Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Jeg har veldigt angst for at gå på overtid og gruer meg mer og mer jo nermere termin jeg kommer... jeg har termin 16 august enligt mensen og en jordmor i uke 15 satte termin 21 august (5 dager i mellom) jeg har vært på veldigt veldigt mangen UL etter det og de har alle vart enige med meg om at jeg har termin 16 august, men har ikke viljat endre på den, ikke engang på ordinært UL fast hun var enig med meg om den 16 august. Jeg hadde en døfødsel i oktober 07 med min lille son Adrian og er veldigt redd for at lill gutten i magen nå ska dø på øvertid... vet ikke hvordan jeg ska få noen til at skjønne hvor redd jeg virkeligen er. Om de er muligt at bli satt igang pga. angst? hvem man ska snakke med om dette? jeg vet ikke hva jeg gjør om han dør på øvertid...får helt angst av tanken bare=( har haft dette lenge men leste og et inlegg her for noen dager siden når en mistet sin på overtid=( får helt panikk. min jordmor lyssnar ikke på meg og mener at de er jo et tag kvar til jeg er på overtid og at jag bara ska slappa av=( min lege syns jeg er hysterisk bare=(
TobarnsTurbo Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Dersom jordmora og legen din ikke tar deg på alvor, ville jeg ringt føden og snakket med de der. Du kan få komme inn til ei jordmor der og snakke om angsten, som jeg vil si er veldig forståelig! Dette skal du ikke gå å bære på alene, og jeg er litt sjokkert over at du ikke blir tatt på alvor. Det er veldig viktig for en vordende mor å bli tatt på alvor og føle seg trygg. Jeg mener at det er mulig å få bli satt igang når du er rundt termin, men synes absolutt du skal snakke med føden om dette, få bestillt deg en time til samtale. Dette skal du ikke behøve å bære på alene! Lykke til, alt kommer jo høyst sannsynlig til å gå bra, og snart har du den lille babyen din trygt i armene:) Klem
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 okej så jeg kan ringe til de på føden og be om en time til jordmor der då? håper jeg kan få litt førståelse der fra...
TobarnsTurbo Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Ja du kan ringe til føden og forklare situasjonen din der. Om du ikke får time der så vet de iallfall hvor du kan henvende deg for å få hjelp. Minst like viktig som at babyn i magen har det bra, er at du har det bra, og det har du ikke så lenge du må gå å tenke på dette. Ring du, så skal du se at du får hjelp:)
Herkules Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Jeg vet jo ikke hvor du skal føde, men her hvor jeg skal føde er det vistnok trege med å sette folk i gang. Likevel gjør de det i spesielle situasjoner. Jeg møtte en som hadde mistet mannen sin og hun var på vei til fødestue for å bli i gangsatt. Fordi hun var utsatt pga angst og føleslser (redd for å miste den lille som ble så enda viktigere når pappaen hadde gått bort) Om du har mistet en baby tidligere, mener jeg at de absolutt bør ta godt vare på deg og gi det større fleksibilitet og høre på din redsel Ta kontakt med føden. De bør ta deg på alvor jeg har ringt føden pga bekymring og blitt tatt rett inn. Be om en time med jm eller hør hva de anbefaler deg med denne triste erfaringen.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 helt enig at du burde ringe føden her...synes det er helt forferdelig at du ikke blir tatt på alvor etter det du har opplevd. Har ei kusine som mistet sin første, hun fikk selv velge dato for igangsettelse med neste mann i samråd med lege og jordmor. Det visste hun så og si fra den dagen hun ble gravid. Vet at det gjorde svangerskapet litt mindre skummelt for henne. Jeg skjønner at de er "lei" gravide som vil bli satt igang når de nærmer seg termin fordi de er drittlei bare...men det skal jo ikke gå utover de som har en virkelig god grunn til å bli tatt på alvor. Lykke til og stå på
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 okej va bra men då ska jeg ringa og be om en time til jordmor... håper de kan hjelp meg der da...
Gjest Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Hm... Trodde det var vanlig å bli satt i gang rett før eller ved termin når man har hatt en dødfødsel før, iallefall å få tilbud om det. Rart at de ikke har nevnt det for deg under svangerskapet. Har du gått privat eller til sykehuset? Burde ikke være noen problem å sette deg i gang nå i løpet av en uke, synes jeg. Synes forøvrig ikke at dette kan kalles angst, men berettiget bekymring utifra tidligere erfaringer. "Angst" er en ubegrunnet redsel, men synes din redsel er høyst begrunnet og forståelig. Sannsynligheten for at det skjer igjen burde være minimal, men av humanistiske grunner burde det ikke være nødvendig å vente lenger. Det behøver ikke skje "nå", men du burde få en dato å forholde deg til. Ring føden! Lykke til!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 jeg håper at de ikke vansklige med dette på haukeland sykehus... tror kanske jeg ska ta og ringe de på føden og få snakket sammen med noen der som kan ge meg råd...håper i vert fall at de tar meg på alvor og lyssner på det jeg har og si...men man vet jo aldrig, man kan jo få en idiot til jordmor. takk for alle svar=) de har hjelpt mye...
snart en av hver;) Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Ring fødeavdeligen å fortell historien din.Overrasket over legen og jordmora di.Håpe du møter mer forståelse der du skal føde.De pleier å ta deg inn til samtale og en sjekk på føden om du konakter de-ei venninne fikk iallefall tilbud om det.Skjønne godt du er redd og engstlig!!!Kan virkelig ikke kalles angst-stakkar deg, du vet best i denne situasjonen! Lykke til:) Håper du får god oppfølging!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 ja jeg er redd og ringe til de...føler meg så masete og er redd at de bare vil synes jeg er hysterisk og teit.... men jeg tror faktiskt jeg ska be om en time... takk for svar=)
shari_z Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Jeg skjønner godt at du blir redd å ringe. Jeg har også mistet i dødfødsel og de sa hele tiden at jeg måtte bare ringe hvis jeg ble bekymret, men det var ikke så lett. Følte meg så dum noen ganger. Jeg er lite imponert med både jordmoren og legen din, synes de virker i det høyeste uprofesjonelt. Jeg ble LOVET at jeg ikke skulle gå en dag over termin. Min bestevennine mistet også i dødfødsel og ble fortalt det samme, at hun ikke skulle gå over termin. Jeg fødte 4 uker før (igangsatt pga at jeg hadde nyrebekkenbetennelse som ikke kunne behandles) og var veldig glad da jenta mi var på utsiden. Bestevennine ble satt i gang3 dager før termin med første barnet etter dødfødselen, planlagt ks (pga seteleie) 3 dager før termin med andre barnet etter dødfødselen. Dette er i Drammen og vi føler begge to at vi ble tatt godt vare på. Som jeg har nevnt for deg tidligere, har det nå gått flere år siden jeg mistet jenta mi. Ingen har sagt noenting til meg denne gangen at jeg ikke skal gå over termin, men jeg er heller ikke like bekymret denne gangen som jeg var sist - så langt. Det har ikke engang gått ett år siden du mistet Adrian, og jeg mener de må absolutt ta hensyn til at du har hatt en dødfødsel og sette deg i gang før termin. Hvis du ikke føler at du kan ringe føden, kan du ikke be mannen din om å gjøre det for deg? Min mann ringte mange ganger for meg siste gangen da han skjønte jeg var veldig bekymret. Skulle ønske jeg var nærmere, da hadde jeg ringt selv dit. De MÅ ta hensyn til deg og bakgrunnen din! Klem!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 ja jeg tro faktiskt at jeg ska be samboern min ringe og be om en time... føler meg så pysete... men de er mye for at man ikke alltid blir møtt med snille mennsker som har førståelse...uten får et frekkt svar tilbake. Men håper jo at de tar meg på alvor i vert fall...ska be samboern ringe i morgen om en time...så skriver jeg om jeg får en time eller ikke. takk for ditt svar shari_z du har hjelp meg mangen ganger=)
lizaloo Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Hei. Jeg skal bli satt i gang 2 dager over termin grunnet angst for overtid.Gikk laangt over sist og det holdt på å gå gale, men heldigvis gikk det bra. jeg har fått oppfølging under hele sv.skapet og flere ultralyder. Ville gjort som de andre anbefaler her og ringt nå, eller at samboeren din gjør det og at dere får komme så snart som mulig. Forstår godt hvordan du har det og det er viktig at du blir tatt på alvor. Du bør også få en ultralyd hvor de kan sjekke babyen og morkakefunksjonen slika at du blir litt beroliget + få en sparketest. Du er ike hysterisk, fortell eller skriv i et brev hvordan du har det og ta med din samboer som støtte. Lykke til!
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 nå har jeg snakket med de på føden og de gikk veldigt greit... men jeg må ringe igen i morgen for å få snakke med hun som har hand om slike samtaler...jeg kunde og vente til mandag og snakke med den jordmoren jeg hadde når Adrian blev født. håper de tar meg på alvor bare.... ska ringe igen i morgen og håper jeg får et samtale snart... takk for støtten alle sammen=)
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 Jeg håper det ordner seg for deg! Fælt å få null forståelse etter en sånn hendelse Jeg har ikke opplevd å miste i dødfødsel, men sist jeg gikk gravid så var jm ved hs veldig forståelsesfuull, ejg slet psykisk og var sliten, så ejg fikk overtidkontroll mandagen etter termin, hadde termin en lørdag. Men hun sa at de ble ikke gla om hun hadde henvist meg før termin. Termin skal ikke settes før fullgåtte 16uker (17+0), så ejg skjønner ikke hvorfor de da kan si den terminen som ble satt i uke 15 er gjeldene.. Kan jeg spørre hvor dette er? Er det i Norge el Sverige? Lykke til, ønsker og håper alt vil gå bra for deg og den lille i magen din!
Aprilskatten min. Skrevet 7. august 2008 #17 Skrevet 7. august 2008 Hei.Vil bare si lykke til. Ble selv satt i gang 4 uker før denne gang. Hadde en dødfødsel til termin sist, og fikk lovnad om tidligere igangsetting før jeg ble gravid. Dette er vanlig der jeg kommer fra, vet at de fleste som har har dødfødsler til termin pleier å få bli satt i gang litt før,selv det ikke er noen komplikasjoner/risikoer som tilsier at en bør det. Selv hadde jeg det, og å gå til termin ville være meget risikofylt. Så vidt jeg har skjønt så ble din skjønne Adrian født prematurt.(?) Vet ikke helt hva som er vanlig da, siden det ikke var mitt tilfelle, men vil tro at du bør få slippe å gå over termin hvertfall. Denne siste tiden er grusom, det vet jeg..,. Vil gi deg en stor klem! Husk at det er aller størst sjanse for at det går bra!
Aprilskatten min. Skrevet 7. august 2008 #18 Skrevet 7. august 2008 Vil bare også si at jeg og fikk ny termin på ordinær ul. Fire dager etter den jeg hadde fra før. Min lege gikk ut i fra den hun hadde satt fra før siden jeg var på mange tidlige ul`er, og at tidspunktet vi såg hjertet slå for første gang ikke stemte med den nye termin.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 7. august 2008 #19 Skrevet 7. august 2008 ja jeg fødte prematur førra gangen i uke 24+3... så de har jo ikke noe med overtiden sånn at gjøra de er bare at de er så mangen som mister sine små på overtid og jeg får helt panikk av tanken på at miste igen.... jeg bor i bergen og de har varit flinke på og ta meg in når jeg har varit redd her så får håpe de er like hjelpsamma nå... vil bare takke alle dere for støtten for jeg hadde ikke turd ringa ellers... Takk jenter!!!
NormaJean Skrevet 7. august 2008 #20 Skrevet 7. august 2008 huff, så dumt at du ikke blir hørt av din JM. jeg får oppfølging på Rikshospitalet og har blitt lovet uten problemer at jeg skal slippe å gå over termin.... har termin 30. august. har blitt enig med meg selv da at jeg skal tørre å vente til den 4 september, men hvis ingenting har skjedd da blir jeg satt igang. Har blitt hørt av legen og JM hele veien på dette og det er skrevet i journalen min. Jeg hadde ringt sykehuset og forklart situasjonen evt bedt om en samtale. Syns virkelig at de kan strekke seg litt lenger for deg med tanke på din bakgrunn.... Lykke til:)
shari_z Skrevet 8. august 2008 #21 Skrevet 8. august 2008 Hei igjen! Håper du får time i dag, enten til å snakke med jordmor i dag eller vente til mandag og snakke med jordmoren som var der da du fikk Adrian. Eller begge deler, for den saks skyld. Min datter døde pga navlestrengen tett bundet 4 ganger rundt halsen, og det er lite sannsynlig at akkurat dét skjer igjen, men likevel tok de hensyn til at jeg var redd noe kunne gå galt. Jeg hadde tross alt lært MYE om dødfødsel - altfor mye - og visste om mange sykdommer/problemer både hos mor og barn som kunne forårsake en dødfødsel. Synes i grunn det var helt greit at jenta mi kom da i uke 36. Skal tenke på deg! Klem
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 8. august 2008 #22 Skrevet 8. august 2008 I mitt forigge svangerskap så hadde jeg utrolig mye angst. Jeg fikk mange ultralyder og veldig tett oppfølgning, samt etter endel møter så fikk jeg time til igangsetting 2 uker før termin! Heldigvis kom babyen ut av seg selv 1 dag før jeg skulle bli satt i gang. Dette hørres helt tragisk ut, du har faktisk rettigheter som gravid og med den bagasjen du har så har du faktisk krav på igangsetting hvis du har så mye angst nå at det går mye utover psyken din! Håper virkelig det ordner seg for deg!!
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 8. august 2008 #23 Skrevet 8. august 2008 Dessverre er det slik at hvis det er noe psykisk så må du kjempe så mye hardere for og bli hørt enn hvis det hadde vært noe fysisk! Men ikke gi deg! Det gjorde ikke jeg, jeg krevde igangsetting 2uker før termin, de ville først ha igangsetting 1 uke før termin..men jeg fikk til slutt viljen min, men det kostet tårer og mye gjentakelse..heldigvis hadde jeg en fantastisk jordmor som støtte. Håper du kan finne en jordmor/lege etc som kan støtte deg.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 8. august 2008 #24 Skrevet 8. august 2008 jeg fikk time nå på onsdag den 13/8 så håper de setter igang meg den 15 eller 16:de...men de er ikke sikkert de går med på det. ettersom jeg måtte bli så sint for å få en time kan jeg tenke meg at de krevs mye for at bli igang satt. de krevdes jo at jeg skulle bli skikkeli forbannad og slenge telefonen i ørat på henne for å få en time...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå