Zyan Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Saken er: Jeg har litt penger på min bsu konto, nok til å kunne betale månedslånet i noen få måneder. Nå har vi lyst gjøre det et par måneder for å bruke pengene fra lønninger på oppussing, men mannen har hørt at man ikke kan bruke bsu pengene til å nedbetale på huslånet?? Stemmer dette? Hvor i all verden skal jeg "bruke" de pengene jeg har spart opp da??
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Jeg har fått overført noen av pengene jeg hadde på BSU til vanlig konto for jeg måtte betale noe regninger. Men du kan bare få de pengene du har spart i 2008,
Mersa og gutta <3 Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Kan bruke bsupengene til å pusse opp :-) Vet ikke om man kan bruke de til å betale avdrag på lånet, men til nedbetaling av lånet kan man bruke de :-)
Zyan Skrevet 7. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2008 Huh? Kan man bruke de til oppussing?? Mener å ha hørt motsatt jeg.. At de KUN kan brukes til kjøp av bolig etter betaling på boligen..
Fikk maibaby06 Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Hvis du bruker av bsu-kontoen nå (og tar ut mer enn du har satt inn i år), vil du ikke kunne spare mer på kontoen. Du kan bruke innskuddet til å betale ned på lån til bolig som er kjøpt etter at kontoen ble opprettet.
Fikk maibaby06 Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 De kan ikke brukes til oppussing nei.
Mersa og gutta <3 Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Jeg mener ganske bestemt at de kan brukes til oppgradering av bolig....Må sjekke det nå gitt! Ble usikker!
Fikk maibaby06 Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Nei de kan ikke det. At noen banker har en lemfeldig praksis betyr ikke at det er etter regelverket.
Mersa og gutta <3 Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Hmmm, rart. Mener nemlig jeg leste det i vilkårene, og da er det jo ikke pga forskjellig praksis....Men finner det ikke igjen nå, så kan være jeg husker feil...
Zyan Skrevet 7. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2008 Kan det vanke forskjeller rundtom? På fex postbanken sin avtale kontra Nordea?
Fikk maibaby06 Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Vilkårene kan nok være ulike, men bankene må følge forskriften til skatteloven. Det er presisert at påkostning (oppussing) ikke godtas. Det er altså fortsatt ikke adgang til å bruke bsu til oppussing.
meg & to små vampyrer Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Men å betale ned lånet sitt/avdrag med det er jo lov?
Fikk maibaby06 Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 Ja kan betale ned på lån (eller da renter og avdrag på lån) til bolig som er kjøpt etter at man åpnet bsu-kontoen. Men man kan altså ikke bruke pengene til å pusse opp.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Du har lov til å bruke de på nedbetaling av gjeld.. altså ta ut alt og bruke det til å betale ned på lånet.. men du kan ikke bruke dem til å pusse opp.. Men om du tar dem ut forsvinner kontoen din og du får den aldri tilbake.
*Smiley* Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 Bruk alle bsu pengene til lånet.Det er jo det de er til. Da mannen min løste inn 115000,- på Bsu.100000 + renter , betalte vi kun avdragene og ikke renter et år.Eller omvendt , husker ikke i farta:) Vi kunne også latt være det .Men da hadde vi ekstra penger i mnd i et år:) Det er mange måter dere kan gjøre dette på.Men hvis summen du har på Bsu dekker inn noen mnd på lånet så kan dere vel løse inn bsu pengene å ikke betale på lånet noen mnd.Banken bør da godta det ettersom da har de fått betalt for de mnd uansett.
Zyan Skrevet 7. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 7. august 2008 Jeg vet, men skattefordene, er ikke de bare til fylte 31 eller 32 år?? Da er tiden snart ute likevel... Kan jo gå i banken å høre jeg altså, men kom på dette nå og ville høre her først.
*Smiley* Skrevet 7. august 2008 #17 Skrevet 7. august 2008 Til året du fyller 33 kan du spare på Bsu. Mener jeg og huske;)
Mersa og gutta <3 Skrevet 7. august 2008 #18 Skrevet 7. august 2008 Greit du spurte her, ble jeg og litt mer opplyst :-)
Zyan Skrevet 7. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 7. august 2008 til liliea & Mini** Ja, var det jeg håpet. For vi trenger litt penger til oppussing, og ettersom bsu ikke kan brukes til det gjør vi det på denne måten.
*Smiley* Skrevet 7. august 2008 #20 Skrevet 7. august 2008 Det skal nok gå greit.Hør med banken og lag en avtale med de.Kan sikkert være forskjellig fra bank til bank. Da vi løste inn bsu pengene var det banken som foreslo den løsningen for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå