Gå til innhold

Noen som har vært i Kroatia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kikker på restplasser til syden, og Kroatia virket ok. Dette er til en liten by som heter Makarska. Ser ut som det er ca 5 mil fra Split hvor flyplassen er. Noen som har vært der eller andre steder i Kroatia som vil dele litt erfaringer? Prisnivå? Osv osv. Vi skal forresten reise med babyer...

Takker og bukker! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var i Kroatia i sommer, men på øya Brac utenfor Split. Det var litt langt (spes hvis vi hadde hatt baby), men tror nok at Makarska ikke er så verst. Is og mat er billig, shopping generelt fikk vi ikke testet oss på siden stedet vi var på hadde særs begrensede shoppingmuligheter så lenge man ikke gadd ta turen til Split. Hvis dere reiser med babyer gjør det sikkert ikke noe at ikke stranda er av sand heller (dvs den var ikek de på "vår" øy, usikker på hvordan det er på fastlandet). Vannet var utrolig klart og deilig og vi opplevde ingen "innkastere" noe sted så det var rolig og deilig :o)

Skrevet

Jeg har vært flere steder i Kroatia, dog ikke den byen du nevner. Fikk et veldig godt inntrykk av landet som ferieland, billig og greit, kjempelett å finne sted å bo privat. Jeg reiste rundt i 10 dager og hadde aldri ordnet med overnatting på forhånd.

Stort sett hyggelig befolkning, men ikke alltid serviceinnstillingen var helt på plass, i alle fall ikke hos offentlig ansatte som ikke jobbet direkte i turistnæringen, hehe. (Eks: Jeg: Når går neste buss til Split? (I Dubrovnik) Funksjonæren: (Sukker tungt og himler med øya) Den står der, og peker slapt. Jeg: Ja vel, er det lenge til den går? Hun sukker enda mer, og klarer såvidt å hikste ut av seg at den går om en time. Sånn var det ofte, men men det var mer komisk enn irriterende :)

Det var lavt prisnivå, men i august går prisene opp fordi det da er fellesferie i Italia - da kommer det mange italienere, og kroatene benytter seg av det. Som norsk turist vil du fremdeles finne det meste billigere enn hjemme.

Det fins ingen sandstrender, og få strender i det hele tatt. Det er klipper eller i beste fall berg som man kan bade fra. Enkelte steder er det satt opp stiger så man kommer seg opp og ned av vannet, men mange steder er lite egnet for barn.

Veldig fint å ta en liten båttur utover øyene fra Split - øya Hvar er veldig fin, Hvar City er liksom jet-set sted nr en, masse rikinger og flotte båter. Fra Hvar kan du ta båt til Bol, som har en veldig fin sandstrand, faktisk. Det er en dagstur. Ellers koster det ca 20 kr å komme seg til småøyene rett utenfor, også kjempefint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...