sitter og går hele dagen, og etter 2-3 timer på jobb spredte deg seg bakover til korsryggen. Det medførte selvsagt at jeg ikke fikk gjort annet enn å legge meg ned når jeg kom hjem. Veldig artig når jeg har to barn jeg gjerne vil være sammen med om ettermiddagen.

Har vært hos fysioterapeut to ganger hittil, og i går anbefalte hun meg å bli sykmeldt, siden jeg får så vondt av å være på jobb. Var hos legen i dag. (Ikke fastlegen min, siden han er på ferie.) Legen syntes dette var helt latterlig, selvfølgelig. Han mente at det beste for meg er å være i aktivitet. Jeg prøvde å forklare at det eneste som hjelper er å ligge. Da lo han og sa "du kan jo ikke ligge resten av svangerskapet". Han viste overhodet ingen forståelse for at det blir vondere av å sitte og gå, og dreit i hva fysioterapeuten hadde sagt. I tillegg sa han at det blir lettere for meg å føde hvis jeg holder meg i aktivitet. Jeg sa da at det ikke er lettere for meg å føde hvis jeg har store smerter fra før. Det svarte han ikke på. Men jeg fikk da kranglet meg til en sykemelding ut august.

Så kom neste bøyg: å fortelle det til sjefen. Jeg ble ansatt i dette vikariatet for noen mnd siden, og jeg har kontrakt bare ut august. Da han ansatte meg, sa jeg at jeg hadde vært i kjempebra form mine tidligere svangerskap, så han burde ikke ha betenkeligheter med å ansette meg. (Det er sant, jeg har ikke vært syk én dag pga graviditet.) Dette nevnte han selvfølgelig i stad da jeg kom med sykmeldingen. Jeg sa at jeg var ikke så hypp på dette selv, men jeg tror ikke det hjalp stort. Heldigvis var de andre forståelsesfulle. Men sjefen min, som har fire barn selv, burde jo skjønne at man ikke kan forutsi alt som skjer når man er gravid.

Jeg burde jo egentlig være glad for at jeg fikk sykmelding og har en større sjans for å være velfungerende. Men nå er jeg bare lei meg. Føler at legen tror jeg er lat, og at sjefen tror jeg har jugd hele tiden. Herregud, ass, jeg har ikke akkurat valgt å få bekkenløsning. Det er jo dritvondt!

Og nå er jeg bekymret for at jeg ikke skal få sykmelding for september. Da er jeg arbeidsledig i tillegg. Skal prøve å komme til hun legen jeg var hos for å få henvisning til fysioterapi, ettersom hun i det minste skjønner hva bekkenløsning er, og at det ikke er noe man velger å få av bekvemmelighetsgrunner.

Det var deilig å få lufta seg litt... Takk til dere som gadd å lese :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å møte forståelse innen helsevesenet er ikke bestandig enkelt, ihvertfall ikke hvis det er en typisk kvinneplage. Dette er noe som er bekreftet i ulike undersøkelser og ikke bare en løs påstand. Det betyr at du nå deler en negativ erfaringer sammen med en rekke kvinner, men dette skal ikke knekke deg. Alle kvinner, inkludert meg selv, som har har hatt bekkenløsning vet at dette er styggvondt og at kroppen tappes av krefter. Du skal gjøre som du selv tenker, nemlig å oppsøke legen som viser forståelse og gi fullstendig f*** i den andre. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du blir sykemeldt, slikt kan man aldri vite. Ta godt vare på deg selv.

Skrevet

Åhh, blir så sur på dine vegne. Jeg hadde selv bekkensløsning i siste svangerskap fra uke 12. Ble delvis sykemeldt fra jeg var 5 mnd. på vei og helt sykemeldt fra jeg var 7 mnd. Det er jo drittvondt og særlig når man har barn fra før, så man ikke bare kan legge seg å slappe av når man kommer hjem fra jobb.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet, men bare nyt at du nå får muligheten til å hente deg inn litt igjen. det er jo kun en kort periode av hele ditt arbeidsliv.

Klem til deg

Skrevet

Tusen takk, dere. Dere aner ikke hvor mye det hjelper å lese hyggelige ord :)

Skrevet

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅå blir så irritert når jeg leser om slike leger. Har tydeligvis ingen peiling på hva han/hun snakker om. Jeg er nå gravid og tredje gangen jeg har bekkenløsning, så jeg vet litt om hvordan det er. Når jeg begynte i den jobben jeg har nå, var jeg ærlig å sa at jeg omtrent ville bli sykemeldt hele sv.skapet (hvis jeg ble gravid), hvis jeg ble lik de to første gangene. De tre fire første mnd for kvalme, og resten for bekkenløsning. Så dette visste de om. Jeg var fult sykemeldt de tre første mnd, for så å gå aktivit sykemeldt, og nå når jeg hadde 12 uker igjen ca ble jeg fult sykemeldt. Men har ikke møtt noe forståelse likevel på jobb. Dekunne ikke skjønne at jeg måtte være sykemeldt og hadde flere "ideer" som jeg kunne gjøre for at jeg slapp å sykemelde meg. Men kun ting som gagnet jobben. Nå har kroppen min sagt helt stopp, og jeg er da sykemeldt, og vet jo det er til det beste. Likevel har jeg dårlig samvittighet overfor jobb.. Dumme kvinnfolk sier jeg om meg selv.. Har heldigvis en forståelse fulle lege, og en god kiropraktor som er begge enige med meg. Vil bare fortelle deg at du likevel ikke er den eneste som møter slike uvitende folk både i helsevesenet og på jobb. Men du har gjort det rette!! Tro meg, ved å presse seg så blir alt bare verre!! Når har du termin? Jeg hadde det omtrent slik når jeg ventet barn sist gang. Da hadde jeg vikariat ut august og ventet barn i begynelsen av desember. Så hadde ca to mnd der uten jobb, så jeg gikk og snakket med NAV, og spurte hva jeg skulle gjøre. For jeg sa jeg kunne jobbe slik jeg hadde gjort i vikariatet (gikk da gradert sykemeldt), men at det var snakk om ett par timer noen dager i uka. Så regnet egentlig ikke med at noen arb.giver ville ansette meg for to mnd, en gravid dame med bekkenløsning.. Så de sa jeg kunne bare sykemelde meg og levere sykemelding til de.. Så de var veldig behjelpelige..

Lykke til videre, håper ting ordner seg for deg!! og at du får deg en bedre lege ved neste legebesøk.

Er forresten veldig lei av folk som alltid går rundt og sier at "graviditet er ingen sykdom". Pleier å svare: "nei men det er en tilstand det følger veldig mye med, og samme for meg hva du kaller det, vondt og plager har jeg".... Og veldig kjedelig med de som påstår de har bekkenløsning men likvel gjør alt som vanlig.. De ødelegger masse for oss som blir virkelig plaget..

Ble litt langt dette, skjønner hvis ikke alle orker å lese dette, men er noe jeg virkelig brenner for!!

Skrevet

Dessverre er ikke kroppen alltid like flink til å samarbeide med viljen som man kunne ønske! Noen ganger sier kroppen stopp - selv om det ikke passer og man ikke vil..

Det er vanskelig og frustrerende når sjefen og andre rundt en ikke tror på en eller bagatelliserer det man sier. Og verre blir det når man selv ikke aksepterer at man ikke kan selv om man vil..

Jeg ønsker deg god bedring! Lån deg en bok om bekkenløsning skrevet av en fysioterapeut. Jeg leste en bok om trening for å redusere bekkensmertene/forebygging en gang. Kanskje du kan ha nytte av den? Jeg husker ikke forfatter og tittel, men en god bibliotekar finner den raskt. Den er iallfall fra 2004, ikke nyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...