frøkendings *fødeklar!* Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Kjenner eg ble litt små stresset. Var på svangerskapskontroll forrige uke (33+1)og da var Hb gått opp til 13,4, fikk beskjed om å ta ny prøve om 1 uke og i dag (34+1) var Hb akkurat det samme. Prøvde å spørre litt hva det kunne tyde på, men fikk ikke noe svar, og legen min var ikke tilstede. Måtte selvfølgelig google litt angående dette, og fikk litt sånn hjelp, hva er dette egentlig følelse. Må ta med at Hb`en min var nede i 11,7 i uke 25. Noen som har peiling på dette? På forhånd takk!
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Ingen grunn til bekymring ;o) Hb din er veldig bra. Du vil merke det viss den blir for lav, i allefall viss den synk fort (svimmel, trøtt, slapp, tungpusten osv). Ofte Hb vil synke viss man har lave jernverdiar i kroppen ( ferritin ). Min Hb sank til 9 rundt veke 24 pga lite jern, og eg kan love deg at eg merka det på allmenntilstanden... Etter å ha tatt jern er eg no opp i 12 igjen, og eg føler meg frisk og rask. Så lenge allmenntilstanden din er bra, hadde eg ikkje bekymra meg, Hb er i allefall bra ;o) Litt dårlig å forklare eg da, men håpa det hjalp litt i alle fall... Lykke til vidare ;o)
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 7. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2008 Takk for svar:) Men det de var bekymret for var at den var for høy. Den skulle liksom gå ned på slutten av svangerskapet... Jernmangel har eg hatt i tidligere svangerskap, så enig med deg der:) Det merker man på allmenntilstanden. Men tydeligvis motsatt denne gangen...
heldigesnart4barnsmamma Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 aha...då skjønna eg.. den er jo ikkje urovekkande høg da, men er vel derfor dei sjekka en gang per veke slik at den ikkje stig ytterlegare... veit ikkje heilt kva som kan vere årsaka til det.... håpe nåken andre veit....for er litt interressant det her....må holde oss oppdatert ;o)
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 7. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2008 Ja..skal gjøre det. Dumme meg trodde jo at en Hb på 13,4 i uke 34 var helt supert he he
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Når det er snakk om at de er bekymret for at HB`n stiger sent i svangerskapet er det fordi at en Hb på over 13,5 KAN tyde på at morkaken er i ferd med å svikte/at sirkulasjonen blir dårligere. Men du blir jo godt fulgt opp, slik at jeg ville ikke bekymret meg så lenge ikke du får annen tilbakemelding fra legen din.
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 7. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2008 Usj...likte ikke helt dette nei. Alt vi skal nå måtte bekymre oss over. Takk for svar iallefall:)
linda1983 Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Første gang jeg tok Hb var den på 14,6 og da sa legen at den var fin. Tok en ny i dag og den var på 13,4. De sa ikke noe om at det var noe galt bare at alt så fint ut, så jeg ville ikke bekymret meg..
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 7. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2008 Okei, det var iallefall oppmuntrende. Det dummeste en gjør når det er noe er å begynne å google! he he
lana<3 Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Jeg hadde også hb på 13 på en av kontrollene og fikk beskjed om at dette var bra men ikke høyere for da ville blodet bli tykkere og da ble vanskeligere for blodet å sirkulere og risikoen for blodpropp økte.
LilleVackreAnna Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Jeg har alltid slitt med dårlig jernopptak og lave jernlager, og har tatt mye jern opp gjennom åra. Men da jeg ble gravid nå måtte jeg slutte å ta pga. fordøyelsestrøbbel i 1. trimester. Har ikke tatt siden, og Hb har likevel blitt liggende på 13. Ingen skjønner noenting!! Legen min sa det bare var supert, og hørte ingenting om at det kunne være et farlig tegn om den var for høy.
AO3 Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 Det stemmer at Hb ikke skal være for høy, heller. Tror det er bedre at du tar det opp med legen din enn at du googler, da blir du bare stresset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå