Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Hvordan går det med dere andre med sv.dia? Jeg har helt falt av lasset jeg, tilbake i dårlige kostvaner. Uff. Måler bl.s hver 3.dag. Det som slår mest ut på meg er lyst brød. Spiste to skiver med nugatti og en med syltetøy, men bl.s ble bare rett over 6. Med en lys baguette ble det over 7. Hvordan skal jeg finne motivasjon til å spise riktig når jeg kan spise stort sett hva jeg vil uten særlig stigning? Langtidsbl.s mitt i dag var på 5.1 og da har det gått i MYE jordbær, is, vafler, saft, syltetøy, you name it i ferien. Vil være flink nå. Trenger et spark i rævva
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 jeg greier ikke skjønne med dine kostvaner at du greier å holde det så lavt. Jeg fyker jo langt oppi sju bare jeg spiser lit for mye karbohydrater til et måltid. Men merker nå på slutten jeg kan skeie ut litt mere enn vanlig. Men langt fra sånn som deg. Men er blodsukkeret ditt fint, så er det jo ikke noe fare for babyen heller. Så du er jo heldig som kan skeie såpass ut da. Lyst brød er veldig fy. Det er ren karbohydrater, ingen fiber, så da stiger blodsukkeret til værs ja. Jeg fikk jo 8 da jeg spiste pizza jg :S Men nå har jeg laget med litt grov bunn, så da kan jeg spise pizza også Så ble ikke mye motivasjon dette da. Blodsukkeret ditt er jo fint...
C@milla *EMIL* Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Oida!!! hehe.. hva du spiser jente...) Hos meg går det veldig bra. Spiser veeldig sjelden fint brød, det må være om jeg er ute og har meg middag eller lignende.. Jeg har kjøpt meg fedon brødet jeg, afrodite tror jeg det heter. Knekkebrød til frokost og lunsj og brød til kvelds. Da holder jeg meg fin:o) Har fått beskjed om å måle 4 dager i uka jeg, så egentlig blir det litt måling hver dag.. noen hele dagen, og noen ganger før og etter frokost feks. sånn at jeg vet hvordan jeg ligger an. Har faktisk vært veldig bra i det siste,men kan være jeg beveger meg mer nå enn for et par uker siden.. har hatt et dårlig kne som smått om senn begynner å bedre seg. spiser lite is,vafler, syltetøy og nugatti.. hehe. veldig lite;o) Men heller en lett is om jeg bare MÅ ha is, heller kjøttpålegg og ost, og røyklaks som til kvelds nettopp.. nammenam! Men det er litt rart at du har sv.dia når målingene dine er så fine?? jaja.. det er nå ikke allverdens tid vi har det, så er jo bra å unngå for mye sukker også da. Jeg skal til å lage meg gulrøtter og kålrabi med dipp nå) Det spises i mengder.. sammen med popcorn og nøtter(så er ikke bare snill jeg heller) Tenk på det som en investering i babys helse.. det er jo han vi gjør dette for da:o) Mest vertfall. Hos meg falt det bare bra ut, da jeg gikk ned i vekt med en gang jeg starta med kostendringene mine.. så her har jeg en reell mulighet til å ikke tippe over +12 kilo, selv om jeg var på vei til +20 da jeg fikk dette.. Så for min del var det positivt..
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 6. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2008 Det er det jeg ikke skjønner heller, at det kan være dia med de verdiene. Men har som regel alltid utslag på sukker i urinen da. Ok, skal tenke vekt de siste ukene da. Noe må jeg fokusere på, og jeg likte også når vekta sto stille. I dag har jeg faktisk kost meg med vann, neper og sukker(!)erter. Smaker mye bedre enn dårlig mat også. Nå er det skjerpings de siste 4 ukene!!!
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 å sukker erter er godt..fått litt dilla på det nå
C@milla *EMIL* Skrevet 6. august 2008 #6 Skrevet 6. august 2008 Jepp, her også) har alltid en pakke med de i kjøleskapet!
lana<3 Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Uff jeg har enda ikke fått slepet meg til legen angående nye stripser og stikkerter, så har ikke peiling på hvordan det står til med mitt blodsukker.... Jeg har mye vondt i magen, er det et tegn på at blodsukkeret er høyt?? Jeg er også livredd for at babyen skal bli stor, jeg har større mage enn venninnene mine som er kommet like langt som meg....oooog jeg har fått høyt blodtrykk, protein i urinen og ødem hva med dere?? Er nå kommet til uke 34...
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 når jeg kommer over 7,4 så kjenner jeg det på kroppen, men får ikke vondt. Vansklig å beskrive. Bare kjenner det er litt høyt.jeg har fint blodtrykk, ingen ødemer og ingen proteiner. er 37 nå
C@milla *EMIL* Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 vet ikke helt hvordan det virker inn på magen, men de passer vel på mht sv.forgiftning om du har alle de symptomene der lailaelin? jeg mener ikke å skremme da )
C@milla *EMIL* Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 forresten, har jo hatt noe høyt blodtrykk, men tar blodtrykkssenkende pga hjertet..så er nok derfor det da.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 Hei! Du trenger ikke ha svangerskapsdiabetes selv om du har sukker i urinen, i følge min jordmor og fødselslege. Jeg har hatt sukker i urinen siden uke 25, og var på glukosebelastning som viste høyeste blodsukker verdi på 7,4. Men jeg hadde masse sukker i urinen på begge urinprøvene de tok under belastningen, men det betydde visstnok bare at jeg hadde nedsatt glukosetoleranse i nyrene...noe som visstnok er veldig vanlig hos gravide. Har på de siste kontrollene nå hatt max utslag på sukker i urinen, og har målt blodsukkerverdier opp til 10....men jeg har visstnok ikke svangerskapsdiabetes....ikke skjønner jeg noen ting av det men....hehe..Ingen som har tatt langtidsblodsukker av meg heller da....så det bør jeg vel egentlig mase litt om...og kanskje få tatt en ny glukosebelastning også....men nå er jeg 36 uker på vei,så det er kanskje ikke så viktig?? hva syns du??
lana<3 Skrevet 6. august 2008 #12 Skrevet 6. august 2008 Lindus er du også rogalending?? Du vet de tar ik sv.skapsdiabetis så alvorlig i vårt fylke...
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #13 Skrevet 6. august 2008 har du målt blodsukkeret ditt til å være 10!! Det er jo høyt da. jeg skal holde meg under 8 helst 7 når jeg måler 2 timer etter mat. for grensene er lavere med svangerskap enn vanlig. jeg hadde 9,1 etter belastning og har svangerskapdiabetes. grensa er 9,0 for å bli henvist. skrekkbalndet fryd hadde vel litt høyrere vist jeg husker rett.
Gjest Skrevet 6. august 2008 #14 Skrevet 6. august 2008 Ja, hos legen på kontroll på mandagen hadde jeg 9 i blodsukker over 2 timer etter mat....og i dag hadde jeg 7 fastende på morgenen, og nesten 9 etter mat...så jeg syns jo det er rart at de ikke tar mer tak i det jeg da....Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre...vil jo gjerne ha oppfølging også da...for jeg vil vel tro at jeg har svangerskapsdiabetes....flink med kostholdet er jeg også...sukk.....men bebisen i magen har visst vært helt på gjennomsnittet ift vekt da....fikk estimert vekt da jeg var 32+0 til 2200g.
lana<3 Skrevet 6. august 2008 #15 Skrevet 6. august 2008 Camilla: Ja jeg kvalifiserer vel til mild svangerskapsforgiftning nå tror jeg, skulle bestille time på mandag til legen men jeg bare glemmer og glemmer det..hadde dette vært i mitt første svangerskap hadde jeg vært vrak over å vite at blodtrykket var 140/90 men det ligger jo bare i grenseland og det kan jo fort vippe ned igjen...har hatt høyt blodtrykk tidligere i svangerskapet også men det gikk ned igjen da også... skal ta en snor og feste på fingen nå jeg, i morgen skal jeg komme meg inn til legen, sliter så voldsomt med vondt i magen også og har jo tenkt på om dette kan ha noe å gjøre med alt i sammen.... Du er heldig du som er kommet til uke 37 iallefall da er det jo ikke så lenge igjen uansett siden jeg regner med at du blir satt igang på termin eller før.
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #16 Skrevet 6. august 2008 oj 7 fastende? Det var høyt. man skal vel være under 6 fastende. for om du hadde fint i uke 24 eller hva det var, så kan jo blodsukkeret ditt økt iløpet av svangerskapet. Så jeg vil tru du har svangerskapdiabetes ja. men vekta på babyen din er jo fin da
C@milla *EMIL* Skrevet 6. august 2008 #17 Skrevet 6. august 2008 ja får prøve å passe på hva du spiser selv da.. Mas litt på legen din om ikke jordmor tar deg alvorlig - eller omvendt. Gikk den veien jeg..
Gjest Skrevet 6. august 2008 #18 Skrevet 6. august 2008 Ja, han er visst en skikkelig gjennomsnittsbaby han...hehe. Det værste er jo at jeg har jobbet med bla diabetes pasienter i 6 år da....men aldri med de som har svangerskapsdiabetes...så føler meg skikkelig grønn på akkurat det. Jeg kjenner jo diabeteslegen på sykehuset jeg jobber, så jeg kunne jo selvfølgelig snakket litt med han....men føler liksom at jeg utnytter han litt da....også har jeg vært sykemeldt i lange tider, så jeg er jo ikke innom der så ofte nå....men jeg får fortsette å måle blodsukkeret noen dager hjemme, og om det fortsatt ligger såpass høyt så får jeg manne meg opp og ta kontakt med diapol på sykehuset....bare kvier meg litt da...hehe..sikkert dumt men... Uansett, tusen takk for svar tilbakemelding
C@milla *EMIL* Skrevet 6. august 2008 #19 Skrevet 6. august 2008 Lailaelin: Ingen som sier noe om igangsettelse hos meg, så får se hva som skjer. Tenkte å spørre de på tirsdag, skal ha ny kontoll da.. Men babyen ser ut til å være normal i størrelse så vet ikke hvordan de tenker da..
lana<3 Skrevet 6. august 2008 #20 Skrevet 6. august 2008 Er det slik det er? Jeg trodde når du får sv.skapsdiabets diagnosen så settes alle babyer igang på termin eller rett etter?? Ikke bare pga str men at jeg trodde de kanskje får det bedre på utsiden enn innsiden, de sliter jo ofte nmed pustevansker disse babyene. Mi første sleit voldsomt med pusten når hun ble og måtte ligge i sånn pustemaskin og da jeg hadde voldsomt høyt blodsukker da også, men seff ingen oppfølging av noenting....dårlige rogaland...
Trulte76 Skrevet 6. august 2008 #21 Skrevet 6. august 2008 rutinene i ålesund er slik: fra uke 38 vurderer de igangsettelse, har man fint blodsukker hele veien så får man gå til termine. Men så blir man satt igang. Uansett str på babyen eller om han ahr det bra i magen osv. Mitt blodsukker har vært fint, så regner med jeg går til terminen. Men har bare fått time frem til neste uke (uke 38 da) så tar de det fra gng til gang. Til nå hare jeg fått timer langt frem i tid, men siste blir neste uke, så får jeg se hva som skjer.
C@milla *EMIL* Skrevet 7. august 2008 #22 Skrevet 7. august 2008 Da skal jeg se om jeg ikke får spørre om det neste uke da. Er da i 38+4 på neste kontollen.. greit å vite hva som skjer. Rogaland her også ja ) Noe spesielt her hos oss visstnok..
123snart4"høygravid" Skrevet 7. august 2008 #23 Skrevet 7. august 2008 Hei! Jeg er også fra Rogaland, men opplever at jeg får god oppfølging. Har gått til spesialist hele svangerskapet slik at jeg får UL hver gang. Da svangerskapsdiabetes ble oppdaget første gang ble jeg henvist rett til sykehuset, og fikk god oppfølging av diabetessykepleier og indtemedisiner, samt fødselsleger. Nå er det jo 4. gang for meg da, så jeg har valgt å gå til en fast spesialist til nå, men begynner oppfølging på sykehuset neste uke (uke 38). Regelen er at vurdering av igangsettelse gjøres rundt termin hvis alt er fint med barnet før dette. Selv ligger jeg laaaaaaaaaaaaaangt over det skraverte feltet på symfysemål, men barnet er kun estimert til 10 % over gjennomsnittet og det regnes som normalt. Jeg lå over på symfysemål med 1. mann også, men han var bare 3100 g:-) Målingene på forhånd sa også at han kom til å bli under gjennomsnittet, så de var gode til å anslå vekt!
elin og gutta;) Skrevet 7. august 2008 #24 Skrevet 7. august 2008 jeg var kjempeflink leeeeenge!!!!! men fikk behov for insulin etterhvert likevel. brukte insulin til hvert måltid i mange uker, men så plutselig fikk jeg stikke-sperre..... å ikke spør hvorfor. trur selv jeg er helt fjern.... men av en eller annen merkelig grunn,så virker det som hele diabetesen har gått over.... er det mulig?????? igår spiste jeg is med masse karamellsaus. skikkelig sukkerbombe, men blodsukkeret gikk ikke nevneverdig opp..... og nå spiser jeg vanlig brød uten problemer,og kan drikke et glass melk til frokost igjen.... skjønner ikke noe av det her. jeg var oppe i 12 enheter med hurtigvirkende for en normal frokost, og nå har jeg friskt blodsukker..... skal til indremedisiner igjen til onsdagen og skal spørre om det er mulig å bli frisk sånn helt plutselig...... uansett..... jeg vet jo nå at jeg er disponert for type 2.... mamma,mormor og mormors søster har type2..... så derfor har jeg bestemt meg for å være generellt flink i hverdagslaget. har fått mange små aha-opplevelser gitt. drikker veldig mye mere vann,sjelden juice,aldri brus,mye mindre melk, grovere brød og dynger på med masse pålegg..... av det lure slaget:))))) lykke til videre!!!! en sprekk eller to er ikke det som er farlig for oss eller barnet, det er gjennomsnittet som må være bra.. jeg har hatt langtidssukker på 5,3 og 5,4 hele tida med mine små brølere.....
Trulte76 Skrevet 7. august 2008 #25 Skrevet 7. august 2008 elin+vebjørn i magen Hei. Diasykepleier sa til meg da jeg var med henne sist. Når det begynner å nærme seg terminen (slutten på svangerskapet) Så er det ofte blodsukkeret går litt ned igjenn. Og mange som bruker insulin, trenger ikke det på slutten. Så det er visst helt vanlig Jeg er 37 nå, og har hatt kostregulert hele veien, men har merket jeg kan skeie ut mere enn før. Tåler litt mere karbohydrater. I begynnelsen kom jeg fort oppi 7, men nå ligger jeg på 5-6 etter mat som regel, og da kunne jeg ha skeia ut med litt mere karbohydrater enn før Men er ikke lenge igjenn til jeg kan spise som jeg vil Det jeg gleder meg mest til er jo så klart lilegutt kommer ut snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå