ystelade Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Hei! Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli desperat! For 2 uker siden begynte jeg å kjenne kriblinger/nummenhet i begge hendene. For 1 1/2 uke siden hadde jeg min første våkenatt pga smerter i begge hendene. I en uke sov jeg 1-3 timer per natt og ble selvfølgelig helt utmattet og deppa av det. Jeg fikk time hos lege mandag for 4 dager siden. Han ga meg resept på to ulike typer sovemedisin + paralgin forte. Livredd for å skade barnet har jeg forhørt meg høyt og lavt om dette faktisk er forsvarlig. Det er visstnok det (men synes jeg kjenner mindre bevegelse nå enn før, er 36 uker på vei). Noen form for behandling kunne han ikke fortelle om. Jeg fikk sove 12 timer første natta. Tirsdag fikk jeg time hos akupunktør. Dette hjelp ikke. Neste natt sov jeg av/på ca 3 timer til tross for sovemedisin og paralgin forte. Nå har jeg hatt fire netter med sovemedisin og to akupunkturbehandlinger. Behandlingene har ikke hjulpet og medisinene fungerer annenhver natt. Jeg har lest at gravide ofte rammes av dette, og at det generelt er flere kvinneer enn menn som har syndromet. Jeg har tøyd, tatt varm/kald behandling hjemme, terapiball (knudrete hard ball), samboers + egenmassasje flere ganger om dagen. Jeg kan jo ikke bruke alle disse medisinene frem til fødselen og liker ikke tanken på at babyen får i seg sterke medisiner (som forøvrig kun hjelper annenhver gang). Jeg trenger tips!!!! Hva er det som fungerer?
lana<3 Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Ja vi gravide blir ofte rammet av dette og jeg fikk dette i begynnelsen av graviditeten men jeg det gikk bort hos meg etter at legen anbefalte meg b6 vitaminer (pyridoksin) tror jeg tok 3 ganger til dagen, står to ganger på pakningen men jeg fikk anbefalt 3 ganger av legen. Etter 3 uker var symptomene mine og smertene borte. B6 vitaminer kan du fint ta i hele svangerskapet og hjelper også på smerter og kvalme... Jeg tok også sterke smertestillende i sist svangerskap og det er ikke farlig sånn sett å ta disse pillene, men når du må ta hver dag er det fare for at barnet blir avhengig og da vil få abstinenser hvis du slutter brått, hvis det blir født påvirket av disse pillene så kan det være sløvt og ha pusteproblemer, og må da få motgift med en gang det kommer ut. På nettene bør du også sove med støtteskinner på håndleddene dine for carpal tunnel syndrom, det forhindrer at de hovner opp, sovner og gjør vondt. Uff lykke til da...
lana<3 Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Her har du en link om carpal og forskjellige ting som kan hjelpe: http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/carptunn.asp
Karoline82 Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 akupunktur hjelper! tok det selv i forrige svangerskap har også en kolega som opererte
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Var hos legen igår og han sa at dette var helt vanlig i et svangerskap og er noe som går over av seg selv når man har født. Folk som har dette utenfor sv.skap kan operere sa han til meg!
KaWi Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Be om å få henvisning til nevrolog! Jeg kommer derfra nå, og fikk beskjed om at dette MÅ opereres, så fort som mulig! Selv om jeg er gravid. Det blir med lokalbedøvelse, og får ett lite snitt. Jeg har gått så lenge med det at jeg har muligens en begynnende nerveskade pga. dette... Legen sa at ja, det er vanlig hos gravide pga. økt vannmengde i kroppen, MEN at det skulle sjekkes ut av nevrologer likevel, da det kunne bli nerveskader av det... De måler med strøm og små støt hvordan nerven har det, og ut i fra det, kan legen si om det er carpal tunnel eller ikke... Ikke morsomt, så vent ikke for lenge med å "kreve" nevrologundersøkelse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå