Gå til innhold

Til dere som har baby med vekstavvik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var inn til kontroll i uke 32 for å sjekke at morkaka hadde flyttet seg fra åpningen, og da så de at babyen var 8 prosent under gjennomsnittet. Var tilbake nå på tirsdag, 37+2, og nå er babyen 18!! prosent under gjennomsnittet. Tok masse prøver, urin, blodprøve, dopler av navlestreng osv, og ctg eller hva det heter.

Ingen tegn på svangerskapsforgiftning, men må tilbake neste uke for å sjekke blodgjennomstrømning (m doppler) osv, og ny vekstkontroll om to uker.

Hva kan være årsaken til vekstavvik når det ikke er svangerskapsforgiftning? Alle prøvene jeg tok var jo fine, og sf målene har ligget akkurat på den midterste linjen hele tiden. Har vært i super form hele svangerskapet, men nå merker jeg at jeg begynner å bli sliten av bekymring.. Hvor mange prosent vekstavvik er "vanlig" å ha? Noen som har født barn som hadde vekstavvik før fødsel og som ikke var så små likevel?

Håper noen tar seg tid til å svare, slik at jeg kan få litt klarhet i hva dette kan bety i praksis.

På forhånd tusen takk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Venter tvillinger her...:)

Er i samme båt som deg... Var til vekstkontroll i går og legen fant da ut at tvilling 2 har et vestavvik på 22%. Han sa ingenting om hva årsaken kunne være, men kontrollerte blodgjennomstrømning i morkake/navlestreng som var helt normal. Han fortalte at jeg må gå til kontroller (CTG-registrering) x 2 per uke framover samt ul hver 2 uke. CTG-registreringen var for å kontrollere tvilling 2`s hjerterytme for å se om d var noe feilt der... men han sa at alt så bra ut og at dette bare var for å være helt på den sikre siden...!!??? Sikre siden for hva??

Jeg ble ikke bedt om å ta blodprøver ol da han sjekket hvordan blodtrykket hadde ligget gjennom sv.skapet (normalt) og ellers at jeg hadde det bra i sv.skapet... Tvilling 2 har helt fra starten av ligget litt under tvilling 1 i vekt, så jeg bekymrer meg ikke så veldig, men det hadde vært greit å komme til neste ktr for å få vite at målingen sist var normal.... Vi håper på d da :)

Håper alt går greit med deg og at du ikke bekymrer deg for mye... Jeg tenker som så at hvis det hadde sett ille ut ville de tatt dette med i betraktning og foretatt seg noe med en gang i forhold til barnets helse....

Klem :)

Skrevet

jeg har en liten stor gutt på 4 år som hadde 15 % vekstavik og lite fostervann. dette ble ikke oppdaget før jeg var en uke på overtid. Ble satt i gang etter mange tester på om babyen tålte rier også videre.Ut kom lille Leon på 2600 gram. han hadde sluttet å ta til seg næring. var visst ikke noe krise. han er iallefall helt fin i dag. så lenge morkaken fungerer er det nok ingenting å bekymre seg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...