Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan beregnes sykepenger og foreldrepenger?

jeg har akkruat begynt i ny jobb, men ble av helsemessige årsaker nødt til å sykemelde meg etter en uke i jobben:S

noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepenger regnes akkurat som vanlig lønn. Så foreldrepengene regnes ut fra det du har i lønn eller sykepenger. Du skal ikke tape noe på å være sykmeldt. Men har du hatt jobb de siste 10mnd? Viss du har vert ansatt de siste 6 eller 10mnd (husker ikke helt) før du skal ha permisjon, har du rett på foreldrepeng regnet ut fra lønna di...

Håper du ble litt klokere :)

Skrevet

jo har hatt jobb, er ikke det som er problemet:p

den jobben jeg hadde før jeg bjynte i den nye var bare 80% og nå har jeg 100%, så jeg skulle ha hatt mer penger utbetalt i den nye jobben:)

Skrevet

Men får du ikke sykmeldings penger utifra 100% stilling da? Da skal du ha foreldrepeng ut fra en 100 % stilling også tror jeg..

Skrevet

er dette jeg håper på da.. for jeg rekner med det er den nye arbeidgiveren min som skal fylle ut permisjonpapirene mine?

Skrevet

Permisjonspapir? De du sender inn til nav om foreldrepeng? Fyller dem ut selv jeg.. hehe.. Men viss det er arbeidsgiver som fyller ut, er det din nåværende arbeidsgiver som skal gjøre det.

Eller fyll inn bruttolønna di som du har nå, og legg ved en utskrift av sykmeldingslønna di du får fra nav..

Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon selv. Startet i ny stilling 1. august, og antar at jeg kommer til å bli sykemeldt. Men på Nav sine sider står det at for å ha rett til sykepenger må man ha jobbet i 4 uker!

Får du sykepenger nå da etter en uke i jobb??

Og jeg tenker som deg, at det er den nye arbeidsgiveren som sender skatte- og lønnsopplysningene til nav, sånn at vi får utbetalt mest mulig :) (det er det du mente, ikke sant?)

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men er det ikke sånn at man må ha jobbet enten 14 dager eller 1mnd før man har rett på sykepenger?

Når de beregner foreldrepenger så må de ha et skjema fra arbeidsgiveren der det står hvor mye du har hatt i lønn og sånn, det fyller arb.giveren ut tror jeg, og så beregner de foreldrepenger utifra hva du kommer best utav, noen ganger siste mnd, gjennomsnitt fra tre siste mnd, eller gjennomsnitt fra siste år. Jeg tror det er sånn.

Så mest sannyneligvis vil du nå få sykepenger og foreldrepenger utifra 80% vil jeg tro.

Skrevet

ja var dette jeg mente:)

står det noe om at man må ha jobbet på samme plass i 4 uker? viss jeg må ha gjort de så får jeg bare gå på jobb til jeg ikkje står oppreist lengre for jeg vil ikke risikere å ikke få noen ting!!

Skrevet

Jeg så på denne siden: http://www.nav.no/page?id=671

Klippet ut:

Hvem kan få sykepenger?

-Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.

-Du må ha vært i jobb i minst fire uker.

-Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden

Av dette forstod jeg at man må ha vært i jobb der man skal bli sykemeldt fra i 4 uker. Eller??

Satser på at jeg overlever og at foreldrepengene blir beregnet ut fra denne stillingen....

Skrevet

hmm.. da må jeg iallefall snakke me både nav og arb.giver før jeg evt sykmelder meg, for viss jeg ikke får noen penger på 2 mnd så blir det jo krise!

håper det er slik at en bare må ha vert i jobb siste 4 ukene..

Skrevet

Du får nok penger, men jeg vil ikke tro du får 100% siden du begynte i den jobben for bare ei uke siden.

Arb.giver skal betale sykepenger første 16dagene, og så nav. Er det samme arb.giver du har hatt 80% og nå har 100% stilling hos?

Hvis ikke kan du i værste fall miste 16dagers lønn sånn jeg forstår det.

Fordi da din nye arb.giver ikke må betale deg sykepenger før du har jobbet der i 4uker. Penger fra nav får du sikkert etter 16dager siden du har hatt inntekt.

Skrevet

okei.. da tror jeg at jeg sjønner litt mer.. jeg får da lønn for min 80% stilling som jeg hadde før jeg bjynte i ny jobb.. og så mister jeg lønn for dei første 14 dagene jeg er sykemeldt pga at arb. ikkje må betale ut i og me jeg bare har vert annsatt i en uke. men da får jeg vell lønn fra min nåværende arb.giver for den uken jeg har vert på jobb?

nei er ikke samme arb giver det er snakk om med desse to forskjellige jobbene..

Skrevet

heihei

her var det en del misvisende ting tror jeg.

så lenge du IKKE har hatt opphold mellom de to jobbene så har du rett på sykepenger med 100% lønn, da det er fra denne jobben du blir sykemeldt.

Forskjellen er da at NAV betaler sykepenger fra dag èn om det ikke er gått mer enn 16 dager i den nye jobben. har det gått mer enn 16 dager i den nye jobben før du blir sykemeldt betaler arbeidsgiver lønn de første 2 ukene før NAV betaler videre sykepenger.

Viktig at du forteller NAV at du har 100% stilling.

Om du skulle hatt opphold mellom de to jobbene er det mulig å si at du har hatt ferie så du ikke mister så mye lønn.

håper dette var oppklarende, jeg har vært i samme situasjon i vår.

:-)

Skrevet

har hatt opphold mellom jobbene, hatt 4 ukers ferie:) så da kan vi vell igrunn ikke kalle dette opphold heller?

skal snakke med arb.giver og nav imorgen tenker jeg:)

Skrevet

Jeg har også hatt ferie/opphold mellom de to jobbene. Skolen er jo stengt om sommeren, så enkelt er det. Hadde bare vikariater før ferien, fast nå. Kanskje jeg stikker innom nav idag for å se om de har tid til å prate med meg. Sier kroppen stopp kan jeg jo strengt tatt ikke noe for det! Håper likevel jeg klarer å holde ut i 4 uker. Det er enklest og best igrunn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...