Gå til innhold

for/mot - 50/50

Mariella og miniMariella

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er fordelene og bakdelene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i ferd med å involvere meg i en mann som har en sønn fra før av. Han er nettopp gått ut av forholdet. Jeg er glad for at han har forlangt 50/50. Vi kommer til å flytte sammen etterhvert, og om han har barnet 50% av tiden så vil dette barnet bli fullt ut integrert i familien faren etablerer sammen med meg. Barnet bor da hos oss, jeg som stemor blir godt kjent med gutten og han med meg - så når han vokser opp så vil han forhåpentligvis ikke betrakte vårt hjem som et sted han bare besøker, men som sitt fullverdige hjem. Han blir kjent med stesøsken og, hvis vi får felles barn, sine halvsøsken (moren kan ikke få flere barn, så de barna vi evt får sammen vil være de eneste søsknene han får).

Kommer barnet annenhver helg så rekker vil aldri å etablere en skikkelig relasjon hvor vi følger opp på fritidsaktivteter med mer - jeg vil for gutten sin del at han skal føle seg skikkelig hjemme hos oss, på lik linje som jeg ønsker han skal føle det ifht sin mor.

Så håper jeg alle intensjoner slår til og vi klarer strabasene. Blir sikkert ikke lett da moren ikke ville ut av forholdet.

Skrevet

Jeg jobber med en del barn som er i situasjonen, og i forhold til skolen kan en se både positive og negative sider ved dette:

Kan ramse opp noen her:

- Barn får like mye av begge sine foreldre i livet sitt.

- Begge foreldrene er engasjerte i barnets hverdagsaktiviteter

- Ved evt søsken, blir barnet godt kjent med begge sider

- Barna opplever å ikke ha et hjem (har hørt om barn som sier dette selv), de er så lite på begge stedene. Føler at de bor i en bag

- Barn som går på skole et sted, og er annenhver uke på et annet sted, og da blir kjørt til skolen: mister noe av det sosiale som resten av klassevennene har på fritida.

- HVIS foreldrene ikke kommuniserer: skolen må hele tiden sørge for å kommunisere med BEGGE foreldrene, fordi skolen aldri vet om det er pappas eller mammas uke, og pappa og mamma gir ikke hverandre beskjed dersom de mottar lapper og brev. Dette er et MEGET vanlig scenario faktisk. Et eksempel kan være at skolen sender beskjed en uke om at neste uke skal elevene på tur i svømmehallen. Barnet kommer uten badetøy fordi det denne uken er hos den andre foreldren, og de snakker ikke sammen. Dette nevner jeg ikke som negativt pga oss som jobber på skolen, men pga at det er en vond opplevelse for barnet.

- Har opplevd barn som ikke vet hvor de skal gå etter skolen, vet ikke om de skal være hos mamma eller pappa. Skikkelig frustrerende for barnet.

En konklusjon jeg personlig har kommet frem til, er at 50/50 kun fungerer dersom foreldrene er enige og samarbeider godt. Ellers skaper det utrolig mange triste situasjoner for barnet... Vil tro det kan komme mye positivt ut av det også, men i de situasjonene jeg har sett, har det desverre vært mye negativt å se. Men dette har mye med foreldrene å gjøre. Det er så viktig at barnet blir sett i denne situasjonen. Vet av mange barn som ufrivillig har vært 50/50 hos mor/far, og har valgt å bo hos den ene parten når de er blitt gammel nok til å velge selv...

HØR på barnet, det sier jeg;)

Skrevet

jeg har 2 særkullsbarn som er hos meg 100%, å 3 som har samvær med sin far.

de 3 er hos bf fred-mandag annenhver helg + tirsd-torsdags etterm til kl 2000. vi bor bare 5 min med bil fra hverandre da:)

jeg er imot 50 pga det blir for lang tid borte fra den ene forelderen, vi har det sånn at de treffer oss begge oftere. å de trives med å ha det sånn:)

å vil de treffe meg eller bf utenom samværet så er det ingen problem:))

Skrevet

Vanskelig å svare på den. I mitt tilfelle er jeg i mot. Bf dro da snuppa var 3mnd, og innen 50/50 blir aktuellt er hun blitt så stor at jeg er redd det blir fryktelig vanskelig for henne å bo litt her og litt der. Men for de som har gått fra hverandre når barna er store så kan det være en god løsning, men man må jo se ann barna og hvordan de takler det og hvordan foreldrene seg imellom klarer å samarbeide. Personlig synes jeg det er bedre med ett fast hjem, og heller ha mulighet til å besøke den andre forelderen så ofte som mulig. Jeg hadde blitt fryktelig stresset av å måtte "flytte" annenhver uke. Men det er jo mange som takler det fint... Så jeg kan dessverre ikke si hverken for eller imot. Man må nesten vurdere i hvert enkelt tilfelle hva som er best for barnet/barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...