Gå til innhold

Et lite tips :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en flott gutt for 16 mnd siden, han var stor ved fødsel (gikk 12 dager over termindato). Gutten gråt mye, hadde kolikk, gulpet endel og virket unormalt sterk i nakken. Spurte på helsestasjonen på første OG andre kontroll om de trodde det kunne være KISS (låning av nakkevirvlene) på grunn av høy vekt/lang fødsel/forløst med over trykk, men dette avviste helsestasjonen da han virket symmetrisk, hadde god blikk kontakt osv. Slo tanken fra meg, men begynte å tenke på det igjen da han ikek begunte å gå før 15 mnd selv om han krabbet tidlig, reiste seg tidlig og virket "sterk". Ringte en kiropraktor på eget initiativ etter å ha lest litt på nett. Kiropraktor slo fast etter kort undersøkelse at det var en låsning i første nakkevirvel og løsnet dette umiddelbart. Ment gutten vår trenger to-tre behandlinger til for å bli helt kvitt problemet. Vi burde selvfølgelig vært hos kiroppraktor umiddelbart etter fødsel, men ingen fortalte oss dette desverre.

Oppfordrer derfor alle til å ta med sine nydelige små til en undersøkelse hos kiropraktor for å unngå eventuelle vansker for barnet senere og spare seg selv mange våkenetter pga kolikk el. Uansett kan det jo være greit å få bekreftet at alt er bra:) Helsestasjon og lege har ikke alltid den kunnskapen som trengs om dette da de desverre ikke kan vite alt om alle tilstander.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips. Godt dere fant ut av det tilslutt!

Skrevet

Vil du anbefale at man sjekker dette uansett eller ved spesielle tilfeller/symptomer/reaksjoner? - spør fordi jeg ikke vet noe om det :)

Hvor kan man ev. lese om dette på nettet?

Skrevet

Kiropraktoeren vår anbefalte en sjekk uansett, de kan se på hele kroppen. Tror jeg vil anbefale det jeg også, ikke for at man skal være hysterisk, men lege/helsesøster kan mye om sine felt, men kiropraktorens felt blir ikke dekket. Så vidt jeg har skjønt er en slik låsning veldig vanlig, men blir sjelden oppdaget. Lett å behandle, men kan ubehandlet gi relativt store konsekvenser i verste fall. Gutten vår hadde bare milde symptomer.

www.kiss-kidd.no er en samle side

eller se http://www.kiropraktorene.com/moduler.php?modul=57&id=85 for en pasient historie. Tror foresten siste nummer av Gravid hadde en artikkel om det?

Gjest stockholms tjej_Fødeklar=)
Skrevet

så bra!! takk for tipset då ska jeg gå til kiropraktor med lill gutten når han er født...

Skrevet

Litt redd for sånn knekking jeg ...hm de små kroppene ...*pysemamma* jeg kanskje

Skrevet

Mener å huske det er en artikkel om KISS i siste nr av Foreldre og Barn også.

Skrevet

Det er veldig viktig at man går til en kiropraktor, evt fysioterapeut, med spesialkompetanse ift spedbarn. Som legene og helsesøstre, er ikke kiropraktorene heller eksperter på alt....

Skrevet

var litt bekymret for det jeg også, men det var bare et lite knekk, akkurat som om det knekker litt i fingrene av og til. Gutten vår synes ikke det gjorde vondt og ble heller ikke redd, selv om han vanligvis er ganske var for fremmede og spesielt fremmede som skal ta i han:)

Skrevet

Ja selvfølgelig, det var godt du skrev Mirhi! :) Må være en kiropraktor med kompetanse på barne/spedbarnsbehandling!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...