Gjest Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 "Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder." Jeg er student og har derfor ikke rett på foreldrepenger. Men mannen min har, og skal ta ut 50% av permisjonen. Jeg trodde i utgangspunktet at jeg da ikke kunne få engangsstønad. Men en venninne mente at så lenge mor (den som føder) ikke har rett på foreldrepenger, får hun engangsstønad, uavhengig av hva far gjør. Stemmer dette?
Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Du har rett på fødselspenger fra lånekassen om du er student de siste 6 mnd før fødsel. Da får du vanlig lån/stipend i 10 mnd etter fødsel og dette blir gitt som rent stipend. Da har du i tillegg krav på engangsstønaden. Men hvordan det er med den og fars persmisjon aner jeg ikke. Vet at om faren tar permisjon får du heller ikke fødselspenger fra lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Vil tro du skal ha engangsstøndan. Engangsstønaden er kompenasjon/lønn for de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel man er tvunget til å vær ei permisjon.
Kjukka Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Du får engangsstønaden også.... Om pappa skal ha permisjon eller ikke, har ingenting å si, men du mister fødselsstipendet da, pga. at begge ikke kan få penger for å være hjemme med barnet.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Man kan da få fødselstipend selv om far er hjemme med barnet etter de 6 ukene mor skal ha? Er selv student i den tiden, og far i huset skal ha 29 uker permisjon med foreldrepenger, dette går når han bruker tidskonto (jobber et par dager i uken, f.eks 2).. Mener du at det ikke er mulig på den måten??
Gjest Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Joda, jeg er klar over dette. Men fødselsstipendet fra lånekassen regnes ikke med av NAV. Jeg har termin i mars, og skal ha perm frem til aug (med fødselsstipend fra lånekassen) mannen min tar så over og tar ut enten 29 uker med 100% eller 39uker med 80% (vi har ikke bestemt oss) Anyways, jeg satte meg ned og leste hele NAV lovverket, og fant ut at jeg faktisk får engangsstønaden. Far kan bare ta ut maks 39uker (fordi tre uker før fødsel og seks uker etter er uansett forbeholdt mor, samt at fedrekvoten faller ut) Derfor får mor engangsstønad om bare far skal ta ut foreldrepenger gjennom nav, dette som en kompensasjon for at paret da mister 13uker med foreldrepenger som de ville fått om det var mor som tok ut perm.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Jo, tidskonto er en løsning for at mor skal få beholde fødselsstipendet:)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Åh, takk gud..kjente panikken komme sigende her:) Endelig funnet en god løsning der begge er "hjemme" under den flotte tiden med lillemann. Det med tidskonto, får mannen min betaling da for de to dagene han må på jobb? Da blir det jo faktisk ganske bra betalt for å være hjemme med mor og barn..
Gjest Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Dette var foresten utrolig hyggelig å finne ut av:) Altid gøy når det viser seg at man får mer penger en antatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå