Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Da sitter jeg her,i en meget dyp ammetåke, å skal prøve å huske tilbake til lørdag 2 august...kl 1143 hehe For det var nemlig den dagen ,min sønn som har fått navnet Sindre,bestemte seg for å komme ut;) Jeg hadde gått med masrier eller små rier(vet ikke helt forskjellen jeg) i to dager.Hadde vært å blitt strippet på torsdag,da jeg var ved termin.men alt dette førte bare til de slitsomme riene som ikke førte til noe mere.Da strippet meg,sa de de skulle de sette meg igang fredag hvis det ikke hadde skjedd noe.jeg møtte opp men ble avvist på føden som jeg skrev om her tidligere,pga føden var stappfull.men skulle prøve igjen på lørdag.Da natt til lørdag 2 aug kom,var jeg helt utslitt og mildt sagt drittlei av de små riene som kom alt mellom 5 min og 20 min,hadde da ikke sovet på to netter heller,og jeg syntes de ble litt verre.kunne sikkert holdt meg hjemme noen timer hadde det ikke vært for at jeg var så sliten i tillegg. Bestemte meg for å ringe nedover til st.olavs, å fikk dermed komme inn for sjekk. På veien nedover,ca 10 min kjøring,hadde jeg en 4-5 rier, tenkte at vi ble sikkert sendt hjem igjen,så vi lot bagasjen bli i bila,ville ikke ha noen forhåpninger heller. Da jordmor sjekket åpning viste det seg å være ca3-4cm, å da ble det rett inn på fødestue.jeg ble litt paff egentlig,hadde ikke forventet at det faktisk var igang,slik jeg hadde håpet på.pga vi ventet stort barn hadde vi diskutert litt det å bli satt igang vs komme igang selv, å håpet hele veien det ville komme igang naturlig, å heldigvis for det sier jeg bare:) da vi kom inn på fødestuen fikk jeg sittet i badekaret.å det var bare helt himmelsk.det hjalp veldig godt på riene i starten.satt der vel minst en time,før jordmor kom for å måle pulsen på babyen,den viste seg å være litt høy,så jeg måtte opp av badekaret pga barnet ble opphetet også da. da jeg kom opp hadde jeg 5 cm. fikk tilbud om lystgass,som jeg ble veldig god venn med,men litt veeel ivrig på etterhvert. hadde egentlig bestemt meg for å prøve epidural denne gangen,men fant ut at så lenge riene var overlevbare så skulle jeg avvente det. tiden gikk, å riene ble verre og verre,men helt annen effekt av riene denne gangen i forhold til min første fødsel.mye bedre og føltes mer naturlig. etterhvert kjente jeg smerten som satt intenst i skambeinet og korsryggen var sinnsykt vonde,fikk jeg tilbud om sånn steriltvann som de kunne sprøyte inn i underhuden.søstersen hadde skrytt veldig av disse til meg ,de skulle være effektive for smertene i ryggen,men skulle være veldig vonde å få satt.jeg takket ja da jordmor spurte, å herregud!!!!jeg hylet så høyt som jeg aldri har hylt i mitt liv....det gjorde helt jævlig vondt.kan ikke beskrive,men det gikk over etter noen sekunder,å det hjalp på smertene:)det holdt med to sånne sprøyter,da var det nok for meg..hehe Da jeg hadde full åpning, kom det til en jordmor til og en barnepleier,samt en lege.legen hentet inn ul,da hun begynte å lure på om barnet kanskje ikke hadde hodeleie.da begynte vi å bli nervøse. babyen lå for høyt oppe enda.men heldigvis lå han med hodet nede. de hadde gjennom hele fødselen snakket om å ta vannet,men etter to undersøkelser fant de ut at hodet ikke var helt festet,så da ville de ikke ta sjansen i tilfelle navlestrengan skulle komme først.men da det var full åpning tok de det.først den ene hinna(?) viste seg å være to..å den siste var ganske tykk.de prøvde flere ganger å ta hull på den.barnet hadde sikret seg godt,hehe. de fikk nå tatt det til slutt,å da kom babyen nedover i bekkenet. etter en stund(altfor lang stund synes nå jeg) så kom pressriene.da sto jeg på knærne i saccosekken,fikk egentlig ikke presse enda,prøvde så hardt å la være,det var jævlig vanskelig.tok ikke lange tiden så kunne jeg bare presse.kjente barnet komme nedover og på vei ut..å fytti katta det svei da han ble stående der..det føltes ut som en evighet til neste pressrie..så satt visst skulderen fast,jeg hylte å ropte på mer lystgass,de kom med slangen som da viste seg å være revet i stykker,jeg hadde visst blitt litt for ivrig på den,da ble jeg skikkelig sinna å hylte ut at den var i stykker for h..., ingen som så ut til å bry seg med det..hehe nå føltes det ut som jeg skulle presse ut en voksen mann,så for meg å revne opp hele veien mellom beina.etter 15 min pressrier spratt han ut... en kjæmpestor gutt!!! 4940 gram og 51cm lang, 37,5 cm rundt hodet han er verdens nydeligste prins,prikk lik storesøsteren sin;) Hadde vært livredd for å føde stort barn,fikk han estimert å viste seg å være da ca 4500g. de prøvde å berolige meg med at det kan være stor feilmargin,bl.a ved å fortelle om en som hadde blitt estimert til 5kg men viste seg å være 3,5kg.så da fikk jeg forhåpninger om at han kanskje var mindre,men neida,en 5kgs klump som kom ut..hehe.stort sjokk for alle var det:) Nå er vi kommet hjem,slitt litt med amminga,men det ser ut til å ordne seg nå.stort barn krever mye mat,så han henger i puppen konstant.hehe PS!tipser dere om modningsakupunktur forresten,jeg tror det hadde stor effekt på meg hvertfall,fødselen var effektiv og jeg har kommet meg veldig fort etter fødselen,sånn fysisk hvertfall,hehe Takk for meg, å masse lykke til alle dere som fortsatt venter;)den største opplevelsen noensinne venter dere...
BAcer vil ha flere :) Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Wæææ!! Hehe, stor godgutt, ja Gratulerer så masse
mamarama og lille banan Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 flott fortalt! skjønner det er ganske mange som blir litt vel ivrig på lystgassen jeg skal også føde på st. olavs, og synes derfor det er kjempeflott å høre fødehistorier der i fra. godt å høre at det gikk så bra, til tross for at det var en stor gullunge som skulle ut er spent på hvor stor min blir, jeg var 4200 gram ved fødsel. hvordan har sf-målene dine vært under svangerskapet? mine ligger på rødstreken...men er bare 29+0 enda da
Mamma-til-3-jenter Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Gratulerer så masse med en stooor gutt!!! :-) Ser for meg at han er en skikkelig godklump!! :-)
Paulita Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 Gratulerer så mye! Syns det er så spennende å lese fødselshistorier. Og godt å høre at alt gikk bra =) Kos deg med den deilige gutten din!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå