Vestlandsspire Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Eg lurer litt på ka eg kan spise og ikke? Er spekemat greit? har lest begge deler. Hva med f.eks rødvinspølse (er jo spekepølse). Viss eg ikke kan spise den "rå" kan eg spise den på pizza? Høres ut som eg bare tenker på mat, gjør ikke det altså, men det er så mye å forholde seg til, har ei jente på 4 år, så det er SÅ lenge siden eg var gravid sist syns eg Håper det står bra til med alle, selv har eg utrolig vondt i puppene, null matlyst (men når eg først spiser så SPISER eg :-S ), hodepine, trøtt, oppblåst...
Vestlandsspire Skrevet 7. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 7. august 2008 får vel dytte litt på min egen tråd eg da....
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Hei:) Forstår deg godt at du lurer på hva mat du kan spise:) her er linken til matportalen sin side om hva du kan spise og ikke: http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide Noen sier du kan spise spekemat, men da må det vere fryst nede i minst -18 grader i 2-3 døyn, for da dør noen av bakteriene som kan skade fosteret, men en aen bakterie, Listeria, som også kan skade fosteret dør berre av oppvarming på mins 75 grader.. Så noen spiser spekemat og andre ikke, du får bestemme selv.. Men eg holder meg unna det i tilfelle .. Lykke til
Mia29 Skrevet 8. august 2008 #4 Skrevet 8. august 2008 Matportalen er en god side. Der er det bra informasjon. Jeg fant også den brosjyren til helsedirektoratet. Husker ikke hvor jeg fant den, men det var vel kanskje på hjemmesiden dems eller noe. Selv prøver jeg å holde meg til en regel om at det jeg spiser enten skal være kokt eller gjennomstekt. (Den saftige biffen trenger nok ikke være helt skosåle, men biff spiser jeg så godt som aldri uansett.) Grønnsaker må skylles eller skrelles. Trodde ikke det skulle bli så mye å forholde seg til, men har innsett at det blir flere og flere spørsmål. Og faktisk mer jeg ikke kan spise enn jeg trodde. En god del pålegg er for eksempel enten røkt eller speket og utgår derfor hos meg. Alle mykoster utgår også. Noen vil kanskje synes det er hysterisk og følge alle forhåndsreglene. Selv synes jeg det er bedre å vite at hvis noe går galt så ar i alle fall ikke jeg vært uaktsom. Listeriasaken ved Rikshospitalet hvor flere pasienter samt to ufødte tvillinger døde viste i alle fall det for meg. Der serverte man pasteurisert mykost som gravide i Norge har fått beskjed om at de kjan spise tidligere. Mens man i andre land i Europa har frarådet det lenge. Nå er også de Norske anbefalingene endret. Det kan være lurt og huske at også mat som ligger på samme fat som f.eks. spekemat, gravet fisk osv. kan infiseres. Når vi nærmer oss julebordsesongen og jul med familieselskaper kan jo det bli et tema. Restemat i kjøleskapet bør man også være obs på. Listeriaen vokser i kjøleskapstemperatur. Jeg spiser fortsatt restemat, men passer på og koke den opp ikke bare varme den opp. Jeg vet ikke hva man sier om kald pizza og slikt jeg, men den bør vel i alle fall ikke ha ligget for mange dagene. Selv har jeg benyttet anledningen til å vaske kjøleskapet og gå i gjennom skapene og kjøleskapet og kaste alt som var gått ut på dato. (Jeg blir alltid overasket over vor mye det er ;o) Fisk og sjømat står det en del om på nettsidene som er vist til. Det synes jeg var litt komplisert. Er veldig glad i fisk og det står at man bør spise en del av det. Men jeg har enda ikke helt skjønt hvordan jeg skal kunne vite om fisken i butikken er full av tungmetaler eller ikke. Hvor lang den var før de fileterte den eller skjærte den i skiver osv. Jeg antar vi kommer oss gjennom dette uten å sulte. Det jeg savner mest er vel i grunn å kunne drikke uhemmet med te. Confecta sine te-typer på butikken er merket som koffeinfrie, men de gjør ikke helt samme susen. Uansett sakl jeg vel være glad jeg ikke er avhengig av kaffe eller cola. Hadde sikkert vært verre og trappe ned. Håper du finner svar og at du finner ut hva som passer for deg. Lykke til videre!
Vestlandsspire Skrevet 8. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2008 Tusen takk for svar folkens - tror eg dropper spekematen ja men rekner med rødvinspølsa kan brukes på pizza da viss bakteriene dør av varme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå