Jaris Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Jeg har lest en del innlegg på BarniMagen.com og ser at det ofte står om god og stabil økonomi, og hvor viktig det er hvis man har/skal ha barn. Jeg er selv student men tjener ca 100000 i året med ekstrajobb. Samboer tjener ca. 350000. Spm mitt er hva dere syntes er god økonomi i dag? Og er dette veldig viktig hvis man har barn?
Trollkatt Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 For meg er god økonomi å kunne kjøpe det man trenger, betale det som skal betales, og gjerne ha litt til overs hver måned til sparing, restaurantbesøk e.l. Jeg har fått to barn mens både mannen min og jeg har vært studenter, og har hatt skikkelig dårlig råd i perioder. Synes det er veldig deilig at vi denne gangen har god lønn og at vi ikke kommer til å slite, men jeg synes egentlig ikke det er så veldig viktig. I hvert fall ikke så viktig at det skal være avgjørende for om man får barn eller ikke. Men man må jo ha nok til å overleve. Er ikke gøy å ligge søvnløs om natta pga regninger eller at det er tomt for mat og tomt på konto.
Trollunn Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Tja, det kan man lure på... Jeg tenker at så lenge man har god nok økonomi til å betale regninger og spise skikkelig mat, bo godt og ha en trygg bil, så er det kanskje bedre å måtte lære barna at penger ikke vokser å trær, enn at man har så god økonomi at barna aldri forstår at ting koster etc.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Må man ha råd til restausantbesøk for å ha god økonomi? Jeg er enig i at en bør ha nok til å betale regninger og daglige utgifter, men det vil jeg tro at at hun som spør har. God økonomi har mye med innstilling å gjøre, mener jeg. Hvis noen mener at en bør ha råd til utenlandsferie og fin bil og stort hus, så har ikke vi det. Vi har riktignok vært heldige med tidspunkt for kjøp av hus, og vi har to middelmådige biler - fordi vi prioriterer å kunne kjøre/hente i barnehagen begge to. Men det betyr at vi ikke har så mye penger til å reise på ferie med. Og vi går sjelden eller aldri på restaurant. Andre prioriterer å ha mindre bolig, men kanskje en nyere bil, eller å ha mye til overs til fritid, kultur, å spise ute etc. Å ha god økonomi for meg betyr å ha nok penger til å bruke på det som jeg syns er viktigst. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å ta bilen eller toget til mine familien hvis det var lenge siden sist; da tror jeg nok at jeg hadde følt at vi hadde dårlig økonomi.
starfire Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Personlig synes jeg det er veldig viktig at vi har god økonomi innen vi får barn. Ikke fordi vi da kan kjøpe alt barna våre peker på, men fordi vi da har ansvaret for flere enn oss selv, og skulle det dukke opp noe uforutsett har vi økonomi til å klare det. For meg er det viktig å ha god nok økonomi til at jeg kan sette av litt hver mnd til utdanningsfond, slik at de når den tiden kommer slipper å ta opp studielån. Det er også viktig for meg å kunne ta en skikkelig ferie hvert år, og med familie vil det koste, derfor er det viktig for meg å ha mulighet til å kunne spare hver mnd til ferier også. Hedigvis deler min kjære mine synspunkter på økonomi, derfor har vi ventet med å få barn til vi er i den situasjonen hvor vi begge mener vi har stabil nok økonomi til å få barn. Uforutsette utgifter har en tendens å komme på de mest ubeleielige tidspunkter (som i mars når veiavgiften kommer), derfor har vi en konto til det. God økonomi for meg er når jeg kan legge av det jeg har behov for å legge av hver mnd, samtidig ha nok til alt som skal betales hver mnd og nok igjen til restaurantbesøk, kino, litt klær/sko osv. Jeg kommer ikke fra en familie med mye penger, men min mor har alltid klart seg godt økonomisk. De årene hun slet økonomisk hadde jeg som barn ikke peiling på at vi hadde dårlig råd, av den enkle grunn at min mor ikke ville jeg skulle bli dratt inn i voksenlivet med bekymringer om bl.a økonomi. Jeg har aldri fått alt jeg pekte på, selv om min mor en tid tjente godt, og jeg har lært verdien av en krone. Min mor hadde på 80-tallet en netto månedsinntekt på rundt 35.000kr, var alene med to barn og etter jeg ble voksen har hun fortalt meg at det var mange ganger hun hadde lyst å kjøpe seg bedre samvittighet fordi hun i perioder jobbet mye. Men hun gjorde det aldri fordi hun ville gi meg og min søster samme barnelærdom hun selv hadde fått og hun vurderte som utrolig viktig; verdien av en krone. Noe jeg igjen kommer til å lære mine barn, om jeg har aldri så god økonomi. Langt på sidelinjen av dette med barn og økonomi; Jeg er litt sjokkert over hvordan enkelte barn mener at foreldrenes penger og eiendeler er deres. Har en venninne hvis datter snakker om at "vi" får lønn og "det er mitt hus også, ikke bare mamma sitt". Husker nemlig som liten at jeg sa at jeg eide også leiligheten vi bodde i, men fikk raskt beskjed fra min onkel at neida, det er din mors leilighet, men ditt hjem. (og at hans leilighet også var mitt hjem, min mormors hus var mitt hjem og alle mine tanter/onklers hus var mine hjem fordi vi alle var en familie og dermed var dørene åpne for meg om jeg hadde noe på hjertet)
Maren og snella Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Enig med starfire... God økonomi er å kunne dekke de månedlige postene, ha noe i bakhånd som kan dekke uforutsette utgifter og ha litt til kos. Hvor mye man tjener er ikke nødvendigvis synonymt med hvor god økonomi man har. Det kommer veldig an på hvordan man disponerer midlene. Jeg vet med meg selv at forbruket mitt går opp når jeg tjener mer og ditto når jeg har mindre midler for hånden. Tør påstå at jeg var flinkere med den personlige økonomien da jeg var fattig student.
nr.4 i oktober Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Det er jo viktig å føle at ikke ALT man får inn går ut når man betaler regningene, er jo litt ok å kunne ta med ungene på McDonalds eller kino en gang innimellom uten å måtte pante flasker i forkant, for eksempel. Men en stabil økonomi betyr for meg først og fremst at man har penger til å betale de nødvendige utgiftene sine som regninger, mat, klær osv uten problemer, før man kjøper/bruker penger på andre ting, synes jeg.
McRabarbragrøt Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 God økonomi har mindre å gjøre med hvor mye man tjener enn hvordan man disponerer de midlene man har. Det er mange som tjener masse penger og har lav nettoverdi, flust opp med lån og avdrag. Og man kan da ikke si at disse har "god økonomi". Det er også de som tjener mindre men er flinkere med pengene og sparer, investerer osv. Og disse er mer stabile enn dem som tjener masse og bruker alt, og mer til.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 For meg er god økonomi å ha en egen plass å bo - enten og man leier eller eier. Det å ha en jobb er veldig viktig, at man tjener egne penger og får det til å gå rundt, og slipper å bekymre seg hele veien om det man ikke får betalt. Har ikke verdens beste inntekt jeg da, men det er fordi jeg jobber i butikk, og det er ikke godt betalt, men jeg liker jobben;) Har vel ca. mellom 12-15000 utbetalt i mnd, avhengig av hvor mye ekstra jeg kan jobbe, mens min samboer har ca. 16000 utbetalt i mnd. Så vi lider ingen nød. God økonomi kommer også ann på pengebruken vår, noen sløser i hytt og pine mens noen er flinke til å spare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå