kelly Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Jeg er 100% student når den lille kommer, så far i huset skal ta 29 uker med permisjon, han tar da ut tidskonto (jobbe minst 2 dager i uken). Jeg har bare rett på engangstønad+fødselsstipend, stemmer det at jeg ikke har rett på fødselstipend når far er hjemme med permisjonen?? Siden begge ikke skal være "hjemme" og få betalt for det..jeg er jo student og på skolen..i teorien..
CrazyCat Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Jeg tror du har forstått det riktig: http://www.partnerbarn.org/fodsel.pdf (side 7) Når mor ikke har tjent opp sitt grunnlag (feks vært student) så kan far ta ut max 29 uker med full lønn (tidskonto vet jeg lite om). Det er kun den av dere som går hjemme med barnet som får støtte. Så om han er hjemme og du studerer så vil du kun har rett på vanlig lån og stipend i den perioden. Les brosjyren for mer informasjon.
barbara Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Nei, det stemmer ikke, heldigvis for dere:-) Skjønner jeg deg rett om jeg tolker det du skriver slik at du ikke har jobbet noenting? Altså ikke tjent mer enn 35 138 kr i året, og skal ikke jobbe minst seks av de siste ti månedene før fødselen? Da har du rett på engangsstønad, men ikke foreldrepenger. Fødselsstipend fra Lånekassa har du rett på, så fremt du har hatt rett til støtte fra Lånekassa de siste seks månedene før fødsel. I utgangspunktet kan du ikke motta fødselsstipend samtidig som far får foreldrepenger, men akkurat situasjonen du beskriver er det eneste unntaket jeg har funnet fra den regelen. Om far tar ut foreldrepengene som tidskonto, kan du motta fødselsstipend fra Lånekassa samtidig. Det står helt eksplisitt på Lånekassa sine hjemmesider, http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx :-)
kelly Skrevet 8. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. august 2008 Ja, barbara har nok rett, måtte sjekkes opp siden vi hadde lagt DEN planen, så kommer noen og sier at den ikke funker, huff huff:) Jeg har rett til engangsstønad+ fødselstipend (når man har hatt rett til støtte de siste 6 måndtene før fødsel, og ikke har opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Pjuh,pjuh og atter phju:)
barbara Skrevet 8. august 2008 #5 Skrevet 8. august 2008 Ja, den ordningen er helt genial, særlig siden nav visstnok bare sjekker at man er oppmeldt til eksamen, men ikke om man faktisk tar den. Her i gården funker det ikke uansett, siden jeg går på et profesjonsstudium med begrenset antall forsøk på hver eksamen, og fant ut at jeg var gravid for seint til å melde meg opp i noe annet. Dessuten vil samboeren min uansett ikke ta ut permisjonen som tidskonto, han mener det er for stress ifht jobben og vil heller ha sine seks uker hjemme alene med ungen, han, selv om vi taper litt på det. Så jeg driver og prøver å finne ut hvordan jeg kan korte ned støtteperioden fra Lånekassa med noen uker, så han rekker å få sine uker før ungen må begynne i barnehage. Det er frustrerende mye å sette seg inn i, egentlig. Men det er jo bra for oss at jeg har jobbet så han har rett til permisjon han også. Sprøtt at ikke far har krav på pappapermisjon når mor er student, med mindre hun har jobbet ved siden av. :-)
barbara Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 ... altså, at far ikke har krav på fulltidspermisjon, men at man er nødt til å utnytte systemet med graderte foreldrepenger. Men det er flott at dere får til å ta ut permisjon for far selv om du "bare" er student, ikke har jobbet, altfor mange som tror at det ikke går:-) Forresten ville jeg sjekket ut om han bare kan ta ut foreldrepenger i 29 uker når han tar det som tidskonto, jeg tror han kan strekke det mye lenger. Er jo helt supert om dere dermed kan søke barnehageplass på deltid i stedenfor 100 %, for eksempel, sparer inn noen kroner på det. :-)
kelly Skrevet 8. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2008 Ja, helt sprøtt..jeg har sittet endel timer og gremtes betraktelig siden det norske systemet er helt bak jordet!.. Tror han kan strekke de 29 ukene, hvis det er så at han jobber 2 dager i uken f.eks, ikke at han vil det, men når mor sier at han SKAL , så har han med å jobbe litt:) Han vil være hjemme 29 uker uten å gå på jobb, men da vet jeg hvordan det blir etterhvert, hihi, " Tror jeg må ta meg en tur på verkstedet.."..han har bare godt av å komme seg ut og "slappe" av 2 ganger i uken;) Studiet er over nett, derfor 2 studier så det blir 100%, så barnehageplass kommer ikke på tale før den lille er eldre:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå