Gå til innhold

Rett på sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen kan noe om dette.

Når man har vært sykmeldt med sykepenger i et år, så har man ikke lenger rett på sykepenger. Det står på NAV sine sider at man må ha vært "arbeidsfør" i 26 uker etter endt sykemelding for å igjen få rett på sykepenger.

Hva menes med "arbeidsfør", vil det si i faktisk arbeid, eller bare i stand til å arbeide? (Altså at man ikke har mottat noen ytelser) Om man har søkt etter jobb i to mnd. så jobbet i fire mnd, og så blir syk. Har man da vært "arbeidsfør" i 26 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har vært sykemeldt i et helt år, og det ikke er veldig gode utsikter til å komme tilbake i arbeid med det første, kan du ha rett til rehabiliteringspenger.. Kravet for å få rehabiliteringspenger er at du kan dokumentere sykdom (fysisk eller psykisk) OG at du er i aktiv behandling med sikte på bedring av din tilstand og dermed re-entring av arbeidsmarkedet.. evt etter yrkesrettet attføring..

Jeg vet ikke hva dette med arbeidsfør osv egentlig innebærer, men jeg tipper det betyr enten i arbeid eller aktivt arbeidssøkende.. Uansett, så er det jo ikke meningen at man skal gå sykemeldt i årevis.. Det må jo være derfor regelen eksisterer.. Hvis du har vært sykemeldt såpass lenge, er det vel på tide å få deg over på andre ordninger, med litt mer oppfølging osv..

Lykke til :-)

Skrevet

Det er så irriterende når folk trekker slutninger, og svarer på noe helt annet en det som blir spurt om. Dette var et hypotetisk spørsmål. Jeg lurte ganske enkelt på hva nav la i "arbeidsfør"

For the record så har jeg ikke vært sykmeldt en dag i mitt liv.

Skrevet

Du må ha vært arbeidsfør, dvs friskmeldt av legen, i 26 uker. Du trenger ikke å ha jobbet, men du må ha vært i stand til det.

Men så må du jo jobbe i 4 (?) uker for å få rett til sykemelding igjen, da.

Skrevet

"For the record"???:P Syns hun skrev et godt svar jeg, og til hjelp hvis det nå var sånn at du var i den situasjonen. Når du legger ut et spørsmål her er det vel ingen som leser tankene dine hva du egentlig mente? Trenger ikke svare frekt når en annen tar seg tid til å svare deg, blæh.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...