Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Hei. Tenkte å skrive en PM til deg, men fikk ikke til. Skriver her isteden. Du skriver på en tråd at du har prøvd i 1.5år og at dere har vært til utredning for å finne ut hvorfor du ikke blir gravid. Også at dere har kommet kun halvveis i prøver og at legen ikke gjør så mye. (hvis jeg leste alt riktig;o) ) Har du vært til gynekolog? Der kan du få svar på om du har PCO eller evt PCOS. Pco og pcos er to ulike. Har du PCOS har man også mannlige hormoner i seg. Dvs at det kan du få svar på via blodprøver. Har du kun PCO (som jeg har) så har du mange små vanncyster som ikke sprekker og dermed fører til at du ikke får eggløsning og mens. En helt ufarlig sykdom - men som sagt.. Det har jo sine sider ved at du må vite når du har eggløsning for å kunne bli gravid. Hvis du har ustabil mens og pco (som igjen jeg også har, har ikke hatt mens siden mars jeg) så kan en lege fremprovosere mensen for deg og forhvis gjøre at du blir gravid fortere, fordi kroppen arbeider igjen. Blir du ikke gravid etter dette kan du også få pergo. Når jeg har sett på bilder av deg, så er det jo mer enn tydlig nok at du ikke sliter med vekta. Det er bra. ) Det er jo såklart vanskeligere å bli gravid hvis man har pco. Det jeg har skrevet er min plan som min gynekolog har gitt meg, etter jeg fikk bekreftet PCO. Slik må du gå fram hvis du får en slik diagnose. Hvor bor du? Jeg har en privat gynekolog lege som jeg virkelig anbefaler. Han er dyr - men man får virkelig valuta for pengene. Hadde det ikke vært for han ville ikke jeg fått bekreftet min diagnose. Såklart kunne jeg ventet på time på sykehus og lign, men når man går til privat lege så får man gjort ting mye raskere. Han tar ca 800kr per time, litt forskjellige satser på hvilken undersøkelse man skal ha. Han er på Jessheim. Ellers har jeg masse smerter i magen. Kan ikke ha på meg stramme bukser eller lign. Jeg skal be om å få utredning for endemetriose. Legger ved noen linker for deg når det gjelder pco og pcos + endemetriose: http://www.babyverden.no/templates/Article____7067.aspx http://www.apotek1.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=5340&I=12180&tabmid=249&gclid=CI-K5o-V_ZQCFSZgMAodd3MPrQ http://www.endometriose.no/ Iallefall en liten start. Håper du skjønner at jeg ikke skriver for å skremme, men jeg er jo i din situasjon selv. Vil bare hjelpe slik at du får en fortgang i dette!! ) Masse lykke til! Klem fra
*SamSung* Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 HEEEI:) ÅÅh så koslig med hjelp! DU er best! Bor ved Lillestrøm.. Altså storyen er sånn! For ett og halvt år siden (litt over det også nå) så skulle vi bare ha ubeskyttet sex og håpe at ting skjedde naturlig, og vi ville bare leve normalt og se:) Vi hadde sex ofte da, ca 1 gang om dagen. Men så har jeg hatt vondt i underlivet mitt. I fjor høst skjønte ikke legen min hva det var, så han sendte meg på innvendig ultralyd hos AHUS. Der skulle alt stå bra til med eggestokkene, og kunne ikke finne ut hva som plagde meg. OK. Vi fortsatte og prøve.. Tok et par legetimer mot jul, sa at vi prøvde og ingen skjedde. Begynte å bruke EL-tester fra fjor høst av. Viste at jeg hadde EL. (digitale CB-test). Mensen min har jo også være så utrolig ustabil, det siste året har jeg ca hatt to lette blødninger pr mnd. (ofte brunt blod, sorry for detaljer.) Ut ifra mine legetimer så fikk jeg påvist mangel på B12, så tok B12 sprøyter 5 ganger. Også trappet jeg opp hos legen min og sa- Du må hjelpe meg, det skjer ikke noen ting. Han satt bare og momlet og spurte om jeg hadde det godt og jeg fikk orgasme for det var like viktig, og han sa han ikke ikek gi oss noen stillinger som gjorde at jeg kunne bli gravid, og så sa han noen par kan faktisk ikke få barn med hverandre. (så delte han en story med meg om et ektepar som var naboer, ingen av de hadde noen gang kunen fått barn, og da de var i 40 årsaldern så tok de en swingers, og da ble de gravide gitt). Men det var IKKE det jeg var ute etter, og utredning kunne jeg ikke få, jeg var såå ung og har såå mange år foran meg, værre med de som er over 30 osv. Men han gikk med på å ta blodprøver om jeg hadde EL. Og det tok jeg to ganger, og et viste seg at det hadde jeg da. (eller jeg måtte opp i skranken å høre hva resultatet ble- hun sa - det var ikke noe på de. Smilte og sa hadet. Jeg trudde det var EL hun mente, at hun ikke mente jeg hadde el. Men kan jo ikke ha vært det? da jeg får det på CB-tester osv?) Vi prøvde hele våren.. I mai-juni tok jeg kontakt med en gynokolog på Kjeller her, privat gyn. Han tok tester av meg, og blodprøver. Mangler den siste blodprøva mi nå, så jeg skal stikke bort å høre om det er mulig å få ta den i dag.. Og sambo har testet sæden. Det viste seg at han har hatt klamydia og det henger igjen litt enda, ikke smittsom, men han fikk en kur for det. Så nå venter vi på min siste blodprøve, så får vi høre på Dr. Heggelund mener:) Også en annen ting. Jeg har jo ikke hatt min andre blødning denne mnd, men det kan være at sist mens var "normal", masse smerter, masse blod og var i en uke, sånn som den har vært før, ved mine første mensenår. Mensen var fra 13-20 juli ca. Så skulle jeg bare teste med gravid.test i går, IKKE gravid nei. Men jeg testet EL for morroskyld, og den var positiv. Skjønte derfor hva den stikkingen i magen var i går da, stakk liksom litt her og der nederst i magen da jeg skulle strekke meg osv. Men jeg har lagret teksten din nå ,så skal jeg se litt nærmere på det! TUSEN TAKK! For at du orka å sette deg ned å skrive så mye til meg! Det har vært den beste hjelpen jeg har fått hittil! Tusen millione rtakk igjen, fått svar på mye jeg har undret på! Skulle ønske jeg kunne sende deg en blomst altså! Stor varm klem fra meg:) Som egentlig kun sitter noen få mil fra deg!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Ingen som har mistenkt endometriose hos deg heller? Jeg hadde tydligvis begynt å få det da vi brukte lang tid på å prøve på denne lille luringen, men dette kan kun ses ved laparaskopi og ikke ultralyd. Hvis ikke det er utelukket fra før ville jeg spurt legen litt i alle fall )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå