Gå til innhold

Celleforandring: noen som kan hjelpe meg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed at jeg hadde celleforandring hos legen. Han sa ogsp at jeg ikke skulle tenke på det. Skal egentlig ta ny prøve om 6 mnd, men da er jeg i fødsel så skal ta om 2 mnd...

Kan ikke si jeg vet så mye om dette, men det første jeg tenkte på var jo kreft da. Vet så lite om dette jeg...

Er det noen som har hatt celleforandring? Hører at det som regel går bort av seg selv da de fleste tilfeller er bakterielt:-)

Har ikke livmorhals kreft i fam. Ingen i fam som har hatt noe form for kreft

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde celleforandringer for 7-8 år siden nå, fikk veldig lite info av legen men sendt videre til gynekolog som foretok en konisering (de gjør sikkert ikke dette mens du er gravid altså). Hadde da hatt et par vanlige celleprøver underveis uten at legen hadde sagt at det var noe å bekymre seg over (jeg trodde bare ike de klarte å ta prøven skikkelig, hehe). Har ikke opplevd celleforandringer etter dette, og jeg har heller ikke hatt trøblete svangerskap og fødsel av den grunn. Tror ikke du har stor grunn til bekymring selv om jeg så klart skjønner at du tenker på det. Livmorhalskreft (om man skal tenke worst case scenario) er jo heller ikke kjent for å utvikle seg i eksplosivt tempo, så sjansen er (ved regemlessige gu) stor for at det ikke blir noe mer utav det :o)

Lykke til!!

Skrevet

Veldig vanlig med celle forandring, hadde det selv for ca 8 mnd siden.

Alt er normalt nå. ikke tenk på det en gang. Tror halvparten av mine venniner har hatt det. p-piller, sex, gravid osv gjør sitt med underlivet vårt.

Skrevet

jeg slet en del med celleforandringer for 2-3 år siden..

har vært å konisert 2 ganger pga dette..... tror ikke jeg har noe nå...

men livmorshalsen ble målt i går bare for å sjekke og den var på 1,9.. er ikke d litt lite.... ?

men til deg som spurte om dette, d er ikke noe farlig... di vil nok sjekke deg igjen etter graviditeten, og har du fortsatt d vil di nok fjerne litt ved konisering... d gjør di ved at du får lokalbedøvelse også tar di d vekk med laser... alt er over på under en halvtime...

Skrevet

jeg har hatt celleforandring siden jeg var 14år.

Var og tok ny celleprøve i dag forresten.

De fleste gravide vil ha utslag på celleprøven. pga at livmorhalsen er i stadig forandring.

Jeg må gå til kontroll hver 6.mnd.

det er 3 stadier av celleforandring, lite, moderat og voldsom (tror jeg den siste heter). har man moderat eller voldsom så må man til sykehuset og ta en biopsi. Dette er veldig sjelden at gravide må gjøre, da det ikke er snakk om mye forandring.

Jeg har tatt en del vevsprøver, au au au!

De tre stadiene går på hvor dypt celleforandringen sitter. er den voldsom over lag tid, så tar de et inngrep der de fjerner livmorhalsen. man kan fortsette og få barn og leve normalt for det om.

du har kanskje hørt om den nye vaksinen som skal hindre livmorkreft. den vaksinen hindrer denne bakterietypen som skaper celleforandinger i og begynne "sitt arbeid". Celleforandring er IKKe kreft, men det KAN være et forstadie til kreft.

Hvis du nå er gravid og fikk påvist celleforandring for første gang nå, så kommer det mest sannsynlig av at du er gravid.

ja, det var det jeg vet om celleforandring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...