brooklyn Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Vurderer å gjøre det etter en artikkel i bt i dag, men det var lite info om fremgangsmåte og slikt i artikkelen..selvsagt.. Har dere pumpet eller håndmelket? Hvor lenge har det kunne stått før levering? Hvor MYE? Får man flasker/beholdere? Er det pes? Og hva er dette CMV-viruset man IKKE kan ha??
superkåno Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 vær så snill å ta kontakt med barneklinikken i morgen, der får du vite alt du trenger!! Har en nevø som ligger der, han er født i uke 25 og han trenger melken din!!! Snart er lageret tomt!! Please!!!
Gjest Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Jeg fikk utlevert en elektrisk pumpe, samt alt av utstyr jeg trengte: bokser, desinfisering osv. Du pumper, setter det i kjøleskapet til det er kaldt og så inn i fryseren. Du leverer så mye du vil, og får betalt pr liter som blir godkjent. Jeg fikk 130kr pr liter. Ja, det får du. Tja, pes og pes. Ekstra arbeid er det jo, først må du jo pumpe etter ungen har spist, og så får du opp produksjonen. På det meste pumpa jeg en halv liter overskudd i døgnet. Jeg har ikke peiling på det viruset, men du tar blodprøve og alt sånn før du blir godkjent som donor. Og etter det tar de prøver av melka. Synes det er en viktig jobb å gjøre.
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Du kan ha CMV-viruset, men da kan ikke melka brukes til de som er født før uke 30. Mange som er født etter uke 30 også som kan bruke melka allikevel. Jeg brukte den elektriske pumpen jeg fikk låne på morsmelksentralen Melken fryses og må leveres mmsentralen minst 1 gang pr mnd I begynnelsen hadde jeg vel ca 1/2 liter ekstra i døgnet, ble litt mindre etterhvert Du får alt utstyret du trenger til pumping og oppbevaring fra mm-sentralen. Utstyr til pumping må desinfiseres mellom hver bruk Er litt pes, men ikke så mye. Jeg dobbelpumpet (begge bryst på en gang) og det sparte jeg mye tid på. Her finner du svar på det meste du måtte ha av spørsmål når det gjelder levering av morsmelk. http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=14116&iCategoryId=591&iDisplayType=2
Simbasa Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Jeg har lånt elektrisk pumpe på Ahus. Der kan en levere melk som er inntil 6 uker gammel. Jeg pumper 1 til 2 ganger om dagen og får mellom 250ml-500ml. Det er litt styr med steriliseringa av utstyret, men etter noen dager syntes jeg det gikk greit. Det ble en del av dagens vanlige rutiner. Vi får beger på sykehuset. En kan levere melk selv om en har CMV-viruset, men da vil ikke melken bli brukt til dem som veier under 1500 g (slik er det i hvert fall på AHUS).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå