Gå til innhold

Er det frekt eller obsternasig å kreve at...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi feirer jul i vårt hjem fra i år av? Altså be begge sine familier, og de som vil kan komme hit til oss?

Mannen sin familie har vært 20 år på gården og feiret jul, men nå er jo alle de barna store. Synes det er på tide å skape egne tradisjoner hjemme hos oss..

Såklart, det faller ikke i god jord da. Men, er det et urimelig krav synes dere??

Det er veldig viktig for meg å føre tradisjonen fra min mamma, videre til mine barn.. Slik at hun lever med oss gjennom våre handlinger. Jeg vil at barna våre skal få oppleve jul hjemme, slik vi fikk.

Men, er jeg virkelig veldig vanskelig og kravstor da synes dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er da i din fulle rett til å feire julen hjemme hos deg selv. Folk kan jo selv velge om de vil komme :)

Skrevet

Jeg vil jo veldig gjerne feire jul med mannen min og da, som er av en annen oppfatning enn meg:-p

Jada, som du skjønner vi hviler ikke på laurbæra. Men, denne jula har vært et diskusjonstema i 20 år for meg, hver jul. Jeg er lei og vil feire hjemme. Mannen min mener vi er forpliktet til å følge de andre tradisjonene...

Skrevet

Er vel ikke frekt at dere vil feire hjemme. Jula skal være koseliog , så gjør som DU/DERE vil. man må slutte med å tenke på hva alle andre føler og mener i alle settinger.

Ta avgjørelsen basta bom, så får de heller sitte å surmule de som vil det.

Viktige er at dere har det ok til jul.

Skrevet

Dere må skape tradisjoner slik dere ønsker.

Men må dere kreve det da?

Kan dere ikke sitte ned og snakke om det?

Men nei det er ikke urimelig og ønske dette!

Det finnes kanskje noen kompromisser og?

Feks:

Vi har to feiringer:-) Det snurpet seg litt sammen inni meg da jeg måtte gjøre om på mine egne tradisjoner og finne noen som passet perfekt for oss.

Så nå feirer vi en kveld med hans familie og en med min, om det passer seg det året. Det gjør at gavehaugen blir litt mindre, fordelt over to kvelder:-).

Du er ikke frekk nei:-)

Skrevet

Da må man gi og ta. Hva med annethvert år? Det er uansett ikke riktig at en part alltid må følge den andre.. De juletradisjonene er vanskelige ja. Jeg var heldig der, for min mann ville feire med min familie siden det ikke var tradisjoner i hans familie og hans familie feiret i alle verdenshjørner hver for seg.

Skrevet

Jo, vi skal sikkert snakke om det i nærmeste fremtid, så derfor ville jeg forhøre meg litt.. Føler det er litt feil å være så bombastisk, selv om jeg veldig gjerne vil.

Jeg mener jula er for barna, vil så veldig gjerne lage tradisjoner selv..

Dessuten er vi sammen med svigers hver lille og 2.dag jul fast, og det er veldig kost.. Men, vil ha jul hos oss også, og håper veldig de vil komme hit da.

Men,går det ikke forandre på noe som har vært i 20 år?? De andre barnebarna er jo 20 år nå, og nå er det jo vi som har små..

Skrevet

Joda, det er klart man kan forandre litt.

Noen må jo først foreslå det.

Og jeg er sikker på at dete r amnge som vil forstå deg:-)

Du får finne ut hva dere vil sammen, du og mannen din og så komme med et forslag som dere kan være enige om.

Lykke til og god jul:-)

Skrevet

Hi hi, God Jul:O)

Jada, satser på at det ordner seg. Heldigvis er ikke svigers like vanskelig som sønnen sin!!:-)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at jula er for barna - og at det er viktig og veldig koselig å lage egne tradisjoner (der noe selvfølgelig er videreført fra ens egen barndom). Derfor feira vi den første jula hjemme hos oss selv det året jeg gikk med storegutt i magen. Det ble faktisk veldig lite reaksjoner på dette, alle hadde forståelse for det. Dessuten har vi sagt at alle er hjertelige velkomne til å feire jul sammen med oss, om de har lyst til det (blir nok ikke riktig enda).

Vi gjør det fast på denne måten:

Lille julaften: Nissegrøt hos guttenes oldeforeldre

Julaften: Hjemme - kirka - hjemme :-)

1. juledag: Svigers (bor samme plass som oss)

2. juledag: Mine foreldre ( ----"---- )

Hjemme... (noen ganger kommer svigermor en tur)

1. helga på nyåret drar vi til svigermor (svigers er skilt og hun bor 16 mil unna). Da er det fremdeles julehus der.

På denne måten har vi unngått alt som heter stress og styr, det er masse kos og ro, slik jeg mener jula bør være.

...og nå gleder jeg meg plutselig til jul ;-)

Skrevet

Nå har vi ingen sterke tradisjoner verken i min familie eller min mann sin som tilsier at vi blir låst på noe vis sånn sett.. Men jeg ønsker og feire jul sammen med familie.. Vanligvis har vi valgt annenhvert år hos min familie og annenhvert hos mannen sin.. Siden svigermor er syk har det blitt litt annerledes i fjor og sikkert i år...

Om vi feirer her hjemme eller hos andre er det samme.. Bare det følger med en kosestund med familie, god mat og happy barn.. =)

Skrevet

Jeg syns ikke det. På et eller annet tidspunkt blir man jo voksen selv, og skal "varte" opp egne barn. Da syns jeg det er greit at både vi og ungene har tradisjoner som ikke er så knyttet opp til besteforelre at det blir et skikkelig "hull" når de er borte, hvis du skjønner.

Vi har løst det sånn at vi feirer jul annethvert år med hver sin familie. Når vi er med mamma er vi jo ikke så mange siden jeg er enebarn og tantene mine bor langt borte, mens når vi er med hans familie bytter vi litt på hvem som har det hjemme. Regner med at fremover blir det enten hos oss eller hos broren til mannen siden vi har unger og det er mye mer pes å flytte rundt på på en sånn dag. Og at farmor da kommer til oss/dem. Dette er forøvrig et mønster som har gått seg til av seg selv. Den vi ikke feirer jul med besøker vi på 2. juledag (1. juledag er tradisjon hos oss at vi går i pysj halve dagen hjemme og koser oss med hverandre og julepresangene - min tradisjon fra barndommen :o)

Skrevet

Annethvert år hos dere og svigers må vel være et fint kompromiss, og alle får det litt som de vil..?

Skrevet

Nei, opp til hver enkelt det å velge selv.

Her bytter vi litt på, et år hjemme, et år hos svigers, og et år hos min familie...litt koselig å sjonglere.

Skrevet

Nei jeg synes ikke du er frek i det hele tatt :)

nå har dere stiftet familie og da synes jeg dere skal gjøre det på deres måte i jula!

og at din samboer sier at han eller dere er forpliktet til å følge tradisjon på gården hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt!

man kan ikke si slikt når man selv har fått familie.....! trodde han synes det var koselig at dere skulle ha jula hjemme for en gang skyd?? men mannfolk er litt rare der de vil heller hjem til mamman sin hehe

heldigvis har jeg ikke jeg en slik mann....vi har hatt jula hjemme hos oss i 3 år og dette blir den 4 jula hjemme.......da ber vi mine foreldre og de synes det er koselig å feire jula her hjemme hos oss..

vi kommer aldri til å feire jul med svigers de bor 25 mil unna og der er begge søstrene og broren til min mann....og jeg kunne ikke tenke meg å feire jul med de heller orker ikke så mye mennesker 11 stk på julaften..så de kommer heller nedover på dagsbesøk 4 eller 5 juledag :)

Skrevet

Selvsagt er det ikke frekt eller obsternasig å lage nye tradisjoner i eget hjem. Det er da bare naturlig:)

Skrevet

jeg syns ikke det! Vi kjøpte hus da jeg var gravid med eldste, han ble født i desember, og den jula sa vi at vi ville feire jul hjemme, men de som ville var velkomne (svigermor og søstrene mine vasket huset, og gjorde klar maten). Etter det så har vi laget tradisjon på at vi feirer jul hjemme, i år blir fjerde året vi har besøket på julaften. Er utrolig praktisk når man har små barn, da kan de legge seg i sin egen seng når de er trøtte.

Skrevet

Dere gjør slik som dere begge er enige om. Er dere uenige så kan dere jo ha annethvert år. Slik du vil føre videre din mors tradisjoner har sikkert han et ønske om å føre videre sin families tradisjoner.

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at når barna blir voksne og får egne barn og egne hjem er det deres tur til å ta over når det gjelder slike tradisjoner. Hvem vet: kanskje din svigermor vil bli lettet over å kunne slappe av på julaften etter å ha strevd over grytene hver jul i 20 år?

Skrevet

Vi var alltid annet hvert år hos mine foreldre og hans foreldre. Da vi endelig for første gang skulle feire hjemme gjorde vi det på juleaften som vi egentlig skulle vært hos MINE foreldre (lettere for meg å ta opp saken med dem). Vi ba selvsagt mine foreldre til oss i stedet - og de takket gladelig ja. Etter et par tenkerunder ringte vi også hans foreldre og inviterte de også (vel vitende om at de kom til å takke nei, da svigerfar har feiret julaften hjemme på gården siden han ble født (68 år!)). Sjokket ble stort, men gleden også, da de takket JA! Svigerfar storkoste seg hjemme hos oss, og uttalte at dette gjorde han gjerne igjen! Så ja - det går an å bryte tradisjoner (selv for den eldre generasjon).

Skrevet

Vi gjorde det i fjor, ble litt sure miner- men det gikk fort over. Endelig har vi fått eget hus (slik som dere) og noe av morroa er å kunne be inn folk til en julefeiring akkurat slik man sel vil!

Som mamma sier: de uten barn må tilpasse seg de med barn. Julen er for barna og det er mest behagelig for de å være oppe til de kan stupe i sin egen seng og våkne opp å leke på rommet med de nye gavene sine.

Vel, er dere samme lille jukaften OG 1.juledag burde vel jamen det holde:) Be gubben slutte å være mamma-dalt å se gleden ved å skape jul i sitt eget hjem, han kommer ikke til å angre!

Skrevet

Det er da ikke noe krav??

Hvis du vil feire hjemme så er det deres fulle rett til det. Vil dere invitere gjester, værsågod. Men du kan ikke kreve at de skal komme til dere, hvis de vil, fint og flott, vil de ikke så respekterer dere det.

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at man ønsker å lage egne tradisjoner for helligdager når man få egne barn - skulle bare mangle.

Etter å ha lest innleggene her så går de igjen at: nei, du er ikke kravstorr og ja, dere må jo få lage egne tradisjoner.

Jeg er enig i det siste; DERE må få lage egne trasisjoner og feire slik dere øsnker. Men det jeg leser ut av innlegget ditt er at DU vil feire hjemme og DU vil videreføre tradisjoner fra din familie (din mamma). Å tvinge det på mannen din synes jeg blir like feil som at han skal tvinge deg til å feire hos sine foreldre.

Dere må i fellesskap komme fram til tradisjoner som dere begge kan leve med - enten det blir å feire hjemme på deres måte hvert år og invitere familie til dere, eller lage et kompromiss hvor dere f.eks feirer annehvert år hos svigers og hos dere.

Jeg synes dere er like kravstore og obsternasig begge 2 hvis både du og mannen tviholder på deres egne tradisjoner.

Skrevet

Enig med de andre her:

Det er ikke frekt å ville skape sine egne tradisjoner.

For min del, er den aller koseligste måten å feire jul på, på gården hos mine foreldre.

Jeg kan aldri få det så "julete" og koselig, som det er der hjemme hos oss, selv om vi får det ganske bra til vi også.

Mannen min liker også best å feire hos mine svgierforeldre, men vi jenker oss, og feirer annethvert år hos dem, og annethvert år hos oss, med svigers og den delen av fæmily'en.

Skrevet

Jeg syns ikke det er frekt.

Vi har fått nok av skilte foreldre, deling, å være hvert 4. år ulike steder osv. Jeg ha jo vært en julependler i 25 år selv og liker det ikke.

Vi bare feirer hjemme hos oss selv. Og så kan folk komme om de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...