Gå til innhold

Navnefest, i stede for faddere- hva da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha hatt dåp for datteren vår, men samboeren ønsker ikke dette. Jeg repekterer hans ståsted, slik at vi er blitt enige om å heller ha navnefest. Men jeg savner litt å ikke skal spørre noen om å være faddere, skulle så gjerne ha hatt en spesiell person som er der for datteren min, som min beste veninne. Har aldri vært i navnefest så er usikker på praksis rundt dette. Har dere noen erfaringer på hva man kan bruke i stede for faddere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Human Etisk forbund brukte vitner tidligere, som foreldrene valgte. De navnene sto da på diplomet barnet fikk.

Forbundet har nå gått bort fra denne ordningen, men det er ingenting i veien for at forledrene selv kan lage en slags vitneordning etter seremonien.

Lykke til.

Skrevet

Hvis du ønsker det så kan du gjerne ha vitner til barnet ditt. Vi har det til negge barna våre og vi hadde navnefest i Humanetisk Forbunds regi.

Vi mente at barna skulle ha noen voksnepersoner som "bare var deres", en ressurs for barna, og vi har benyttet nære venner til dette. Tanter og onkler er der for begge barna, mens vitnene fungerer som faddere bortsett fra at det ikke er noe religiøst med det.

Lykke til med å finne verdige vitner.

Ps bare husk å gi beskjed til HEF hvis dere skal ha en navnefest i deres regi, slik at de får påført navnene til vitnene på diplomet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...