Gå til innhold

regler for pappaperm??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei , hva er reglene? jeg har kun 11% fast pluss vikar på sykehjem, samboer har 100% i barnehage. vi hadde trudd at han fikk 6 uker pappaperm, men da sa sjefa til samboer at jeg måtte ha hadd 50% jobb for at samboer skal få fri de ukene. jeg trodde samboer kunne ta 6 uker da det passa for oss å jeg kunne da gå ut i jobb etter noen mnd. (velgte engangstønaden så jeg kunne jobbe da det passer for oss, for om man tar foreldrepengene så blir man jo trekt i skatt i de pengene)

og er pappapermen lønnet? jeg har jo mammaperm et år, kan samboer ta over min perm etter f.eks 6 mnd å gå ut min perm om jeg får 100% jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du må ha tjent minst 1/2 G (= ca 35000) i året for å kunne få foreldrepenger (betalt mammapermisjon). Minst 3 uker av permisjonen må tas ut før fødsel, og 6 uker er forbeholdt pappa.

Men, du må ha jobbet 50% eller mer for at pappa skal kunne ta permisjon, ellers overføres de 6 ukene til mamma. Og sålenge du allerede har valgt engangsstønad, så mener jeg at ingen av dere får betalt permisjon i det hele tatt - man velger jo enten engangsstønad eller foreldrepenger...

Håper dette ble litt klarere, du kan lese mer om fedrekvoten på http://www.nav.no/page?id=805311849

Skrevet

akkurat det sjefa sa.. jaja men så lenge jeg har engangstønaden kan jeg jo jobbe i helger å ettermiddag uten å bli trekt..

samboer som så gjerne ville ha pappaperm .. :P (fri i hannes øyne)

Skrevet

Hvis du velger å gå ut i jobb eller studerer får pappaen rett på egen permisjon, 29 uker med 100 %... Hvis ikke får ikke pappen noe perm siden du har jobbet såpass lite.

Skrevet

Om du velger engangstønaden er det vel ingen av dere som får permisjon?

om du velger engangsstønaden blir du jo ikke trukket for noe som helst uansett hvor mye du jobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...