Gå til innhold

Hvordan få bebien til å sove hele natten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan anbefale en bok som heter Babyguiden skrevet av Gary Ezzo og dr Robert Bucknam. Det handler om å etablere gode rutiner; gi nok mat ca hver 3. time, ha en liten våkenstund etter måltidet og deretter soving. Babyen skal lære å sovne av seg selv og ikke måtte ammes / bysses / trilles i søvn, men det er viktig at de ikke er overtrøtte for da tar det lang tid før de finner søvnen selv og kan da ligge og klage lenge.

Jeg har fulgt prinsippene i denne boken til begge mine barn på hhv 2,5 år og 3 mnd, og de sov begge ca 10 timer i strekk fra de var 8-10 uker gamle. De kan sovne i sengen eller vognen uten noen stimulans. Men det er viktig å lære å høre forskjell på gråting og klaging. Babyen må legges mett og ikke overtrøtt, også må man tåle å høre dem klage litt før de finner søvnen. Gå inn og ro ned babyen, kos den på kinnet, gi den smokk, men ikke ta den opp. Gå ut igjen eller vær i en annen del av rommet.

Skrevet

okei. Takk. Men bebisen min er snart 8 mnd.....

Noen tips for hvordan jeg får han til å sove hele natten?

Skrevet

Har samme problemet. Mi er 9 mnder. Hun våkner, og er lys våken. Sover fra åtte til tolv ca, så våkner hun engang og faren roer henne. Så våkner hun igjen i tre tiden og kan være våken til fem. Og det er ikke for å få mat. Vi prøver å gi så lite mat som mulig før seks, helst ingenting. Men om hun får så er hun like våken etterpå. Hun har faste soverutiner på dagen. To timer på formiddagen, og en time i fire tiden. Får rikelig med mat hver tredje time, og spiser mye til kvelds. Gleder meg virkelig til hun begynner å sove litt mer:)

Skrevet

det som ho første tipset om fra den boka begynte vi med fra min sønn var 11 mnd. det ble grining noen timer i strekk, men vi gikk inn hvert kvarter og ga han smukk og sa natta - så gikk ut. Etter 3 slike kvelder tok han natt alene på rommet og sov 10-12 timer i strekk. Før da hadde han aldri sovet lenger enn 6 timer istrekk.

Men når kan man begynne med den avvenningen du tipset om, det med å ikke gi barnet uvaner med at vi sitter der helt til han sovner? Min er nå 3 uker, når kan jeg begynne å venne han av det med at jeg ammer han i søvn og sitter der til han sovner?

Skrevet

Var spørsmålet til meg?

Jeg begynte å følge Babyguiden da sønnen min var 3 uker gammel. Når det gjelder datteren min så har hun mer eller mindre fått det inn med "morsmelken" og der gikk alt egentlig veldig enkelt av seg selv helt fra starten av. Hadde ikke noen ordentlig rutine på ting fra begynnelsen av, men da sov hun så mye uansett så det bare gikk seg til etterhvert når hun begynte å bli mer våken (3-4 uker). Jeg passet på at vi så og si fulgte rytmen med sove-spise-våken i den rekkefølgen.

Jeg har aldri sittet inne sammen med henne til hun sovner, men har ammet henne i søvn noen ganger uten at det har gjort noe, men hun sover hele natten uansett så det har ikke ødelagt noe.

Boken sier at man kan begynne etter første uke, men jeg tror det er best å bli litt kjent med babyen og heller begynne rundt f.eks. tre uker eller når man føler seg "klar".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...