VirreVirre Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Å, nå er jeg så redd for at jeg har rota det til her. Siden vi strevde noen år med å bli gravid forrige gang, så har jeg ikke turt å prøve meg på noe hormonelt igjen. Så vi investerte i en lady-comp (altså sverger til sikre perioder). Men nå lurer jeg på om jeg ikke har hørt helt på den maskina mi. Og det passer så dårlig å bli gravid akkurat nå! Så nå krysser jeg fingrene for at det ikke har skjedd noe, også lurer jeg på: Finnes det et smart, sikkert, enkelt prevensjonsmiddel med minimalt hormoner?? Kobberspiral er utelukket. Hva er deres ultimate middel?
Gjest Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Hva mener du med at du ikke har hørt helt på maskinen??? Grønt lys betyr at det er ok med sex, når det er gult eller rødt styrer du unna ;0) Her fungerer det veldig bra med Ladycomp + kondom... Ingen ekstra hormoner er velkomne inn i denne kroppen. Kjenner mange som har god erfaring med hormonspiral.
Spanskeflua Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Avhold=) Det er nok det ultimate prevensjonsmiddelet...hehe=) Jeg bruker hormonspiral, og det funker utmerkt for meg.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Nuvaring har lokalt virkende hormoner, og tatt riktig er de vel hakket sikrere en piller. Få bivirkninger og lite styr og plunder og ting å huske på.
VirreVirre Skrevet 7. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2008 Hehe, vel syklusene mine er ikke kommet helt igang etter fødsel, så det har vært et sjansespill av og til. Og denne mnd kan det hende vi har vært dumdristige. Men altså, kommer det et barn er det veldig velkommen. Men synes du ikke kondom er litt kjipern? Vi har også hatt dn planen, men føler det blir litt turn-off (mest jeg da).
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 dette lurer jeg også på, kan ikke bruke noe med hormoner i, helt utelukka, prøvd kobberspiral to ganger nå, og det går heller ikke, alt for store smerter som hemmer meg i hverdagen og søvna. fått henvisning til gynekolog nå som skal "hjelpe" meg å finne et bra prevensjonsmiddel, legen snakket om sterilisasjon (!!!!) men sa jeg ikke følte meg helt klar for det.. har aldri prøvd lady comp, er det avansert? mye arbeid? hvordan funker det egentlig? må man måle temperatur og sånn til faste tider hver dag? for vet ikke om jeg kommer til å gidde det liksom...
Gjest Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Jeg hadde ikke had nerva til å stolt på en Lady comp for å si det rett ut....selv om den kansje hadde funka supert så ville angsten for å bli gravid ødelagt sexlivet totalt. Tåler dårlig hormoner, og spiral var totalt uaktuellt. Etter endel utprøving osv så har jeg kommet fram til at Nuvaring(p-ringen) var det rette for meg, er veldig fornøyd og har ingen andre bivirkinger annet enn litt sopp i starten, etter et par canesten kurer, og at jeg tar lactal forebyggende en og annen gang så er jeg kvitt det problemet også. Den er kjekk i forhold til at man kan utsette menstrusjonen også ved å sette inn ny ring med en gang i steden for å ha opphold hvis man feks skal på en tur som ikke klaffer helt :-)
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 ei veninne av meg har brukt nuva ring i noen år nå, hun sa det eneste kjipe var at man måtte grave oppi der, før mannen kunne begynne med sitt, for å plukke ut greien... (hehe) hun sa det var litt lite sexy, men at det var nå greit nok:))
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 hei ugla:) men var det ikke sånn at den ikke kan være ute i mer enn tre timer ? eller er det bare når man skal ha sex? (huff jeg er jo helt grønn) bytter man bare en gang i mnd? hva med utflod og sånn som da ikke kommer ut? hehehe, føler meg like lur som dengang vi gikk i 7 klasse og hadde besøk av helsesøster på skolen som skulle ha seksualundervisning, og det haglet på med sære spørsmål fra klassen.....
VirreVirre Skrevet 7. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2008 Men hvordan er det å bli gravid igjen etter hormonspiral? Er det sånn som sitter i kroppen i årevis etterpå? Er det sånn at man bør ha den lenge? Hvem setter den inn og hvordan foregår det?
Gjest Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Den kan stå i under sex også....og den kan tas ut i opptil 3 timer i døgnet...men husk for all del å sette den inn igjen da ;-) Den skiftes ut en gang hver mnd,da skal man normalt sett ha ei ukes opphold kan skylles i kaldt/lunkent vann hvis man føler for det utenom selvsagt...men ikke varmt!!! Prøv den i hvertfall, jeg angrer i hvertfall ikke, er hypersenibel for hormoner, men tålte den...
Gjest Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Nei, jeg synes egentlig at kondom er litt spenende! He he. Vi har vært sammen så lenge, så føler at vi er litt tilbake til den tiden da vi var nyforelsket (da brukte vi det, nemlig). Og det er jo faktisk ikke så mange røde dager etterhvert som maskinen blir kjent med syklusen!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 hehehe... Jeg har også brukt nuvaringen mellom svangerskapene mine, og den er helt genial!! Man trenger ikke å ta ut ringen før man har sex, nei;) hehe.. Men man KAN ta den ut i inntil 3 timer dersom mannen merker ringen under samleie. Det er visstnok veldig få som merker noe til den. Jeg anbefaler den ihvertfall på det sterkeste=)
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 det første spørsmålet ditt vet jeg ikke svaret på plomma med egget, det er sikkert individuelt. men det andre spm ditt, med kobberspiral iallefall, er det vanlig at de må taes ut eller byttes etter 5 år, tror det er likt med hormonspiral. det er legen som setter den inn, mens du ligger i gu stol og spriker med beina. Først tar hun noen fingre inni der nede og kjenner på magen din med den andre hånda, for å undersøke livmoren din, hvilken vei den er bøyd osv, så setter hun inn spekulum i skjeden og putter spiralen inn gjennom livmorhalstappen din og klipper trådene, som henger ut av livmortappen, i en passende lengde, fjerner spekulumet, og du er ferdig, tar ett minutt eller noe i den dur. ikke mer.. spørs hvor lenge hun kjenner/trykker på magen..
VirreVirre Skrevet 7. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2008 hmm, ja jeg synes det er så utrolig deilig å ikke spise piller o.l. Det føles så naturlig, så jeg har ikke akkurat lyst til å legge den bort heller. Men, det hadde vært deilig å slippe å tenkt noe på det.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 åkei, men da er man ubeskyttet den uken man har opphold sant ugla? jeg hadde faktisk store planer om å prøve den etter forige fødsel, og hadde bestemt meg på forhånd, men fikk den ikke dengang fordi det var for mye hormoner til at jeg kunne bruke den mens jeg ammet. fikk minipille med mindre hormoner i som kunne brukes samtidig med amming, men det ble jaggu ALT for mye hormoner for min del!! slet med ettervirkningene i månedsvis etter jeg slutet etter bare å ha brukt den i et par uker:( så vet ikke om jeg tør prøve nuvaring heller jeg altså( hm..
Gjest Skrevet 7. august 2008 #17 Skrevet 7. august 2008 neida, man er beskytta den uka også...akkurat som med p-piller :-)
Lille Kolibri Skrevet 7. august 2008 #18 Skrevet 7. august 2008 Syns kondom er veldig undervurdert, eg! Hos oss fungerer det bra, iallfall.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #19 Skrevet 7. august 2008 hehe...vi har vel over 100 liggende....var ikke greia for oss, men greit nok inntil jeg fikk starta på noe annet...
Lille Kolibri Skrevet 7. august 2008 #20 Skrevet 7. august 2008 Ha, ha, du får sende dei hit ;-) Men kvifor kjøpe over 100?!
VirreVirre Skrevet 7. august 2008 Forfatter #21 Skrevet 7. august 2008 Lille Kolibri: Bruker dere kondom alltid, eller kun i "usikre" perioder? Og handler dere dem på butikken liksom? Tenker det må være litt flaut å handle et par ganger i mnd?
Gjest Skrevet 7. august 2008 #22 Skrevet 7. august 2008 hehe....lønner seg å kjøpe i store kvanta..kremt....kjipt å gå tom mente vi....
Lille Kolibri Skrevet 7. august 2008 #23 Skrevet 7. august 2008 Ha, ha, har handla på butikken, ja, men alltid etter litt krangling (og ikkje på nærbutikken), men det går an å bestille mange i slengen på nettet. Dei kjem i heilt nøytral pakke. Vi bruker i usikre perioder og har ikkje blitt gravid utan å vite om det, eg har veldig regelmessige periodar. Men viss du har pearly, eller kva det heiter, så skulle det jo vere god hjelp til å finne sikre periodar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå