Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Vet jo at lønnsnivået stiger litt pr år, men hva er egentlig normalt? Altså omtrent ha tjener den gjennomsnittelige og normale Ola/Kari Nordmann? Vi har ca 860 000 kr i året tilsammen, er det lite, normalt eller mye?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Gjennomsnittslønnen i Norge var på 339 000 i 2006, for par med barn 0-5 var den på 515 000. Vi er to stk og et barn på 1 og har 1,100 000 tilsammen Så du kan jo vurdere selv. Om du lurer på ting som har med statistikk å gjøre anbefaler jeg ssb.no, der finner du svar på det meste.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 HI her Da er den ganske normal da, men litt over snittet :-)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Her på Dib så virker som om alle tjener over 1 mill i året og vel så det..Syns det er litt merkelig , men det er kansje de med god råd som liker å svare.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Godt poeng. vi har kun 450 000,langt under gjennomssnittet.
*Super*Mamman* Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 Vi har ca 550 000 til sammen, men da jobber jeg kun 50 %.. ( barnetrygd o.l. kommer i tillegg)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #8 Skrevet 8. august 2008 Vi tjener brutto litt under 700.000 tilsammen. Jobber fullt begge to. Dette er i Oslo-vest, og vi vet at vi tjener langt mindre enn naboene våre, hehe. Men det plager ikke oss. Vi har snart nedbetalt leilighet og bil. Så da får andre bare tjene det de vil.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 240000 i året på meg.. han går på skole og får vel en 80000 i året.. pluss at han jobber for omtrent 3000 i mnd.. regne regne.. 356 000 samlet i året.. føler meg overhodet ikke fattig og mangler ingenting.. men kan ikke nekte for at jeg gleder meg til han er ferdig med skolen:)
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 Vi har ca 800.000 i året. Jeg synes vi har det ganske fint, tenker noen år tilbake da han var i militæret og jeg var student. Uff, tror ikke vi hadde mer enn 150.000 i året på den tiden:/ Det var trange tider. Skal vi kjøpe mat, eller vinterklær? Kanskje ingen av delene?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Vi har 920.000 i året brutto. Føler ikke at det er spesielt mye, men heller ikke veldig lite.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 Vi bor i en ganske stor by på østlandet og har totalt ca 390000 tilsammen. Grunnen er at jeg har blitt alvorlig syk og han måtte bytte jobb for å ta vare på familien sin Vi klager ikke, men det er litt trangt til tider. Skulle ønske vi kunne unne ungene mere..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Vi har omtrent så mye som dere. Tror det er rimelig normalt. Han jobber i privat firma og tjener ca,450 000 kr (inkl. overtid). Jeg er lærer og har ca. 350 000 kr (aldri overtidsbetaling).
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #14 Skrevet 8. august 2008 Alder, utdannelse og år i arbeidslivet er vel relevant... Jeg har 0 års ansinitet og tjener 325 000 Han har ikke ansinitetsberegning og tjener 340 000 han har master og jeg har bachelor. Hans utdanning er regnet for å være prestigjefyllt, min er ikke det. Jeg har en lederstilling, han har en opplærningsstilling.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 Mastergrad i et prestisjefullt yrke og såpass lav lønn? Nå ble jeg faktisk litt nysgjerrig på hva han jobber som :-) Jeg skal ut i arbeidslivet nå, får godskrevet litt over 3 års ansiennitet (men hoppet er ikke før på 4 år) selv om jeg er nyutdannet, 5 års utdanning, men ikke master og starter på ca 360 000 kr i året, da er jeg lærer og har kontaktlæreransvar. Mannen min er dataingenør i privat firma og ligger vel på rundt 435 000 kr i året nå, men hopper opp til 480 000 kr i høst. Da synes jeg vi har en relativt bra/god samlet inntekt, men vi er fortsatt godt innenfor normalen. Synes man må over 1 mill i året samlet for å tjene bra/mye.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #16 Skrevet 8. august 2008 Han er jurist, og har hatt svært gode resultater i utdanningen (som er svært viktig for jurister). Han kunne tjent 50 000 mer, men da hadde han også vært nødt til å jobbe umenneskelige lange dager uten tillegg. Det er ikke aktuelt for oss i den fasen vi er i. Det blir drevet rovdrift på unge advokatfullmektiger mange steder, og det gjør de ikke der han er nå. Utdanning lønner seg ikke i dette landet, det er vel en kjent sak.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #17 Skrevet 8. august 2008 Jeg trodde faktiskjurister tjente endel mer enn som så jeg, selv uten ekstremt lange arbeidsdager. Lærerlønnen har jo f.eks aldri vært kjent for å være spesielt høy, men jeg trodde juristene lå over lærerlønnen likevel. Ja det er trist når ikke utdanning lønner seg, for vi trenger jo folk med høyere utdannig også, og jeg skjønner godt at mange unge ikke gidder når de ser hvilken lønn de kan forvente seg...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #18 Skrevet 8. august 2008 Han vil nok tjene en del om noen år, men det er en holdning som sier at en skal slite de første årene som jurist om du skjønner. Folk i utdanningssektoren har egentlig ikke lav begynnerlønn, det er bare lønnsstigene som er korte og gir lite for hvert hopp. Juristvennene mine skjønte for eksempel ikke hva Unio-streiken handlet om. De syntes det hørtes ut som både lærere og bachelor-gruppene tjente bra.
Kaos_dama Skrevet 8. august 2008 #19 Skrevet 8. august 2008 Jeg må nå innrømme at jeg klør meg litt i hodet til tider.. Ser at alle de såkalt lavtlønte er ute og hyler og klager hele tiden... men alle de lavtlønte tjener da jammen mer enn meg.. Etter 14 år i samme firma tjener jeg nå 270 000,-.. jeg er sekretær i full stilling, privat firma.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #20 Skrevet 8. august 2008 Nei begynnerlønnen er ikke så verst nå etter hoppet i vår, men som du sier, den stiger ikke all verden. Maks lønn man kan ha nå, selv med over 6-7 års utdanning er velca 450 000 kr og det er egentlig ikke så mye for så lang utdanning og topp ansiennitet...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #21 Skrevet 8. august 2008 Hvem sikter du til? Om det er lærerne så må du huske at de har 4 års høyere utdanning.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #22 Skrevet 8. august 2008 Nei, selv kan jeg glede meg til ansinitetshopp om 2-3 år. Da får jeg hele 5500 brutto i året å kose meg med;-)
Kaos_dama Skrevet 8. august 2008 #23 Skrevet 8. august 2008 Greit at man har høy utdanning, men poenget mitt er at jeg synes ikke de tjener såååå lite alle sammen.. Etter å ha jobbet deltid i ni år har jeg endelig fått full jobb i år og tjener nå 270 000.... og jeg har da klart å overleve uten å hyle... Jeg begynte da heller ikke å jobbe rett etter ungdomsskolen, bare så det er sagt - jeg har tre år etter videregående med diverse sekretær, kontor, servicefag.. Men det har vel ikke like høy status.. så da teller det jo ikke...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #24 Skrevet 8. august 2008 Sier ikke at det ikke teller, men at det ikke er det samme som høyere utdanning. Har du jobbet siden ungdomsskolen og så tatt videregående da? Jobbet i samme bedrift i 14 år, men likevel bare deltid i 9 og nå fullt? Skjønner ikke helt regnestykket. Synes du har luselønn for all del, og etter 14 år vil jeg tro at du kan forhandle deg frem til en del mer. Om du jobber 50% i ni år så får du vel bare 4,5 år ansinitet, men synes jo de burde lønne en lojal ansatt bedre. Er likvel ikke så stor forskjell andre steder. Har lederansvar for tre, hun ene er fagarbeider med 16 års ansinitet og tjener 295 000. Hun vil ikke stige mer fordi toppen av stigen er nådd.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #25 Skrevet 8. august 2008 Men du har neppe et studielån og betjene og har jobbet hele tiden? Når man tar utdanning så mister man jo noen år som fult yrkesaktiv somregel + at man får et studielån. La oss si du har jobbet i 10 år rett etter vgs og tjent i snitt 250 000 kr i året (bare for å ta et eksempel) så har du tjent 2 500 000 kr på de 10 årene. En som har 5 års høyere utdanning og levd på stipend og studielån samt kanskje 2-3000 kr i mnd for en liten ekstrajobb og så går ut i en jobb med en lønn på 350 000 kr vil etter de samme 10 årene ha tjent ca 1 800 000 kr om man tar med litt småjobber og i tillegg må de betale ned studielånet sitt noe som vil si ca 35 000 kr i året med et studielån på ca 320 000 kr , dvs 175 000 kr på 5 år, så dermed står vi samlet igjen med: Etter 10 år har "du" tjent ca 2,5 millioner "Jeg" vil ha tjent ca 1,6 millioner Så du ser jo selv hvem som kommer best ut av det totalt. Vil faktisk ta mange år før "jeg" tar igjen "deg" på total inntekt og derfor skal det ganske lang tid til i arbeidslivet før det lønner seg å ta høyere utdanning. Håper det var litt oppklarende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå