Gå til innhold

er psykopater gode foreldre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jeg aldri tenke meg.

Skrevet

Nei.

Psykopater klarer ikke å skille følelser slikt, og er derfor lik for alle. Men det er jo forskjellig i hvor ille de er. De er nok snillere mot noen, men ikke snill.

Forøvrig synes jeg at ordet psykopat blir for mye misbrukt, for det er ikke mange som er psykopater. Jeg levde med en i 7 år, og synes det er et hån mot oss som har overlevd dem å lese om at folk blir kalt psykopat uten grunn.

Digresjon, ja jeg vet:p

Skrevet

hvor går grensen for når man er psykopat da?

Skrevet

Psykopati er en lidelse, og det er vanskelig å sette en grense. Vil anbefale deg å lese boka "sjarmør og tyrann" der står det hvordan det er.

Skrevet

En av norges fremste eksperter på området sa til meg en gang at man vet ikke hvordan en psykopat vil være som forelder, fordi de aldri rekker å lage barn. De få (under ti i Norge) som kvalifiserer til betegnelsen sitter i trygg forvaring bak lås og slå eller er døde lenge før de fyller 20. Psykopatbegrepet er altså ganske utvannet. Men mennesker med psykopatiske trekk vil jo kunne formere seg, og da avhenger det jo selvsagt av hvor syke de er, om de kan fungere som foreldre. Men de fleste er direkte ovenfor barna "gode" foreldre, men undertrykkingen av barets andre forelder vil jo ofte gjøre den syke til en dårlig forelder/forbilde/omsorgsperson.

Skrevet

det heter 'sosiopat' nå for tiden - og google er din venn :-)

Skrevet

Enig med en over her, begrepet psykopat brukes i hytt og pine alt for mye.

Samme med schizofren, brukes uten at de som bruker det egentlig vet hva det vil si å være schizofren.

Men, det som ble betegnet som psykopat før kjennetegnes av manglende evne til empati og innlevelse. Nå blir det brukt andre begreper om de som er såkalte psykopater, det er en form for personlighetsforstyrrelse og av de finnes det ca. 10 ulike varianter.

Det å behandle en person med personlighetsforstyrrelse er svært vanskelig, da den personen ofte ikke ser selv at det er noe galt med han/henne.

Så sånn rent generelt så vil jeg absolutt tro at en psykopat slik som jeg tolker begrepet psykopat, overhode ikke egner seg som foreldre eller partnere.

Skrevet

Eksen min var, eller hadde psykopatiske trekk.

Nå har han blitt far og jeg tror faktsik han er en ganske god far altså...kan tenke meg at han er flink med barn og opptatt av barnet.

men hvordan han behandler kona vet jeg ikke...hun er kanskje en mentalt sterk person, noe jeg ikke var når vi var kjærester...

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Nå er det vel veldig få psykopater i denne verden, men mange med psykopatiske trekk.

Jeg vil si at de menneskene som IKKE klarer å føle samvtighet,glede, omsorg og kjærlighet IKKE egner seg som foreldre uansett hvilken diagnose dem har..

Skrevet

Nå er det vel ikke noe som heter psykopater.

Men det er en heftig diagnose, og det skal veldig mye å til før en slik diagnose settes.

så å bedømme at en person er psykopat fordi vedkommende oppfyller "visse"krav er jo å ta hardt i;)

Jeg vil tro at et barn trenger ekte kjærlighet og omsorg fra foreldre som evner å sette barna først.

Vet ikke om noen med en slik diagnose kan gi en god nok oppvekst for barn.

Jeg skal ikke prøve å påberope meg at jeg kan dette, men mener at det kalles asosial persolighetsforstyrrelse. Og leste noen av mange kriterier som måtte være oppfyllt for at den skal settes....

Og hvordan disse fungerer kan jeg heller ikke si med sikkerhet, men det høres jo ikke bra ut da....

Skrevet

Men hva er en dårlig forelder da?

Jeg har en nabo som helt klart kan kalles psykopat, hvertfall slik man ofte beskriver en.

Han har to sønner, de er voksne nå, og den eldtste har egne barn og er en kjempeflott fyr, han andre derimot ligner på faren og er nok desverre ganske lik....

Så har han vært en dårlig far? Han er ikke istand til å se verden slik vi ser den og har gjort mye rart her i nabolaget, men sønnene lider ikke. Den eldste sønnen syns at faren er en dust, mens han yngste ikke "ser" hva problemet er....

Skrevet

Hvis man er totalt blottet for empati vil jeg tro at man aldri kan bli en god foreldre. Det sier vel seg selv..? Da bryr man selv jo ikke dersom barnet er trist osv.

Det er jo svært få som er rene psykopater (eller sosiopater), men en del ha jo sterke trekk. Har faktisk vært borti en gutt på 15 år via jobben, og det var rett og slett skremmende :-(

Han skulle vært 21 år i dag, men lever ikke lenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...