Prish Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Det er et helvete hver kveld når tennene skal pusses. (Jentungen er 16 mnd) Hun skriker, dytter bort tannbørsten og vil ikke pusse i det hele tatt. Hva kan jeg gjøre? Kan liksom ikke holde henne med makt heller... Finnes det en måte å få henne il å syes det er greit med tannpussen? Vi har skrytt av henne, klappet og halleluja, men det er umulig. Ellers er hun jo verdens blideste og enkleste unge å ha med å gjøre. HJELP!
Leandermamma Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Høres ut som hjemme hos oss :-) Her holder pappaen armene mens jeg prøver å åpne munnen hans så jeg i hvert fall får streifet over tennene med tannbørsten. Er et sant mareritt...... I det sekundet vi tar bort tannbørsten, stopper hyyyyylingen og han er strålende fornøyd... Håper noen kommer med noen gode løsninger, for sånn som dette kan det ikke fortsette.
Tommage♀♂ Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Jeg står bak min på 16 mnd og holder hodet hans fast mellom bena mine, mens jeg holder armene hans med en hånd og pusser med den andre. Sint som en veps og sleip som en ål, men bedre det enn å borre hos tannlegen *grøss*
Meg og knoll&tott Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Har heldigvis ikke det problemet, men har hørt di som har funnet hjelp i elektrisk tannbørste, og da gjerne i typene som spiller musikk. Lykke til iallefall, hold ut så kommer det pluttselig en dag dær hun godtar det:)
Prish Skrevet 6. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2008 Ikke sant... Huff for et slit. Det er jo ikke enkelt det der. Vi får dytte til noen kommer med en smart løsning;o)
Prish Skrevet 6. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2008 Har prøvd elektrisk tannbørste, men den vil hum holde selv og bite i den for da blir det morsom lyd...
happybirthday Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Av og til må man bare ty til fysisk overmakt. Dette dreier seg om en liten periode, og barn vet ikke sitt eget beste ang. tannhygienen. Derfor må vi være den voksne, selv om det føles fryktelig ille ut i den perioden det står på. Men når det gjelder tannpuss, kan ikke barnet selv bestemme om det vil pusse eller ei, hvis verken lokking eller luring hjelper. Hos oss har vi gjort det slik tidligere med våre to største: lot han sitte på fanget med beina hans imellom mine slik at han satt fast. Den ene armen hans var lagt bak min rygg og så holdt jeg rundt han slik at jeg kunne holde den andre armen hans i et fast grep. Pusset da tennene hans med den andre ledige hånden min. Samtidig forklarte jeg rolig hvorfor det var viktig å pusse tennene, og at vi ville bli fortere ferdig dersom han samarbeidet. Forklarte også at det kunne bli ubehagelig/vondt dersom han ikke satt rolig med hodet, hvilket han av og til merket (siden tannbørsten kan treffe litt for kjært om han virret for mye med hodet sitt).
Meg og knoll&tott Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Har du prøvd å premiere??? Heng opp ett ark på badet, kjøp noen gøye klistremerker og la hun velge ett som blir klistret på arket for hver vellykkede tannpuss:) 16 mnd, no er mine pluttselig så store (5 og 7 år) at jeg ikke husker kor lett det var å forklare di noe da di var 16 mnd.. men hun synes nok det er gøy å få merke:)
Vilja<3 Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 jo det er bare å holde fast og pusse over, legg evt.barnet på bena dine (slik man gjør me babyer) lettere innsikt. Mannen min er tannlege men det er alltid mamma som skal pusse tennene, så det så!
♥2 små gull♥ Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Vi slite med det samme, men tannbørste med musikk var jo et genialt tips, det må jeg prøve Fant denne... http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000ZGVzKzP1?ProductID=fOzD4QFHuHMAAAEO8E5CGhzm&CatalogCategoryID= Jeg spurte helsesøster om dette, og hun sa at man skulle la ungen tygge litt på den og prøve selv, før man prøvde å få lov til å hjelpe til litt selv. Hun sa det var dumt med tvang, da ville man aldri få dem til å pusse tenna, men man skulle ta så godt man fikk til uten tvang, og heller passe på et sundt og godt kosthold, så det ikke var SÅ nødvendig med nøye tannpuss hver dag.
Vilja<3 Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 Når mannen min er på jobb opplever han mange tre åringer som kommer på kontroll og har mange hull, foreldrene sier at de har ikke fått pusset tennene deres for de vil ikke, kremt..
Meg og knoll&tott Skrevet 6. august 2008 #12 Skrevet 6. august 2008 Den samme som veninna mi bruker til guttungen tror jeg:) Og hun var meget fornøyd med resultatet, han ble helt paralysert da han hørte musikken:)
Meg og knoll&tott Skrevet 6. august 2008 #13 Skrevet 6. august 2008 Da vår gutt var på kontroll første gang klappet tannpleieren hendene sammen og sa "gu kor godt å se sånne fine tenner i disse saft og brus tider". Jeg har da sykelig tannlegeskrekk og har gjort ALT etter boka for å unngå at ungene mine skal få hull, og det har lykktes hittil. Er "gammeltante" til en gutt på 2 1/2 som ALDRI har hatt tannbørste... Fikk helt hakeslepp da jeg ringte og etterlyst den en helg vi var oppe hos svogeren min (bestefaren til gutten), og mora til ungen sa at han hadde aldri hatt tannbørste, for hun husket selv hvor ekkelt det var å pusse da hun var liten..
Prish Skrevet 6. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. august 2008 Takke for alle fine svar! Hvor får man tak i tannbørste med musikk?
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 6. august 2008 #15 Skrevet 6. august 2008 Jeg sliter ikke akkurat med vrient barn som ikke vil pusse tennene sine, for her er det hu som vil pusse tennene selv, jeg får ikke lov til å gjøre det omtrent på hu.. men sambo fant på en utrolig lur løsning, Ella pusser tennene mine med min tannbørste mens jeg pusser hennes, og det går så lett som bare det.. veit ikke helt om det hadde hjulpet for deg men dette er det beste rådet jeg får gitt ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå