Sweet :-) Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Hvor mye skal til før du gir dette til ditt barn (under 2 år)? Husker helsesøster så nesten rart på meg etter vaksinen med 5mnd (??) da jeg sa jeg ikke hadde gitt noe smertestillende,selv om Tulla hadde reagert litt. Følte d nesten som jeg hadde pint jentungen siden ikke jeg ville gi smertestillende! Men jeg føler ikke får å dytte i ho medisiner o.l hver gang ho er syk... Tenker jeg litt feil her?? xx
Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Jeg har ganske lav terskel. Hvorfor skal ungene ha det vondt? Men må vel legge til at ungene ikke er ofte syke.
3b@rnsmor-30* Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 ungene mine får smertestillende om jeg ser de har dårlig almentilstand eller har litt høy feber over lang tid.. men ser aller mest på almentilstanden.. tar selv sånt om jeg ikke føler meg i form, så hvorfor skal jeg plage ungene unødig? de er sjelden syke altså.. så er ikke sånn at det er hver uke liksom.
~sjiraff~ Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Det har vært en enorm økning i bruk av smertestillende/febernedsettende til barn de siste 20 årene. Noe som tilstadig kommer frem i mediene og bekymrer "ekspertene". Mini her hadde tett oppunder 39 i feber på første vaksinen, ga ikke febernedsettende da. Feber er bra for kroppen så lenge den ikke blir for høy. Det er vanskelig å si om du gjorde rett eller ikke, kommer jo ann på ubehaget til barnet ditt. Men om du følte at smertestillende ikke var nødvendig så var det sikkert ikke det. Snuppa mi fikk en del febernedsettende ved tannfrembrudd i og med at det tydelig var smertefullt og plagsomt for henne (forholdsvis høy feber på alle tennene).
hamsterpia Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Kommer jo litt an på hva det er med barnet da. Men ved feber eller tydelig ubehag/smerte så er det vel ikke noe problem å gi smertestillende. Fikk beskjed da vi var på 3 mndr kontroll og fikk den første vaksinen, at vi godt kunne gi litt smertestillende selv om han ikke fikk feber. Dette var fordi de kan få ubehag og vondt i lårene etter sprøtene, og hele kroppen kan reagere på linje med en influensa.
Holly❄️ Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Gir ved feber over 38,5 (fått beskjed om det, iallefall på sønnen vår, siden han har hatt noen anfall (epilepsi) når han har feber) Og gir også når jeg merker at ungene har det ubehagelig. Gir ikke ofte, men heller litt for tidlig enn litt for sent..
Ladybug~N&E Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 jeg gir min smertestillende kun om han viser tydelig ubehag ved sykdom/feber. gir også en paracet dersom han har feber over 39, ubehag eller ikke. er ikke alle som reagerer noe særlig på feber så da er det rett å gi febernedsettende dersom den er så høy som over 39. (fikk beskjed av hs.) og med ubehag mener jeg gråt, tydelig vondt o.l. ikke sutring. da prøver jeg heller å bysse litt, synge for han, kose med han på fanget, kle av han, gi han et bad osv. funker ikke dette gir jeg smertestillende. er ikke godt for en liten kropp å ha vondt.
Tommage♀♂ Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Om de får veldig høy feber (over 39,5) eller feberen varer over flere dager selv om den er litt lavere, og om jeg ser at de har veldig vondt. Er ikke så ofte de er syke da, så de blir ikke dopet så ofte, hehe=)
Skravlefruen med huleboer Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Jeg har lav terskel i forhold til smerter. Siden ett barn ikke kan uttrykke styrken på smerte så godt, og ikke har mulighet for å gjøre noe med dette selv, så syntes jeg ikke man skal "spare" på å gi smertestillende. Å gi smertestillende (paracet) pga feber er jeg mer restriktiv mot, fordi det kan være ugunstig for kroppen dersom man "dreper" feberen for tidlig. I ditt tilfelle ville jeg vurdert det utifra hvor slapp/grinete osv barnet var. Hvis barnet spiste som vanlig, bæsjet som vanlig og sov som vanlig, så ville jeg kanskje ikke gitt smertestillende.
Sweet :-) Skrevet 7. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2008 Jeg føler ikke jeg gjør galt i å ikke gi smertestillende, men har vel ikke heller hatt ett barn som virkelig har treng d... Grunnen til at jeg lurte,var egenlit d at Tulla har nå feber( ikke over 39 ennå) og jeg har ikke febernedsettende i hus ei gang. Eller smertestillende til barn i d hele tatt! Aldri tenkt på å kjøpe.. Er kanskje litt dumt d!! Men samtidig har hun d ikke så ille.. Sover for d meste!! Men føler samfunnet er blitt sånn at me ei gang man føler litt ubehag dytter man innpå piller, og overfører samtidig denne mentaliteten til barn. De vil kanskje da aldri la kroppen virkeli bekjempe noen "basselusker" uten å bruke piller. Og d tror jeg ikke heller er sunt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå