Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Tenker på dem som foreks drepte de 2 små jentene i baneheia:( Fikk de nok straff? De er vel ute om ett par år.. I USA hadde de fått livsvarig eller dødstraff vil jeg tro... Og hvordan ser en fengselcelle ut her i Norge egentlig? Jeg ser for meg ganske "luksus" jeg i forhold til andre land.....? Hva synes dere?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Guttene som drepte barna i baneheia kan jeg si at ikke har levd i "luksus".. Men at de slipper ut om et par år er helt på jordet.. Men jeg synes generelt at det er litt for mange fanger i Norge som har utøvet alvrolig kriminalitet som lever i "luksus".. Jeg synes generelt at fengselsstraffene i norge er for lave ja..
Gjest Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Jeg synes fengslene her til lands er altfor humane og at tiden er latterlig lav. For å ikke snakke om at kapsiteten er så liten at mange slipper unna. Er det ikke bare ca 10% av alle voldteksmenn som faktisk blir dømt? Og da kun til et par år maks. Er det rart mange kvinner ikke orker å anmelde det engang tenker jeg da... Og dommen til pedofile er så latterlig lav at jeg er flau på landets vegne selv om jeg også forstår punktet med at det er vanskelig å dømme i slike saker fordi man sjeldent kan være helt, helt sikker. Jeg føler ofte at lovverket i Norge bryr seg mer om å verne om gjerningsmannen/kvinnen enn om offeret.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Alt for slappe straffer og for fin soning....at forbrytere som sitter inne for feks dra slipper ut på perm hører ikke hjemme noe sted. Og livstid skulle vært livstid...voldtekter skulle had en nedre strafferamme på minimum 10år uansett, og voldtekt av barn automatisk livstid. Så kansje det hadde blitt færre av disse sakene.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Straffene her i landet er latterlige, men jeg tror fortsatt at det er mye smartere å ha slike fengsler som vi har her i Norge enn de fengslene de har i USA for eks. Straffene burde vært lenger, helt klart! Vi burde for eks hatt livstidsstraff for personer som baneheiaguttene. Personer som fikk livstid burde heller ikke fått utdannelse og andre goder som småforbrytere får. Men jeg tror det er lurt at folk får en sjans til å forbedre seg i fengsel om de "bare" skal sitte inne i noen år for eks, da blir kanskje ikke sjansen for at de kommer tilbake like stor.
OsloMor Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Hvorfor skal ikke fengslene være humane, de er mennesker de som sitter i fengslene også... Straffen er jo frihetsberøvelse, og ikke frihetsberøvelse under kummerlige forhold, så jeg synes de innsatte skal ha det helt vanlig standardmessig og ha muligheten til utdannelse og kursing, slik at de lander mykere når de slipper ut.Forskning viser at det kan senke sjansene for tilbakefall. Når det gjelder straffeutmåling for sedelighetssaker, så synes jeg også at straffene burde være høyere, jeg synes også at forvaring burde bli brukt litt oftere, og især i saker med seksualisert vold mot barn.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 Mulig jeg roter litt, men har ikke de livstid da? Altså livstid forvaring, men ikke fengsel, dog prinsippet blir mye det samme.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #8 Skrevet 8. august 2008 Jeg har faktisk hørt ungdommer si at det gjør ikke noe om de må i fengsel fordi der jo så bra der likevel, og da mener jeg at noe skurrer veldig. Fengsel skal virke litt skremmende, og den effekten har de ikke nå på potensielt kriminelle ungdommer... (eller endel voksne). At det kan være en fin overgang til samfunnet og at man kan gjøre nytige borgere av dem i fengselet ved å tilby utdanning er fint, men jeg synes også spesielt visse type forbrytere (som pedofile) burde fått det værre enn det de har det.
ana baroma Skrevet 8. august 2008 #9 Skrevet 8. august 2008 Det som er interessant er jo hvorvidt soningen fungerer eller ikke. Dvs, er de fortsatt forbrytere når de er ferdigsonet, eller vil de bli normale samfnnsborgere. Synes "kravet" om mer kummerlig soning vitner om ønske om hevn, og det er jo ikke egentlig det vi er ute etter, eller er det det? Husk at alle, absolutt ALLE kan ende opp med å drepe et menneske, med overlegg, i selvforsvar eller bare fordi vi blir syke. Så det er ikke bare å sitte å mene noe om det uten å sette seg litt inn i temaet. Det som er latterlig er jo at det er strengere straff for å forfalske penger enn det er for å ødelegge et barn med mishandling eller overgep.
OsloMor Skrevet 8. august 2008 #10 Skrevet 8. august 2008 He-he,da tror jeg nok de ungdommene prøvde å kjekke seg litt ovenfor deg. De fleste unge som skal sone er faktisk vettskremte.
Dunder Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Hva hjelper det egentlig med strengere straffer? Tror dere det er mindre kriminalitet i land med strengere straffer? Tror dere en drapsmann rett før han har tenkt til å drepe tenker "Nei, søren, jeg leste i avisen i dag at de har økt strafferammen for drap med 3 år! Får nesten droppe det da!". ....
manonym Skrevet 8. august 2008 #12 Skrevet 8. august 2008 Jeg er for livsvarig fengesel, og da mener ejg at de faktisk sitter innesperret i fengsel til de dør. Og faktisk for dødsstraff også i noen tilfeller om det er soleklart hvem som har begått ugjerningen. Straffene her er latterlig lav..... de er rett og slett en vits spør du meg... Får kanskje 10 år i fengsel men er ute etter under halvparten av tiden.. Sløvt...
manonym Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Nei, men om de får livstid eller dødsdom så har de ikke mulighet til å gjøre det igjen!
Dunder Skrevet 8. august 2008 #14 Skrevet 8. august 2008 Ja, for i land med livstidsdommer har de fått bukt med voldtekter og drap? :S
Gjest Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 Har overhørt dem, ikke snakket med dem ;-) Men klart, kan vøre de tøffer seg ovenfor hverandre da. Likevel, det er en gjenganger blandt elevene, de skjønner faktisk ikke helt hva som er så fælt med fengsel her til lands. De fleste barn og ungdom jeg har hatt i samfunnsfag/krl så langt synes det er altfor bra i fengsel og for dårlige straffer, så til og med de yngste er missfornøyd med systemet nå til dags.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #16 Skrevet 8. august 2008 Nei, men offeret vil kunne føle seg trygg for å møte på gjerningsmannen, bare det i seg selv er ofte en enorm belastning for offeret, frykten for å møte på gjerningsmannen igjen, evt bli oppsøkt av vedkommende.
manonym Skrevet 8. august 2008 #17 Skrevet 8. august 2008 Les hva jeg skriver en gang til du, de får ikke mulighet til å gjøre det igjen. for all del, er alltid noen syke folk, men har man livstid eller noe slikt så luker man da bort de verste litt etter litt.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 8. august 2008 #18 Skrevet 8. august 2008 Hele fengselssystemet i Norge er en pinlig affære. Jeg mener straffene er tildels ulogiske, og at forholdene på innsiden er for lite avskrekkende. Jeg er for en oppdeling av fengselssystemet, der man faktisk skiller mellom de man ser kan restitueres tilbake til samfunnet og de som er "lost cases". At en 16årig narkolanger og en voksen pedofil barnemorder har samme soningsforhold og straffelengde sier det meste. Nei, don't get me started...
mamma-til-4 Skrevet 8. august 2008 #19 Skrevet 8. august 2008 Når straffen for å smugle dop er høyere enn å øderlegge noens liv (tenker på voldtekt og generelle overgrep),så er det helt på trynet. Straffene i Norge er latterlige lave og gjengangsforbrytere er overhodet ikke redd for å havne i fengsel.De har det bedre der,er tryggere der og har det som plommen i egget i forhold til her ute i virkeligheten. Norske strafferammer er for dårlige og systemet fungerer ikke i det hele tatt i forhold til å ta vare på offerene i en sak. Strengere straffer og bedre ettervern er et must!
*Rutletutt* Skrevet 8. august 2008 #20 Skrevet 8. august 2008 Tror USA er et dårlig land å idealisere straffemessig sett...er vel ikke akkurat synkende kriminalitet der borte pga strenge straffer;o/ Det er jo veldig forskjellige strafferammer på ulike forbrytelser, så det blir litt vanskelig å ta alle over en kam - men skal jeg nevne drap som eksempel er jo forsåvidt 21 år strafferamme grei - men da burde det vært slik at en faktisk måtte sitte de 21 årene...syns det er for enkelt å slippe ut på prøve her i landet (sikkert andre land også, men det vet jeg ikke noe om;o)). Det er jo sånn at en stort sett slipper ut på prøve etter 2/3 soning - nesten uten unntak (med mindre en er i forvaring el) De reglene syns jeg er for slappe... Livstid hadde vært passende i ekstra grove drapssaker - og da at det skal MYE til for å slippe ut. Det som egentlig burde vært mye større fokus på er jo rehabilitering i fengslene. Det hjelper jo hverken de innsatte eller samfunnet ellers om de bare sitter inne i x antall år uten å få noe som helst rehabilitering - da kommer de jo bare ut igjen og fortsetter på samme vei (ikke alle da, men...) eller verre. Tror nok de fleste undervurderer påkjenningen det faktisk er å sitte innelåst i en celle. Greit nok de får komme ut og gjøre diverse, men de har jo ikke friheten sin - så en kan nok bli rimelig forstyrret om dette pågår i mange år uten å få noe som helst oppfølging psykisk sett. Når det gjelder forholdene i Norske fengsel, er de vel bedre enn mange andre...spesielt det som vi ser på Amerikanske filmer...men så var det jo nettopp dette med å ikke ville gjøre som USA da... Tror nok de aller fleste tenker om straff at det skal være en slags hevn overfor gjerningsamannen - men det er det ikke - straff skal være til det beste for samfunnet, og det vil ikke nødvendigvis sammenfalle med enkeltpersoners hevntanker....
malingus Skrevet 8. august 2008 #21 Skrevet 8. august 2008 Det som er det syke med straffene her til lands er at du får strengere streff for økonomisk kriminalitet enn d får i sedelighetssaker! Det er mer alvorlig å synte staten for noen hundretusen enn å voldta en kvinne eller to! DET er det syke!! Det får det til å koke over hos meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå